Jeesus kysyi, saako sapattina parantaa. Toiset eivät vastanneet ääneen, mutta ilmeisesti heidän mielessään vastaus oli selvä EI. Sapattina ei saa tehdä työtä. Mutta Jeesuksen kysymykseen ja tekoon sisältyy toinenkin kysymys: Saako sapattina auttaa ja pelastaa? Jumala kyllä lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen lepopäiväksi, mutta Jeesus osoittaa, että Jumalan hyvän tekeminen, elämän auttaminen ja pelastaminen jatkuu myös lepopäivänä. Jeesuksen esimerkki johdattaa meitä jakamaan lähimmäisen rakkautta ja ojentamaan auttavaa kättä myös sunnuntaina.
Mitä Katekismus oikein sanoo lepopäivän pyhittämisestä? Joitakin kohtia Isosta Katekismuksesta:
”Vietämme lepopäivää ruumiillisten syiden vuoksi, jotta tavallinen kansa saisi koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan. Jumalanpalveluksen suhteen tosin mikään päivä ei ole toista parempi. Pikemminkin sen tulisi tapahtua joka päivä. Koska kansa ei kuitenkaan pysty siten menettelemään, on pakko erottaa ainakin yksi päivä viikosta tähän tarkoitukseen (jumalanpalvelukseen).”
”Käsky merkitsee yksinkertaisesti sitä, että kun lepopäivää joka tapauksessa vietetään, tällainen lepo käytettäisiin Jumalan sanan oppimiseen. Lepoa ei kuitenkaan pidä käsittää niin ahtaasti, että se vuoksi kiellettäisiin kaikki välttämätönkin tilapäinen työ. Lepopäivän pyhittäminen ei tapahdu vetelehtimällä kotona tekemättä mitään raskaita askareita tai pukeutumalla parhaimpiin, vaan tutkimalla ja harjoittamalla Jumalan sanaa.”
Jeesus sovitti meidän syntimme kuollessaan ristillä. Siinä on Jumalan armo. Jumalan hyvyyttä ei voi eikä tarvitse ansaita. Se on lahja, armo.
Sovituksesta seuraa kristitylle vapaus. Mikään sääntö tai laki ei saa sitoa siinä mielessä, että ”jos et tätä noudata, et pääse taivaaseen”. Vapaus on siinä, että taivaaseen pääsee vain Jeesuksen ristin kautta – yksin armosta, sovituksen tähden, ei mitään lakia tai sääntöä noudattamalla. Kristuksen antama vapaus on iloa, kiitollisuutta Jumalan edessä. Jeesus itse herättää uskovassa uuden mielen: tahdon rakastaa ja palvella Jumalaa niin hyvin kuin osaan, tahdon iloisin mielin elää Jumalan kunniaksi.
Tapio Mattila