Meille tavallisille kansalaisille on tullut järkyttävänä yllätyksenä, mihin kokoomuksen härski toiminta on vanhustenhoidossa ja päiväkodeissa johtanut. Me kaikki tiedämme, että niin vanhustenhoidossa kuin päiväkotitoiminnassa tarvitaan laadukkaita ja tasokkaita yksityisiä yrittäjiä kunnallisten paikkojen rinnalle, mutta tärkein kysymys kuuluukin: ”Millä hinnalla?”
Kunnat eivät kuitenkaan huolehtineet tarvittavasta laadunvalvonnasta ja koko surkea hoitokupla puhkesi, vaikka tämä on ollut poliittisten päättäjien tiedossa jo kaksikymmentä vuotta. Kaikki johtuu kepun ja kokoomuksen onnettomasta lehmänkaupasta, joka keikautti päälaelleen vuonna 2015 soten alkuperäiset tavoitteet. Kokoomus halusi täysin markkinaehtoisen ja villin bisnessmallin, jonka tiedettiin varmasti siirtävän rahat ylikansallisille ja kasvottomille pääomasijoittajille periaattella rahat pois, laadusta viis!
Bisnesinsinööri Sipilä, joka oli rikastunut kuppaamlla valtion omaisuutta pilkkahinnalla itselleen ja sukulaisilleen, näki tilaisuuden siirtää kaikki valta maakuntiin, vaikka ne olivat toimintakyvyltään ja varallisuudeltaan täysin erilaisia. Tällä toimenpiteellä keskusta sai uuden maakuntahallintohimmelin ja kokoomus alkoi ostaa valinnanvapaussetelin avulla itselleen terveitä kunnallisia hoitokoteja, jotka muuttuivat vanhusten ”säilytystiloiksi”, koska ylikansallisille yrityksille vain osakkeen omistajan etu oli tärkeää
Perustuslakivaliokunta kaatoi kesäkuussa 2017 yksimielisesti kokoomuksen ajaman sote-valinnanvapauslain perustuslain vastaisena. Laittomia pykäliä oli silloin 15 ja vielä nytkin kiistellään ainakin seitsemästä. Virkamiestyöryhmä kirjoitti uuden esityksen, poisti yhtiöittämispakon ja julkisten palveluiden tuottamiskiellon sekä muutti asiakassetelin ja henkilökohtaiset budjetit maakunnille vapaaehtoisiksi. Tästä kokoomus veti herneen nenäänsä ja nosti kovan metelin ja vaati hyvityksenä asiakassetelit sekä henkilökohtaiset budjetit koskemaan myös erikoissairaanhoitoa. Tällöin terveysjätit pääsivät tekemään rajua ja raakaa bisnestä myös leikkausaleissa. Sipilä risti kätensä ja siunasi tämänkin esityksen.
Tämän yrityksen kaatoi perustuslakivaliokunta viime kesänä perustuslain vastaisena ja lähetti sen takaisin sosiaali- ja terveysvaliokunnan korjattavaksi. Nyt laittomia pykäliä oli jo 20! Ponsia on jätetty useita. Perustavin koskee sote-uudistuksen rahoitusta. Perustuslaki turvaa kaikille kansalaisille oikeuden sosiaali- ja terveyspalveluihin, eikä niiden saatavutta voida rajoittaa tiukalla talouskuurilla. Tietoturvaongelmat ovat suuri huoli. Kysymyksiä on edelleen paljon. Voidaanko asiakassuunnitelman sitovuus poistaa tai muuttaa asiakassuunnitelma tuottajaa sitovaksi? Ja vielä, täyttääkö Suomen sote-lainsäädäntä EU:n kilpailukriteerit? Missä ovat nähtävissä ne laskelmat, jotka osoittavat Suomen kansalle, että tässä sote-uudistuksessa säästetään 3 miljardia euroa terveysmenoja? Tämän Sipilän hallitus suomalaisille lupasi. Veikkaukseni on, että sote kaatuu kalkkiviivoilla ja hyvä niin.
Juhani Melanen