Pääministeri Juha Sipilä esittelee uuden valtio-omistajastrategian perjantaina eduskunnalle. Pääministeri Sipilän ja ministeri Bernerin uudistamiskiima on kova: lopullista esitystä emme tarkallleen tiedä, mutta listalla on todennäköisesti jälleen kerran kolmen ässän hallituksen tyyliin yllätyksiä. Lahdessa omistaja eli Lahden kaupunki haluaa mahdollisesti selvittää Fortumin mahdollisen lisäarvon Lahti Energian uudessa lämpövoimalahankkeessa. Samalla avattaisiin Fortumille mahdolisuus omistaa Lahti Energiaa. Miljardibisneksessä toimivan pörssiyhtiö Fortuminen mieleenkinto Lahtea kohtaan osoitaa, että Lahti Energia on hyvä yhtiö ja viime vuosien haasteista huolimatta myös tulevaisuudessa rahantekokone omistajalleen.
SDP toi oman vaihtoehtonsa – sinivalkoisen omistamisen ohjelman – julkisuuteen aiemmin tänä keväänä. Me painotimme pitkäjänteistä omistajastrategiaa: valtion omistajuus on perusteltua silloin kun valtion yhtiöt toteuttavat jotain valtion yhteiskuntapoliittisiin tavoitteisiin liittyviä toimintoja tai omistaminen on osa laajempaa talous- ja yhteiskuntapoliittista strategiaa. Samalla esitimme hallitukselle, että yli hallituskausien kestävä parlamentaarinen omistajapolitiikka olisi oikea tie Suomelle. Siis pitkäjänteinen ja harkitseva omistaminen – ei pieniä pikavoittoja hakeva, kuten esimerkiksi Kemiran myynti norjalaisille pilkkahintaan surullisesti oli. SDP:n ”Kaikki ei ole kaupan”- omistajaohjelma sopii valtion tavoin myös Lahteen. Pitkällä aikavälillä omistajalle kannattavaa liiketoimintaa on järjetöntä myydä, ellei sitten haluta olla kasvattamassa kasvottomien pääomasijoittajien ja pörssipelureiden omaisuuksia.
Finnair on kaamoksen valopilkku
Sipilä on väläyttänyt valtio-omisteisen Finnairin omistuksen pienentämistä nykyisestä 55,8 prosentista alle 50 prosenttiin. Finnair on onnistunut luomaan itselleen ja Suomelle ainutlaatuisen aseman porttina Euroopasta Aasiaan vaikeasta maailmantalouden tilasta huolimatta. Helsinki – Vantaan lentoasema on kehittynyt kansainvälisen tason lentoasemaksi ja stop-over matka Suomeen on yhä useamman aasialaisen matkaohjelmassa. Samalla kotimaan lentoliikenne on sekin Finnairin kautta meidän veronmaksajien omistuksessa ja omistajaohjaus vastaavalla ministerillä. Matkailu ja Aasian liikenteen kasvu on yksi harvoja valopilkkuja Suomen talouden kaamoksessa.
Venäjän maaperällä sijaitseva jättimäinen Siperia on Suomelle tärkeä alue. Mahdollisuus lentää yli Siperian on yksi Finnairin kilpailukyvyn kivijalka. Finnair lentää Siperian yli matkalla suosittuihin Kaukoidän kohteisiin Kiinaan, Japaniin ja Pohjois-Koreaan. Kaikki muut kuin Siperia – vaihtoehto lisäävät lentomatkaa ja sitä kautta kustannuksia. Katteiden lisäksi Siperian ylilentojen lopettaminen sulattaisi myös Suomen ja Finnairin maineen aasialaisten porttiyhtiönä Eurooppaan. Samalla se hyydyttäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman kasvun ja vaikuttaisi koko pääkaupunkiseudun työllisyyteen puhumattakaan Lapin ja muun Suomen matkailutuloista.
Venäjä on tässä avainroolissa, koska hyviä vaihtoehtoja Siperialle ei ole tarjolla. Finnairin omistuksen siirtyminen muualle kuin Suomen valtion enemmistöomistajuuteen saattaa muuttaa Venäjän suhtautumista Finnairin oikeuksiin Venäjän maaperällä. Kyse on siis myös riskienhallinnasta. Siperian ylilentojen kieltäminen voi lopettaa paljon sinivalkoista omaisuutta. Epävarmassa maailmassa valtioenemmistöinen lentoyhtiö on oikea ratkaisu nyt ja tulevaisuudessa. Toivottavasti hallitus ei pääministerin johdolla ole uusilla omistajalinjauksillaan kasvattamassa sinivalkoisen Finnairin riskejä.
Lahti Energiaa ei pidä myydä
Riskienhallintaan viitataan myös Lahdessa. Fortum esittäytyy hyvänä kumppanina, joka haluaa auttaa Lahden osaamista ja jakaa uuden investoinnin riskiä. Kyse on kuitenkin samalla Lahti Energian pilkkomisesta ja omistuksien uudelleen järjestelystä, joka ei tulisi jäämään vain tähän. Pörssiyhtiö vain nyt haluaa enemmän ja enemmän tuottoa. Se voi myös myydä omistuksensa edelleen.
Fortum voi tuoda Lahteen rahaa, joka lämmittää kaupungin kuihtunutta kassaa. Syitä en halua tähän listata. Parempaa osaamista Fortumilla ei ole uuteen Kymijärvi III biolaitokseen. Teknologiat ja toimittajat ovat meidän kaikkien tiedossa. Fortum on monella tavalla itseasiassa laiminlyönyt todellisen tutkimuksen ja kehityksen 2000-luvulla ja se ei ole Suomen etu. Toimitusjohtaja Liliuksen aikana investointiin miljardeja mm. venäläisiin vanhoihin voimaloihin ja saatiin osakekurssi lentoon. Lilius palkittiin johtamistaidoistaan noin 50 miljoonan euron optiopotilla. Skinnari – niminen talousvaliokunnan puheenjohtaja vastusti Fortumin toimintaa eduskunnassa silloin voimakkaasti. Valtio eli vastaava ministeri ei omistajana tähän kuitenkaan puuttunut. Nyt Fortumilla on uusi strategia, jossa on paljon hyvää. Fortum voisi olla globaalisti veturina esimerkiksi sähköisen liikenteen kehityksessä ja miljoonakaupunkien älykkäissä energiaratkaisuissa. Puupohjainen lämpövoimalaliiketoiminta ei kuitenkaan ole sellainen kärkihanke. Sillä voi tehdä rahaa Suomessa ja siksi sen on hyvä olla kuntaomistajien käsissä – myös kaukolämmön hinta on silloin omissa käsissä.
Uusi Kymijärvi III investointi maksaa itsensä takaisin suhteellisen lyhyessä ajassa. Se on tekniikaltaan riskittömämpi ja yksinkertaisempi kuin aiemmin tehty Kymijärvi II voimala. Kaupunkilaisten kannalta oma energiayhtiö kannattaa olla meidän lahtelaisten omistama myös tulevaisuudessa. Osaajia, osaamista ja näkemystä meillä on Suomen ja laajemmin koko energiamarkkinoiden kehityksestä. Omistaja on avauksessaan siinä oikeassa, että tulevaisuuden ratkaisuja meidän on Lahti Energiassa rohkeasti kehitettävä myös kohti tulevaisuuden energiaratkaisuja niin lämmityksessä, sähköverkoissa kuin liikenteen globaalissa muutoksessakin kohti sähköisten autojen maailmaa. Sellaisen vaatiminen on fiksun ja kaukonäköisen omistajan oikeus ja velvollisuus.
Ville Skinnari
Eduskunnan talousvaliokunnan jäsen
Lahti Energia Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja