Eduskunta aloitti viime viikolla jättimäisen SOTE-lainsäädäntöpaketin asiantuntijakuulemiset. Yli tuhannen sivun lukupakettia käydään läpi vaiheittain todennäköisesti vielä heinäkuussa. Valmisteluvaiheessa havaittuja virheitä Sipilän hallitus yrittää nyt korjata pikaisella aikataululla. Kokoomuksen ajama laaja valinnanvapaus on erityisesti tarkastelun alla. Keskustan eduskuntaryhmässä moni kokenut edustaja ymmärtää hankkeen ongelmat ja uskaltaa myös puhua niistä. Perussuomalaisten kantaa on vaikea hahmottaa, kun kyse on muusta kuin maahanmuutosta tai EU:n vastustamisesta. SDP ei vastusta valinnanvapautta, vaan sitä miten sitä ollaan tekemässä. Miksi Terveystalo tai Mehiläinen saa myydä palveluita, mutta esimerkiksi Lahden kaupunki ei saa?
Yksityisten suuryritysten tuominen samalla viivalla julkisten palveluntuottajien kanssa on virhe. Ammattimainen palveluntuottaja myy mitä parhaaksi näkee, kun kaksi käyttää kolmannen rahoja, maksaja maksaa, asiakas ei tiedä mitä oikeasti tarvitsee. Perusterveiden asiakkaiden ja hyvin hoidettujen potilaiden joukkojen eroa on vaikea havaita ulkoapäin.
Minä on vastusta kilpailua tai markkinataloutta. Vastustan sitä tapaa, miten uudistusta nyt ollaan tekemässä meidän veronmaksajien rahoilla. Yksityistä toimijaa pitää käyttää silloin, kun se on järkevää laadun ja hinnan näkökulmasta, samoin kolmatta sektoria eli yhdistyksiä ja muita voittoa tavoittelemattomia toimijoita, joita Suomessa on paljon. Pienet hyvinvointialan yritykset ja muut toimijat ovat jäämässä sivuun Sipilän, Soinin ja Orpon uudistuksessa. Heidät saadaan mukaan, jos ja kun julkinen toimija toimii jatkossakin palveluiden järjestäjänä. Puhumalla hallitus ei voi tätä tosiasiaa muuksi muuttaa.
Autokauppa on edelleen jäässä
Suomessa autokauppa ei ole vieläkään toipunut ministeri Anne Bernerin avauksesta autoveron uudistamiseksi. Bernerin esityksen jälkeen autokauppa romahti – myynnit putosivat jopa 40 prosenttia. Hallituksen ja ministeri Orpon vakuuttelu verotuksen jatkumisesta ennallaan palautti tilanteen, mutta vain hetkeksi. Nyt autokauppa on jäljessä 11 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta – valoa tunneliin tarvitaan ja äkkiä. Ministerin puhe ei tässä asiassa riittänyt, vaikka hän puhui asiaa.
Ministeri Orpon tulee nyt toimia nopeasti, jotta kauppa saadaan liikkeelle. Valtiovarainministerin tulisi viimeistään hallituksen puoliväliriihessä huhtikuussa esitellä paketti, joka palauttaisi kuluttajien luottamuksen auton hankintaan. Aiemmin käytettyä romutuspalkkiota tulisi kehittää edelleen siihen suuntaan, että paljon saastuttavat autot saadaan pois liikenteestä. Tämä voisi olla uusi malli, jossa tavoitteena olisi paljon saastuttavien autojen vähentäminen – mitä enemmän saastutat, sitä enemmän saat palkkiota auton vaihtamisesta. Se olisi samalla panostus liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Uusi kannustin tulee nimetä siten, että sen tarkoitus ymmärretään myös ilmastotavoitteiden hillitsemiseksi. Siksi sen nimi voisi olla esimerkiksi päästöpalkkio.
Valtuusto päätti viisaasti
Lahden kaupunginvaltuusto hyväksyi viime maanantaina LAMK:n yhdistymisen LUT:n kanssa. Lahti nousee nyt uudelle tasolla yliopistokaupunkina ja työtä tämän eteen on tehty vuosikymmeniä. Helsingin yliopiston ja Lahden yliopistokampuksen rooli on ollut merkittävä. Valtuusto näytti samalla punaista Kokoomuksen ajamalla ministerimallille. Sekin oli viisas päätös. Lahti ei tarvitse ministereitä. Asiantuntijalautakuntia tulee kuunnella ja arvostaa jatkossakin ja niihin tarvitaan osaavia luottamushenkilöitä. Palkkiojärjestelmän palauttaminen valmisteluun oli myös oikea päätös. Palkkajohtajista on nyt kokemusta ja tuloksien arviointi on viime kädessä äänestäjien käsissä tulevissa kuntavaaleissa.
Ville Skinnari