Hallitus päätti leikata lapsilisiä, kansaneläkettä, vammaistukea ja käytännössä kaikkia etuuksia, jotka ovat sidottuina indekseihin eli yleensä hintojen nousuun. Kun hintojen nousu on Suomessa kääntynyt hintojen laskuksi, hallitus päätti leikata suoraan etuuksista. Monimutkainen asia tarkoittaa suomeksi sitä, että heikommassa asemassa olevien eli lasten, lapsiperheiden, vammaisten ja eläkeläisten ostovoimaa leikattiin edelleen. Rahaa on siis entistä vähemmän arkeen ja ostoksiin.
Hallituksen SOTE – uudistuksen linjaus oli vielä täynnä kysymysmerkkejä. Yksityinen palvelu tuodaan nyt samalla viivalle julkisen sektorin kanssa. Mitä yhtiöittämisvelvoite tarkoittaa julkisen terveydenhuollon tulevaisuudelle? Ainakaan tärkeimpään kysymykseen eli miten ihminen pääsee nopeasti lääkäriin ei annettu selvää vastausta. Mikä muuttuu paremmaksi ja missä ne tavoittellut säästöt ovat? Miten yksityisen sektorin potilastietojärjestelmät saadaan keskustelemaan julkisen kanssa, kun julkinenkaan ei ole vielä siinä onnistunut? Eduskunnan käytävillä todettiinkin, että nyt tehdään viiden vuoden myllerrys – ja jos hyvin käy niin 10 vuoden kuluttua ollaan toivottavasti yhtä hyvässä tilanteessa kuin mistä aloitettiin.
Lahti sai rahaa
Hallituksen tiedotustilaisuudessa tiistaina painopiste olikin uusilla tie- ja raidehankkeilla. Lahdessa paljon odotettu päätös Lahden ohitien elin nk. Launeen linjauksen rahoituksesta pääsi mukaan toteutettavien hankkeiden listalle. Lahdelle myönnetyn eteläisen kehätien suunnittelurahoituksen lisäksi rahoitusta saivat Luumäki-Imatra ratahanke, pääkaupunkiseudun raide-Jokeri, Tampereen ratikka, Turun ja Helsingin nopea juna yhteys ja Oulu-Kemi VT 4 tiehanke.
Oma muistijälkeni ohitien hankkeen historiasta ja valmistelusta menee aina Ali-Juhakkalan Korsitielle ja 1980-luvulle. Isäni Joukon kanta Renkomäki linjauksen puolesta kansanedustajana ja ministerinä on varmasti monen muistissa. Kun aloitin Lahden valtuustossa 2012 vaalien jälkeen päätin kunnioittaa tässäkin asiassa kansanvaltaa eli demokratiaaa ja tukea Lahden valtuuston enemmistön tekemään päätöstä. Siksi olin yhdessä rintamassa alueen kansanedustajien kanssa edesauttamassa ohtitiehankkeen toteutumista. Nyt on tärkeää huolehtia siitä, että asukkaiden turvaallisuuteen ja hankkeen työllistämisen vaikutuksiin paikallisesti kiinnitetään kaikki mahdollinen huomio. Suomen poikittaisliikenteen kehittäminen on välttämätöntä, koska historiassa olemme aina tehneet suuret liikenneratkaisut etelä-pohjoissuunnassa. VT 12 kulkee läpi Suomen satamakaupungista Raumalta itään aina Pietariin saakka.
Launeen uimalli vauhtiin
Valtion liikuntaneuvosto antoi keskiviikkona kokouksessa lausunnot liikuntapaikkarakentamisessa tuettavista hankkeista ensi vuonna. Lahdessa oli esillä kaksi eri hanketta Kisapuistosta (kaupungin ja halliyhdistyksen), mutta kumpikaan ei menestynyt. Syynä oli juuri se äsken mainittu eli olisi tarvittu yksi hyvä hakemus eikä kahta erillistä. Tähän on päteviä selityksiä, mutta jatkossa meidän pitää kyllä skarpata jotta valtion rahaa saadaan. Hyvä ja huolellinen valmistelu on puoliksi tehty. Pitää myös ajatella laajempia kokonaisuuksia pitkälle tulevaisuuteen, ei vain yhtä asiaa.
Liikuntaneuvosto linjaa jatkossa entistä selkeämmin liikuntapaikkahankkeiden tukikriteereiksi energiatehokkuutta, esteettömyyttä ja kansalaisten kuulemisen merkitystä. Tärkeää on myös hankkeen toteutuksen innovatiivuus sekä myös se miten saadaan luotua suomalaisia ja paikalisia työpaikkoja. Siksi uuden uimahallin valmistelussa tulee juuri näitä asioita painottaa. Launeen sijainti ja ympäristön on erinomainen uudelle uimahallille. Kun suunnittelussa vielä huomioidaan uusien energiaratkaisujen mahdollisuudet, kuten esimerkiksi vieressä olevan jäähallin merkitys energian tuottajana uimahallille, on käsisssä erinomainen ja kustannustehokas paketti. Toivonkin, että lahtelaisessa virkamiesvalmistelussa otetaan huomioon nämä seikat ja määritellään hankkeeseen tarvittavat miljoonat ja käyttökustannukset oikealle tasolle.
Liikuntatoimen arviossa esimerkiksi uuden tekojääradan kustannukseksi oli arvioitu 2-3 miljoonaa euroa. Siinä on puolet liikaa. Mäntässä toteutettiin uusi hieno jäähalli 3,8 miljoonalla eurolla ja vielä energiatehokkaasti 5 euron tuntikäyttöhinnalla. Siis jäähalli oheistiloineen ja kahviloineen – ei vain tekojäärata.
Uusi Launeen uimahalli voi samalla olla mallihanke koko Suomelle miten Lahti toteuttaa ympäristöystävällisen kaupungin strategiaansa käytännössä.
-Ville Skinnari-