Lahden Launeella vietettiin tällä viikolla uuden kirsikkapuiston avajaisia. Oli upeaa olla avaamassa puistoa ja viettämässä sen ensimmäistä kirsikkajuhlaa. Vuosien työ konkretisoitua nyt. Istutimme suurlähettiläs Fujimura Kazuhiro ja suomalais-japanilaisen yhdistyksen puheenjohtaja Marketta Forsellin kanssa puistoon kolme uutta kirsikkapuuta. Puistossa on 55 kirsikkapuuta, joista 25 saatiin lahjoituksena Hokkaido-Suomi-yhdistykseltä. Puisto on kaunis ja tunnelma oli hyvä: Kitanami Taiko -ryhmä esitti taikorummuilla perinteisiä japanilaisia kappaleita, vanhasta japanilaisesta runoudesta inspiraationsa saanut Ystävyyden puutarha -monitaideteos yhdisti runoutta, musiikkia ja liikettä. Lisäksi lahtelainen Yuko Aikikai esitteli japanilaista kamppailulajia aikidoa. Hanami on japanilainen perinne, jossa kokoonnutaan perheen ja ystävien kanssa kirsikkapuiden alle viettämään aikaa yhdessä. Tätä kokonaisuutta on vietävä eteenpäin ja toivon, että voimme joka kevät nauttia Hanamista joka kevät perhepuistossa.
Japani on minulle tuttu jo nuoruusvuosilta 1990-luvun lopulta, jolloin olin töissä Marubenin kauppahuoneella Tokiossa. On ollut hienoa olla mukana rakentamassa yhteistyötä Lahden ja Japanin välille vuosien varrella. Monilla lahtelaisyrityksillä on tiiviit suhteet Japaniin ja kulttuuriyhteistyötä on tehty monessa muodossa. Kiitos kaikille kirsikkapuiston suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneille.
Lahti sai tällä viikolla myös toisen ison uutisen, kun Fazer ilmoitti valinneensa Lahden uuden makeistehtaan sijoituspaikaksi. Tämän eteen on tehty paljon töitä. Vuonna 2025 valmistuvan tehtaan on tarkoitus korvata nykyiset Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtaat ja tuoda Lahteen noin 1000 uutta työpaikkaa. Tehdas tulee antamaan Lahdelle siis todella suuren kasvusysäyksen. Lahti valikoitui investointikohteeksi monien vahvuuksien pohjalta. Hyvä sijainti ja liikenneyhteydet, ympäristöosaaminen, yliopistokaupunki, panostukset koulutoimeen ja päivähoitoon sekä luonto ovat kaikki Lahden valtteja isojen yritysten houkuttelemiseksi. Lahti tunnetaan niin Suomessa kuin maailmalla ympäristökaupunkina. Myös Fazer tarttui juuri tähän mahdollisuuteen. Vihreät innovaatiot ja teknologinen kehitys ovat se kasvuvoima, jonka varaan rakennetaan nyt monella alalla. Fazerille oli tärkeää, että voimme kasvaa yhdessä. Asetin jo sysksyllä yhteisen tavoitteemme nelinkertaistaa elintarvikevientimme. Rahaa tulee jatkossakin pääosin viennistä. Teemme nyt kovasti töitä uusien markkinoiden avaamiseksi Fazerille ja muille alan toimijoille.
Myös muut lahtelaisyritykset rakentavat nyt uutta kasvua. Vierailin maanantaina Stalatube Oy:n tehtaalla ja näin konkreettisesti, miten valmistetaan maailman parhaat lujat ruostumattomat teräsrakenteet. Stalatube on lahtelainen perheyritys, joka juhlii tänä vuonna jo 50-vuotista menestystarinaansa. Yrityksen johtava arvo on pysynyt samana jo 70-luvulta lähtien: yksilön, yhteiskunnan ja luonnon kunnioittaminen. Tämä on ajankohtaisempaa kuin koskaan ja se näkyy myös tuloksessa: vuosi 2021 oli Stalatuben viennissä ennätysvuosi ja tästä vuodesta odotetaan vielä parempaa. Vientiin menee tuotannosta yli 90% ja kohteena on yli 50 maata.
Tapasin maanantaina myös Lahden Teollisuusseuran kanssa. Keskustelunaiheina oli muun muassa turvallisuuspoliittisen tilanteen vaikutukset logistiikkaan ja jakeluketjuihin, protektionismin nousu ja Afrikan vientipotentiaali. Monilla lahtelaisilla yrityksillä on jo valmiiksi erinomainen tuote ja konsepti. Teemme nyt töitä, että Lahden yrityksille avautuu ovia uusia markkinoilla niin lähellä kuin kaukana. Ensi syksylle on jo sovittu uusi Japani-vierailu ja tätä työtä jatketaan. Teerenpeli, Luhta, Kempower, Fazer, Hartwall Isku ja monet muut ovat erinomaisissa asemissa valtaamaan uusia liiketoimia ja markkinoita. Samalle luomme töitä lahtelaisille pitkälle tulevaisuuteen.
Ville Skinnari