Saksa elää autoista

SUORA YHTEYS EDUSKUNTAAN

 

Vierailimme Eduskunnan talousvaliokunnan kanssa Saksassa tällä viikolla. Tavoitteemme oli selvittää missä Saksa nyt menee talouden, energiauudistuksen ja rahoitusmarkkinoiden sääntelyn kanssa. Saksan elinkeinostrategia on yksinkertainen ja tehokas: Kaikki tehdään Saksassa alusta loppuun – eli hienosti sanottuna luodaan toimivat arvoketjut ja tehdään kaikki Saksassa.

Saksa elää autoista

Saksan talous on noussut ensin vientivetoisesti ja sitten vahvistuneen kotimaan kysynnän ansiosta. Lamasta ei ole tietoakaan, mitä nyt kotimaan investointien taso laahaa kuten meilläkin. Saksalaiset odottavat lähes kahden prosentin BKT:n kasvua vuosille 2016 ja 2017. Suomessa yli puolet viennin arvosta tekee 25 yritystä. Saksassa pohja on laaja ja vahva. Kansainvälistä verkostoa on rakennettu vuosisata ja enemmänkin.

Silti Saksa elää autoista – autoteollisuus on viennin tärkein tukijalka. Joka seitsemäs työpaikka on riippuvainen autoteollisuudesta ja sen menestyksestä. Viennistä neljä prosenttia tulee diesel – autoista. Volkswagenin kriisin vaikutuksia saksalaisten mukaan vaikea vielä ennustaa. Maailman suurimman autonvalmistajan ongelmia ei Saksassa pelätty. ”Vialliset autot on jo myyty”, kuittaisi tunnettu ekonomisti Berliinissä ja toivoi kriisin vaikutuksien olevan lähinnä Saksan imagoon kohdistuvia. Jos ennustaa pitää niin ainakin Volkswagenin kotikaupungin Wolfsburgin verotulot romahtavat. Loppulaskua on vaikea arvioida mutta sellainen varmasti tulee tavalla tai toisella.

Rohkeita uudistuksia

Saksa on vienyt läpi 10 vuotta sitten rohkean työmarkkinauudistuksen, johon kuuluu voimakkaan sääntelyn purun lisäksi toisaalta minimipalkkasäädös (8,50 euroa tunnissa). Saksassa myös työharjoittelijat saavat lain takamaa minimipalkkaa. Lisäksi on luotu ”minijobs” eli minityömarkkinat. Se mahdollistaa 15 tuntia työtä viikossa menettämättä työttömyysrahaa.

Saksan haasteet ovatkin hyvin erilaisia kuin Suomessa. Valtiovarainministeriön yksikönpäällikkö oli enemmän huolissaan talouden ylikuumenemisesta ja saksalaisten pankkien tuloskunnosta. Tästä voi päätellä, että korkojen nousu voi olla euroalueella edessä. Yhteinen haaste on Euroopan pakolaistilanne. Saksaan odotetaan tänä vuonna yhteensä 1,5 miljoonaa pakolaista. Pakolaiskriisin kustannukset ovat linjassa Suomen kanssa, noin 0,2 BKT:sta.

Hiilen voimalla

Saksa investoi vahvasti energiaremonttiin tavoitteena luopua kokonaan ydinvoimasta vuoteen 2022 mennessä. Hintalappu on Saksalle asiantuntijoiden mukaan noin 20 miljardia vuodessa. Se on paljon rahaa. Samaan aikaan hiilidioksiidipäästöt ovat Saksassa kasvaneet ja ruskohiilivoimalat pyörivät edelleen. Ero Suomeen on metsien raaka-aine tai paremmin sanottuna sen puute.

Täytyy sanoa, että odotimme Saksan energiauudistuksesta enemmän selkokieltä meille suomalaisille. Saksan energiauudistusta meille Berliinissä selvittäneet asiantuntijat eivät kuitenkaan vastanneet selkeästi siihen kysymykseen millä hiilivoimalat todellisuudessa korvataan, kun ydinvoimasta luovutaan. Tuomalla ydinsähköa Ranskasta?

Miten sitten Suomen etu toteutuu eurooppalaisessa päätöksenteossa? Saksa on Euroopan suurvalta. Se linjaa pitkälle miten Eurooppaa viedään eteenpäin – halusimme tai emme. Siksi meidän pitää olla aktiivisia Saksan kumppaneita ja asioista keskustelijoita koko Euroopassa ja sen ytimissä.

Ville Skinnari
Kansanedustaja (sd.)

KOLUMNIT -arkisto

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011