– Musiikkiani on käytetty paljon elokuvissa ja kaksi kertaa kesäteatterissa. Koskaan en ole kuitenkaan tehnyt varta vasten mihinkään mitään. Olen vain tehnyt koko ikäni lauluja, joista osa on sitten löytänyt tiensä milloin minnekin. Tilauksesta en ole tehnyt musiikkia juuri koskaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lauluntekijä Marko Haavisto kertoo.
Honkalinnan kesäteatterissa esitetään Hollolasta Teksasiin -näytelmä, jonka musiikki on Haaviston käsialaa.
– Hollolasta Teksasiin-laulu on sävelletty alunperin aikuisten nukketeaterinesitykseen, jonka nimi oli Tyhjän päällä. Pari vuotta myöhemmin se oli Marko Haavisto Poutahaukat yhtyeen albumin nimi.
Ohjaaja on valinnut näytelmään erilaisia lauluja Haaviston muusikon uran varrelta.
– Muusikolle tällainen juttu tuntuu aina hyvältä ja kiitolliselta, kun musiikkia käytetään toisen taidemuodon yhteydessä.
Haavisto ei vielä ole nähnyt esitystä kokonaisuudessaan.
– Lopullisen version näen sitten ensi viikolla katsojana katsojien joukossa.
Pesäkallion kesäteatterin Tukkijoella -näytelmässä 10 vuotta sitten kuultiin myös Haaviston lauluja.
– Se on positiivinen juttu, kun laulut jatkavat elämää uudelleen teatterilavalla.
Poutahaukoilla vilkas keikkakesä
– Toukokuussa keikkailimme Itävallassa, Saksassa ja Sveitsissä. Viime viikonloppuna olimme Slovakiassa ja piipahdimme myös Moskovassa kesäkuun alussa ennen Sodankylän elokuvajuhlia.
Haavisto myöntää, että tuskin Poutahaukat olisi koskaan saanut ulkomaan keikkoja, jos he eivät olisi esiintyneet Aki Kaurismäen elokuvissa.
– Heinäkuun aikana olisi tarkoitus äänittää englanninkielistä materiaalia Poutahaukkojen kanssa Saksan markkinoita varten.
Muutamalla biisillä lähdetään Haaviston mukaan liikkeelle ja jos homma toimii, niin tarkoitus on tehdä levy.
– Vesa Haaja on tehnyt englanniksi musiikkia ja on henkilökohtainen sparraaja tässä projektissa minulle.
Haaviston oma musiikki on aina syntynyt suomeksi.
– Hermostuttaa hieman, että tuleeko uusista englannin kielisistä biiseistä luontevia.
Syksy on luovinta aikaa
– Perinteisesti syksyt ovat olleet aina minulle luovinta aikaa. Silloin syntyy sävellyksiä, kun on ilmassa tummempaa meininkiä ja tuulet puhaltaa nurkissa.
Säveltäminen ei kuitenkaan muusikon mukaan koskaan katso aikaa tai paikkaa.
– Sen olen huomannut, että hellekesät eivät ole ainakaan minulle niitä parhaita hetkiä sävellysrintamalla.
– En ole koskaan kokeillut sitä, että lähtisin esimerkiksi kuukaudeksi säveltämään musiikkia, johonkin Keski-Euroopan suurkaupunkiin. Voi olla, että se täytyy kokea jossain vaiheesa.
Petri Görman