kuva: Kinkkutemppu on hyväntekeväisyyskampanja, joka on syntynyt Kemianteollisuuden aloitteesta. Launeen Citymarketin pihan keräyspiste oli aivan täynnä loppiaisena.
Kinkkutemppu on hyväntekeväisyyskampanja, joka kannustaa ihmisiä kierrättämään lihanvalmistuksessa syntyneen rasvan. Kampanja alkoi jo ennen joulua 21.12. ja se jatkui 7.1.2020 saakka. Yksi tämän kampanjan keskeisistä tavoitteista on kierrättää joulunaikana syntyneet kotitalouden rasvajätteet ympäristöä hyödyttävästi.
Kaikki ruoanlaitossa syntyneet rasvat oli mahdollista tuoda kierrätyspisteisiin. Kampanja keräsi myös joulukinkuista syntyneiden rasvojen lisäksi kala- ja kalkkunarasvat talteen. Keräyspisteitä on ollut eri puolilla Suomea K-ruokakauppojen yhteydessä, Neste asemilla sekä kuntien keräyspisteillä.
Kierrätysastiat sijoitettiin siten, että kotitalouksilla oli helppo palauttaa rasvajätteensä kauppareissun yhteydessä keräyspisteisiin. Rasvaa ei saa kaataa viemäreihin, koska se tukkii ne helposti. Rasva jähmettyy helposti ja se muodostaa viemäriin tukoksen.
Kotimainen Neste Oyj valmistaa kerätystä rasvasta uudistuvaa dieseliä, joka on fossiilista dieseliä puhtaampaa ja ympäristöystävällisempää.
Jätepisteiden astiamäärät arvioidaan kokemuksen perusteella
– Mahdollista ensi joulun keräystä varten astiamäärät arvioidaan uudelleen tämän vuoden kokemusten ja palautteen perusteella, viestintäjohtaja Susanna Aaltonen Kemianteollisuus ry:stä kertoo.
Launeella Citymarketin pihassa ollut rasvajätteiden kierrätyspiste pursusi yli loppiaisena.
– Ilmoituksia epäsiisteistä keräyspaikoista ei järjestäjille saakka ole juurikaan tullut. Kerätyn rasvan määrästä saanemme ensiarvion tammi-helmikuun vaihteessa.
Keräyspisteen siisteydestä vastaa se, kenen keräyspaikka on.
– Kinkkutempun keräysastioiden sijoituksen periaate K-ruokakaupoissa oli sijoittaa ne aina kun mahdollista Rinki-ekopisteen yhteyteen. Tällöin myös siivousvastuu oli Ringillä.
Kinkkutemppu järjestettiin nyt neljättä kertaa, yleisön pyynnöstä.
– Loppusyksyn aikana meiltä tiedusteltiin, että järjestetäänkö tempaus uudelleen.
Aaltosen mukaan hyväntekeväisyyskampanjan järjestäjät ovat kiinnostuneet aina palautteesta.
– Kehitämme toimintaamme palautteen pohjalta. Toivottavasti tämä kampanja saa jatkoa myös tulevana jouluna.
Petri Görman