Etelälahtelaisille esiteltiin maanantai-iltana ehdotusta Lahden yleiskaavasta vuodelle 2025. Launeen koulun ATK-luokkaan oli ahtautunut liki 40 asiasta kiinnostunutta henkilöä, joille yleiskaava-arkkitehti Johanna Palomäki, kaupungingeodeetti Juha Helminen, liikenneinsinööri Matti Hoikkanen ja kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen esittelivät yleiskaavaehdotuksen, jonka kaupungin hallitus vielä tämän vuoden puolella käsittelee.
Kaupunginhallituksen päätöksestä riippuen yleiskaavaehdotus on nähtävillä tammikuussa 2012. Yleiskaavaehdotuksesta on tuolloin mahdollisuus jättää muistutus. Yleiskaavaehdotuksen aineisto tuodaan kaupungin omille nettisivuille nähtävilläoloajan alkaessa ja silloin avautuu myös e-Palaute muistutuksen jättämistä varten. Muistutuksen voi antaa myös suullisesti, kirjeitse tai sähköpostilla opasti Palomäki
Eniten keskustelua tilaisuudessa aiheutti ymmärrettävästi eteläisen ohitien linjaus. Tällä hetkellä vallitseva ja jo maakuntakaavassakin oleva Launeen linjaus oli suuren kritiikin kohteena, tosin muutama puoltavakin puheenvuoro tilaisuudessa käytettiin.
– Periaatteessa yleiskaavassa ei keskustella ohitien linjauksesta. Me suunnittelijat olemme sen sijoittaneet nyt siihen, mihin se maakuntakaavassa on määritelty. Jos maakuntakaavaan tehdään jostain syystä linjauksen muutos, teemme muutoksen myös yleiskaavaan selitti yleiskaava-arkkitehti Palomäki. Maakuntakaava on myös tulossa uudestaan tarkistettavaksi lähiaikoina, joten kyllä Launeen linjauksen vastustajien kannattaa nyt olla aktiivisia, jos linjausta halutaan vielä muuttaa ohjeisti Palomäki.
Eri asia on tietenkin se, että alueen politiikot tuntuvat nyt vahvasti liputtavan nimenomaan Launeen linjauksen puolesta. Valtio kun on luvannut rahat vain Launeen linjaukselle. Tilaisuudessa ihmeteltiin aiheestakin sitä, kukakohan moisen lupauksen takana on, sillä Renkomäen linjaus tulisi tuntuvasti halvemmaksi kuin kallis, tunneleita vaativa Launeen linjaus. Renkomäen linjaus kuulostaisi järkevältä ratkaisulta tässä taloudellisessa tilanteessa, jossa maamme ja koko Eurooppa tällä hetkellä on.
Tilaisuudessa väläyteltiin jopa yhteydenotolla asian tiimoilta ylempiin EU-elimiin. Kehätien tarpeellisuutta ei kukaan paikallaolija kiistänyt, sillä rekat olisi todellakin saatava pois keskustan alueelta nykyiseltä valtatie 12:sta, jotta rautatieaseman aluetta voitaisiin kehittää. Tosin matkakeskussuunnitelmakaan ei varauksetonta hyväksyntää yleisöltä saanut.
Muustakin kuin ohitiestä ehdittiin puhua yli kaksituntisessa illassa. Lahden alueelle odotetaan muuttavan seuraavien 10-15 vuoden aikana noin 18 000 uutta asukasta ja sen takia asumista Lahdessa tulee tiivistää. Perhekerrostalot ja kaupunkimainen pientaloasuminen pienine tontteineen on tulevaisuuden Lahtea. Hypermarketteja ei enää kaupungin laitamille rakenneta. Ainoastaan keskusta voi saada oman hypermarkettinsa lähitulevaisuudessa.
– Uimahallikeskustelu, joka vielä vähän aikaa sitten kävi kuumana on laantunut, kun sekä Launeen että Kivimaan suunnitelmat pantiin joksikin aikaa jäihin ja tällä hetkellä kaupungin painopiste on koulujen korjauksessa. Perhepuiston vieressä on toki edelleen kaavoitettu tilaa liikunnalliselle toiminnalle, mitä se sitten tulevaisuudessa onkaan kertoi Juha Helminen.
Yksi Lahden tulevaisuuden strategioista on ”luonnonmukainen Lahti”, joka aiheutti paikallaolijoiden keskuudessa ristiriitaisia tunnelmia. Varsinkin Teivaanmäen hotellihanke tuntuu puhuvan tätä tavoitetta vastaan ja hotellihankkeesta taitettiinkin peistä jonkin verran, sillä kuten yleisön joukosta todettiin, hotellin 30 000 kerrosneliötä kyllä jättää luonnon kakkoseksi Teivaanmäellä.
Lahden edellinen yleiskaava on vuodelta 1998. Jatkossa olisi tarkoitus päivittää yleiskaavaa useammin, sillä kuten Johanna Palomäki lopussa tiivisti:
– Kehittyvä kaupunki tarvitsee jatkuvasti päivittyvää yleiskaavaa.
Yleiskaavaehdotus 2025 on nyt nähty ja keskustelu voi alkaa.
Lisätietoja: www.lahti.fi/yleiskaava
-Petri Salomaa-