Paljon puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi harrastaa enemmän ns. hyötyliikuntaa esimerkiksi käyttämällä polkupyöriä työmatkoilla.
Lainaus Lahden kaupungin nettisivuilta: ”Keskeinen Lahden kaupungin strategiaan perustuva liikennepoliittinen linjaus on, että siellä, missä liikenne ruuhkautuu tai eri tavoin liikkuvien edut ovat muutoin ristiriidassa keskenään, etusijalle laitetaan ympäristöystävälliset kulkumuodot: kävely, pyöräily ja joukkoliikenne.”
Pientä kaupunkilaista kuitenkin hirvittää pyöräteiden karmiva kunto koko Lahden alueella. Onko kaupungin etu, että joku ajaa pyörällään tiessä olevaan ammottavaan railoon ja loukkaantuu vakavasti? Tällä tavallako edistetään kaupunkilaisten pyöräilyä?
Ihmiset varmasti käyttäisivät enemmän pyörää kulkuvälineenään, jos pyöräteiden kuntoon satsattaisiin kunnolla.
Koko kesä olisi ollut aikaa korjata nämä kammottavat railot tiessä, mutta mitään ei ole tapahtunut. Ehkäpä kaupungilla on pidetty vain peukkuja pystyssä ettei kukaan loukkaannu. Talvellahan siinä on sitten lunta päällä mukavasti tasoittamassa tietä ja mikä ei näy, sitä ei ole olemassa…
Oheiset kuvat ovat Patometsänkadun ja Uudenmaankadun risteyksestä, jossa pyörätie on todella surkeassa kunnossa. Kyseistä pyörätietä käyttävät mm. monet koululaiset Launeen koulusta matkallaan Patomäkeen ja onkin vain ajan kysymys milloin joku loukkaa itsensä näihin pahimmillaan noin 20 senttiä leveisiin ja 10 senttiä syviin railoihin. Pituuttakin näillä railoilla on noin 4-5 metriä. Jos nämä railot ja ”hyppyrit” olisivat autotiellä, ne olisi korjattu välittömästi.
Lahden kaupungin lienee syytä ottaa itseään niskasta kiinni ja panna pyörätiet kuntoon pikaisesti.
Muuten Lahden kaupungin hienot liikennepoliittiset linjaukset pyöräilyn edistämisestä jäävät vain tyhjänpäiväisiksi korulauseiksi.
-Petri Salomaa-