Kuntoliikunta viehättää. Se yhdistettynä pyöräilyyn ja uusiin maisemiin, antaa kesälomalle piristysruiskeen. Kun retkipyöräilyyn osallistuu pari ihmistä, voi matkan päämäärän ja päivittäisen matkarytmin tehdä omassa tahdissa, tuumasi polkupyörälomalta töihinsä palannut Järvisen pariskunta. Heidän pyöräretkensä kohde oli Nauvon ja Korppoon saaristo.
Turun saaristossa vakituisten vakituisten asukkaitten pääasiallinen kieli on ruotsi. Retkeilijöistä tuntui, että he olivat melkein ulkomailla. Lahden seudulla kuulee ruotsia puhuttavan erittäin harvoin. Saariston Rengastie-Skärgårdens Ringväg kulkee kehänä Turun saariston ympäri runsaan 200 kilometrin matkan. Lähtöpisteen voi valita esimerkiksi Turun, Kustavin, Rymättylän tai Nauvon.
Järviset tekivät viiden päivän rengasmatkan Nauvossa ja Korppoossa. He lähtivät Nauvosta, missä B & B Breakfast Westergård tarjosi koko pyöräilypaketin hyväkuntoisine polkupyörineen kypärät mukaan lukien. Auto majaili yrityksen parkkipaikalla. Ylellisyyttä oli yrityksen matkatavarapalvelu, joka siirsi pyöräilijöitten matkakassit päivittäin seuraavaan yöpymispisteeseen tällä neljän päivän, minimissään 140 kilometrin matkalla.
Koko heinäkuisen kuuman viikon Pirjo ja Jouko polkivat noin 45 kilometrin päivävauhtia. Retkeilijöitten kulkuneuvoina olivat pyörien ohella lossit ja yhteysalukset saarelta toiselle siirryttäessä. Ensimmäinen lossimatka alkoi Nauvon vilkkaasta kirkonkylästä M/s Östenillä.
Ensimmäisenä matkapäivänä he poikkesivat kuuluisalle Seilin saarelle, jonka Ruotsi-Suomen kuningaskunnan terveydenhoidon historia tuntee leprasairaitten eli spitaalisten saarena. Perimätiedon mukaan saareen karkotettiin jo 1300-luvulla ensimmäiset potilaan Turusta Pyhän Yrjön hospitaalista.
Saaren ruotsinkielinen nimi on hyljesaari eli Själö, mutta turkulaiset antoivat sille nimi Seili.
Syynä nimeen oli sinne virallisesti1619 siirrettyjen lepraa sairastaneitten, mielisairaitten ja muitten kroonikkojen tai hoitajine ja vartijoitten keittämät viinakset. Merenkulkijat poikkesivat niitä ostamaan ennen Turkuun saapumistaan ja olivat ”seilissä”perille päästyään.
Nykyisin saarella on Saaristomeren tutkimuslaitos ja nähtävyyksinä runsas 200 vuotta vanha puukirkko ja muutama säilynyt rakennus historiasta kertomassa.
Nauvossa ja Korppoossa Järviset ajoivat pää- sekä sivuteittä. Muutamilla etapeilla oli pyöräteitä, mutta osa matkasta poljettiin mutkaisten sorateitten reunoilla. Se oli tosi pelottavaa, koska osa autoilijoista ajoi vaarallista vauhtia. Pyörät olivat seitsemänvaihteisia ja matkan aikana jokaiselle vaihteelle oli käyttöä. Satuloitten rakennetta Pirjo erityisesti kiitteli.
Pyöräilijät yllättyivät parissa yöpymispaikassa, kun tiloilta ei voinutkaan ostaa illalla lämmintä ruokaa. Retken hintaan n. 400 euroa kuului aamiaistarjoilu. Hikisen päivämatkan jälkeen he kaipasivat myös saunaa. Päivän ruokailut ja ostokset oli tehtävä matkan varrella, joten tulevilla retkillä matkailijat ottavat mukaansa pienen kylmälaukun.
Nauvo ja Korppoo kuuluvat Suomen vanhimpiin asuttuihin saariin. Niistä löytyy saariston erikoisia kasveja, meren kuluttamia rantamaisemia ja hyvin pidettyjä saaristolaistaloja. Sisämaalaisille matkailijoille kirkkojen ja museoiden esineet kertovat saaristolaisten historiaa.
Kaiken tämän näkemiseen tarvitaan tulevana kesänä parikin viikkoa. Nyt Pirjon ja Joukon tekemä vajaan viikon retki on istumatyöläisille kunnioitettava lyhyen aikavälin rutistus, mutta kilometreissä retki. Saariston Rengastien palvelut ovat voimassa syyskuun loppuun saakka.
Marja-Liisa Niuranen.