Cabaret, valloittavaa teatteria Juhani-näyttämöllä

Teatterinjohtaja Maarit Pyökäri ja koreografi, ent. Suomen kansallisbaletin johtaja Jorma Uotinen ovat tehneet hedelmällistä yhteistyötä ohjatessaan Cabaret-musikaalin Lahden kaupunginteatterin suurelle näyttämölle. Uotinen on tehnyt koreografian ja sen ohjauksen sekä toimii juonta kuljettavana Seremoniamestarina.

Cabaret – musikaalin esikuvat löytyvät historian lehtien mukaan Pariisista 1800 luvun alkuvuosikymmeniltä. Kaupunginteatterin Cabaree koostuu tansseista, lauluista ja purevasta poliittisesta satiirista ensimmäisen maailmansodan jälkeisen ajan Saksassa.

Juonen kulkuun sisältyy raadollinen, historiallinen, saksalaisen yhteiskunnan siirtyminen hitlerismiin. Musikaali perustuu 1939 julkaistuun Christopher Isherwoodin romaaniin Jäähyväiset Berliinille. Kuusikymmentä vuotta sitten John van Druten kirjoitti siitä näytelmän, Olen kamera, mistä syntyi musikaaliversio Broadwaylle 1966 Joe Masteroffin, John Kanderin ja Fred Ebbin yhteistyönä. Esityksen suomennos on Esko Elstelän ja laulujen sanat Jukka Virtasen.

Cabaret-musikaalissa vietetään Neiti Schneiderin ja Herra Schultsin kihlajaisia, vas Ritva Sorvali ja Tapio Aarre – Ahtio, vieressä täysihoitolassa asuvat Kit-Kat klubin tähti Sally Bowles, Maija Rissanen ja tämän rakastettu englantilainen Clifford Bradshaw, Jussi Puhakka, mukana klubin väkeä. Eletään vielä viimeisiä aurinkoisia aikoja. kuva Tarmo Valmela.

1920-luvun iloiseen Berliiniin saapuu ahdasmielisestä Englannista maailmanluokan kirjailijaksi aikova Glifford Bradshaw (Jussi Puhakka), Neiti Schneiderin (Ritva Sorvali), täysihoitolaan. Ennen sinne päätymistä nuori kirjailija oli jo joutunut tahtomaattaan salakuljettamaan liikemies Ernst Ludwigin (Ari Raiskio), hänen salkkuunsa junassa järjestämän paketin.

Täysihoitolassa kirjailija tapaa Kit-Kat klubin tanssija-laulaja Sally Bowlesin (Maija Rissanen), joka päättää pitää kiinni nuoresta kiltisti ”naapurin pojasta”. Täysihoitolassa tapahtuu paljon muutakin, mutta karismaattisin pari on neiti Schneider ja hedelmäkauppias Herra Schulz (Tapio Aarre – Ahtio). Talossa asuvan Neiti Kostin (Hanna Vahtikarin) huoneen ovella vilske käy kuin tavaratalon pyöröovessa.

Maarit Pyökäri on johtajan tehtävien ohella ennättänyt ohjata viisivuotiskautensa aikana vuosittain esityksiä. Tässä ohjauksessa täsmällisyys ja sanoman pelkistäminen kertoo katsojalle ajan kulun lyhyin kohtauksin. Seremoniamestarin nenän alle ilmestyvät mustat sutiviikset, karsea nauru kuuluu ilottelun keskeltä ja kivenheitto hedelmäkauppaan lasin läpi, Saksan kristalliyö, kertovat hitlerismin etenemisestä kuin väliaikamerkkeinä. Osalle näytelmän katsojista juonen kulku historiallisessa kehyksessä saattaa olla vieras. Upeassa käsiohjelmassa on lyhyt historian oppijakso sekä näytelmän synnystä että pieni osa 1900 luvun Saksan historiaa.

Kari Junnikkalan lavastus näyttämön pyörivällä osiolla sekä Erika Turusen puvustus tuovat katsojalle aidon tunnelman eräästä ajanjaksosta ennen toista maailmasotaa. Harri Pelkosen valosuunnittelu on niukka, valokaaret keskittyvät tapahtumien keskipisteeseen. Käsiohjelman lukeminen kertoo, mikä suuri joukko teatterin henkilökuntaa on ollut mukana luomassa esitystä, jonka palaset ohjaajat ovat sovittaneet kokonaisuudeksi.

 

Cabaret-musikaalin rooleihin on teatterin omista joukoista löytynyt hyviä laulajia. Musikaali ilman Jari Puhakan johtamaa teatterin orkesteria ja Tuukka Raitalan laulajien valmennusta ei olisi mitään. Jorma Uotinen on ohjannut todella lahjakkaan joukon nuoria tanssijoita revyytytöiksi ja tarjoilijoiksi. Maestron itsensä tanssit ja laulut eivät ole jääneet koreografian suunnittelun ja ohjauksen alle.
Kaupunginteatterin yhteistyö Lahden AMK:n musiikkiteatterilinjan opiskelijoitten kanssa jatkuu Cabaret-musikaalissa positiivisissa merkeissä. Niin Uotisen oma esitys kuin tanssin ja muun liikekielen ohjaus on nautittavaa liikunnallista, provosoivaakin kabaree-teatteria.
Kaupunginteatteri suunniteltiin musiikkiteatteriksi, se linja jatkuu hyvissä merkeissä.

Marja-Liisa Niuranen

 

Potkaisu instituutioita takalistolle klovenerian keinoin – Jukon muoviukkeli oli ilmestyskirjan satiiria

Lauri Maijalan lopputyö teatterikorkeakoulussa oli varsin monisärmäinen ja kekseliäs parkaisu ihmisyyden puolesta ja lohduton tulevaisuuden kuva latistuvasta moraalistamme, epärehellisyydestämme ja armoton piikki näitä arvoja ylläpitäviä instituutioita kohtaan.

Käsikirjoittaja- ohjaaja Maijala survoo länsimaista elämäntapaamme turpaan kaikilla nykyteatterin keinoilla ja tyylilajeilla. Hänen anarkistinen näkemyksensä parkuu ilkikurisen vulgääristi olemassaolomme tyhjyyttä raivoisan syysmyrskyn tavoin. Sankarit ovat kuolleet, ne on keksittävä uudelleen.

Esitys on täynnä riemastuttavia oivalluksia, räiskyvää ironiaa ja mielikuvituksen leikkiä periaatteella: meidän jälkeemme vedenpaisumus. Maijala ampuu tykistöllä, mutta osumatarkkuus osoittautuu liian laajaksi. Maijala on showhenkinen provosoija, joka tykkää piikitellä lähes kaikkia.

Hän haluaa kertoa ja valistaa meistä turhamaisista ihmisistä ja tulevasta tunneköyhyydestä. Siksi pyörätuolissa istuva sotaveteraani Kahma on oman itsensä alter ego, joka peilaa ainoana tuntevana olentona sekä itseään, että näyttelijä Mikko Virtasta Lahdessa armon vuonna 2055. Jossain vaiheessa tästä härnäävästä, nihilistisestä ja hävyttömästä osoittelusta alkaa tulla itsetarkoitus.

Elämää voi katsella myös pyörein silmin pyörätuolista ja hämmstellä sen tunteettomuutta. Räväkkää menoa teatteri Jukon Muoviukkelissa. Kuva: Janne Vasama

Maijala tuomitsee jopa itsensä teatterin tekijänä lauseella: ”Esitys on turvaseksiä sielun kanssa”.
Aina tarvitaan meitä katsojia, jotka maksavat pääsylippunsa ja ovat valmiita nauramaan kärjekkäälle provosoinnille, vaikka olisivatkin itse sen kohteina. Tie on jossain määrin arveluttava,mutta silti äärimmäisen rohkea.

Kokonaisuutena muoviukkeli on ääreishermonäytelmä, joka pakottaa katsojan maistelemaan kermakakkua, jonka sisällä on kärpässieni. Sen huurussa on kiva leijua ja käkättää raikuvasti kaikelle kaikista; itse mitään kipua tuntematta. Tekstissä on aitoa vetovoimaa, mutta todellista kipeää angstia se ei katsojan sieluun tee. Pikemminkin sielussa on hivenen hämmästynyt tunne.Tässäkö tämä karnevaalihumu nyt oli.

Maijala käyttää ohjauksessaan vastauskonpuhdistaja, jesuiitta Ignatius Loyolan käsitystä ja toimintatapaa :”Tarkoitus pyhittää keinot”. Ruma sana sanotaan niin ku se on, seksiä korostaen pirullisella viekkaudella ja kohdistetulla vainoharhaisuudella. Tärkein yhteinen nimittäjä Maijalan uskaliaassa tunnelatauksessa oli itseironinen huumori, joka piti katsojan tiukasti penkissä tirskumassa. Komeaa kokeilevaa teatteria !

Jukon säkenöivät näyttelijät

Mikko Virtanen ei ole mikään tavallinen Virtanen. Hän piirtää monitahoisen ja ”hirsihuumorilla” kyllästetyn intensiivisen kuvan tulevaisuuden mielikuvaikonina ja tässä läsnä olevana vammaisena, joka katsoo mieletöntä menoamme avoimin silmin. Tarkka viritys!
Hannu Salminen on Jukon monilahjakkuus, joka osaa sipsutella sieluumme tarkoilla mielen liikkeidemme tulkkina. Nopeat ja oivaltavat siirtymät sekä elekielen täydellinen hallinta antavat hänelle karisman. Osa kuin osa, Hannu on maestro.
Kirsi Asikainen bisnesäitinä on kekseliäs, alati sanavalmis hurjimus, joka sivaltelee totuuksia epätotuuksina ja pirskoo löylyä kiukaaseen sen minkä ehtii. Tyylikäs raapaisu!
Jussi Sorjanen pääministerinä piirtää todellisen manipuloivan kansanjohtajan impulsiivisen muotokuvan, joka nostaa Kahvan ulottuvuuksiin viimeisenä sotasankarina. Eläytymisvimma oli aitoa.

Muut näyttelijät Janne Vasama ja Minja Koski antavat täyden panoksensa muskettisotureille oivan osaavasti ja tunnelatauksessa täysin mukanaolevina.

Pidin erityisesti näytelmän musiikkivalinnoista. Ohjaaja oli käyttänyt älykkäästi suomalaisille tuttuja Sua vain yli kaiken rakastan sekä Jo Karjalan kunnailla sävelmiä kontrasteina perheidyllin helvetille näyttämöllä.
Kukkien kastelu periaatteella: pelastakaa maailma oli kliseinen. Onneksi kuitenkin satiirin terävin kärki puhkaisi sydämen.

Juhani Melanen

AJANKOHTAISTA -arkisto

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011