Omalähiö on seurannut tarkasti Lahti Eventsin ja KymiRingin yhteistyötä tapahtumajärjestäjänä, sillä asiaan liittyy varsin outoja piirteitä, joidenkin tahojen mukaan jopa salailuepäilyksiä ja lain kirjaimen välttelyä. Tärkeintä on omistajaohjauksen näkökulma. Voivatko Lahden kaupunginhallituksen jäsenet sitoutua sellaisiin tukitoimiin sisäryhtiönsä kautta, jotka eivät olennaisesti kuulu kunnan toimia-alaan? Tästä on olemassa jo Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös. Kaupunginhallituksen enemmistö ei halunnut Jorma Ratian vaatimaa erityistilintarkastusta Eventsistä. Kuntalaista löytyy kuitenkin selvä lakipykälä omistajavastuusta. Kunnallislain 38§ 1 momentti 7:s pykälä ilmoittaa selvästi, että kunnan tulee huolehtia omistamiensa yritysten riskien seurannasta ja hallinnasta.
Kysyimme Lahden kaupungintarkastuslautakunnan kahdelta jäseneltä Seppo Koskiselta ja Lasse Koskiselta sekä asianajaja Matti Katajalta, miten he tilanteen näkevät. On syytä huomioida, että Lasse Koskinen oli mukana päättämässä KymiRingin tukemisesta ja on siten omalta osaltaan jäävi, koska on ollut osallisena päätöksessä.
1. Kuuluuko KymiRingin tukeminen Lahti Eventsin kautta Lahden kaupungin ydintoimintoihin ja täyttääkö tämä menettely kaikki laillisuusnäkökohdat?
2. Pitäisikö KymiRing -sopimuksen riskikartoitus olla avoimesti tarkasteltavana kaikilla lahtelaisilla päättäjillä?
3. Millainen on Lahden kaupungin vastuu silloin, jos KymiRing ajautuu suoritustilaan?
Matti Kataja:
1. Lahden ulkopuolella toimivan yhtiön taloudellinen tukeminen ei kuulu kunnan toimialaan eikä ydintoimintoihin. Sen tukemista kaupungin omistaman Lahti Events Oy:n kautta voidaan verrata simuloituun oikeustoimeen, jolla on peitelty asianosaisten todellista tarkoitusta. Sopimusoikeudessa puhutaan tämän tyyppisessä tapauksessa ns. valeoikeustoimesta.
2. Riskikartoituksen tulisi olla kaikkien kaupunginvaltuutettujen tarkasteltavana, koska he käyttävät kaupungin ylintä päätösvaltaa.
3. Kaupungin vastuu on riippuvainen niistä sitoumuksista esim. takauksista, joita suoritustilaan ajautuneen velallisyhtiön puolesta on annettu. Kaupungin omat sijoitukset varattomaksi ajautuneeseen yhtiöön tietenkin nollautuvat .Samoin yhtiöltä olevat mahdolliset saatavat muuttuvat arvottomiksi.
Lasse Koskinen:
1. Toiminta ei kuulu Lahden kaupungin osalta sen palvelutoimintoihin. KymiRing on osa tytäryhtiön Lahti Eventsin liiketoimintaa, jolla se pyrkii hankkimaan tuloja niin että Lahden kaupungin sille suuntaamaa tukea voidaan vähentää, kuten Lahden asettamissa tavoitteissa edellytetään. Laskelmien mukaan Lahti Eventsin tulo-odotukset ovat hyvät, kun MotoGP-kilpailut päästään vihdoin toteuttamaan. Ennen koronaa lipunmyynti jo ennätettiin käynnistää ja se lähti ripeästi liikkeelle. Lippu- ja majoitusvarauksia tuli muun muassa Italiasta. Yritystoiminnalla on aina riskinsä, ja Lahti Events on tehnyt riskikartoituksensa Lahden kaupunginhallitukselle sen pyynnön mukaisesti.
2. Mielestäni yleinen riskikartoitus tulisi olla avoin lahtelaisille ja samalla myös tietenkin muuallekin. Osa kartoituksesta on liikesalaisuuden piirissä, mutta se ei estä riskikartoituksen avaamista yleisellä tasolla ja kansantajuisesti.
3. Tällaisessa tilanteessa vastuu on aina toiminnassa mukana olevilla yhtiöillä. Lahti Events ei ole KymiRingin ratayhtiön omistaja eikä kilpailuoikeuksien omistaja. Se ei omista rataa eikä ratarakenteita. Suomen Moottoriliitto on kansainvälisen kilpailun lisenssioikeuden omistaja Suomen puolelta. Lahti Events on maksanut etukäteismaksun tapahtumajärjestelyistä omien toimintojensa osalta. Mahdollisessa pikaisessa suoritustilassa Lahti Events menettäisi tämän, ellei olisi ennättänyt jo tapahtuman myyntituloilla kattaa ko. maksua. Tietenkin tämä maksu on saantikelpoinen suoritustilan saatavana, mutta kuuluu epävarmoihin saataviin, koska mm. verottaja on aina ensimmäisen saajan joukossa. Tällaisessa tilanteessa Lahden kaupungin päättäjät joutuvat miettimään, miten suoritustilassa jääneet saatavat korvataan Lahti Eventsille. Nyt on kuitenkin korostettava, että mitään suoritustilaan viittaavaa ei ole tekeillä, mutta tuo edellä on järjestys, jos asiaa liiketoimintajärjestelynä tarkastellaan.
Seppo Koskinen:
Koskinen haluaa aluksi tähdentää, että nämä ovat henkilökohtaisia lautakunnan jäsenen mielipiteitä, ei siis lautakunnan, koska asia ei ole ollut siellä esillä. Arviointikertomuksessa asiaan otetaan kantaa silloisten tietojen pohjalta.
1. KymiRingin tukeminen ei kuulu kaupungin strategian mukaisiin ydintoimintoihin
ja perusteluna käytetty matkailun edistäminen on kiertotie rahan siirrolle. Tehty em. yhtiöön kohdistettu rahoituspäätös on kumottu Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa mutta siitä huolimatta kaupunki on yhtiöidensä kautta rahoittanut moottoriradan ennakkovuokraa 2 miljoonan euron vakuudettomalla lainalla. Ennakkovuokran maksaminen on todennettu Kymi Ring Oy:n tilinpäätöksessä vuodelta 2021.
2. Kymi Ringin sopimuksen riskikartoitus pitää olla jokaisen kaupunginvaltuutetun saatavilla. Ellei näin ole, käsitys asioiden salaamisesta vahvistuu edelleen.
3. Jos Kymi Ring ajautuu suoritustilaan kaupunkin ratayhtiöön sijoittamat rahat eivät palaa kaupungille. Tässäkin tapauksessa kaikki asiaan liittyvät vastuut pitää tarkoin selvittää. Samoin ne viranhaltijat jotka ovat olleet rahoitusta järjestämässä piitää saattaa vastuuseen jos kaupunki menettää sijoittamansa pääoman.
Juhani Melanen
Ottakaa mallia Imatran kaupungin tavasta hoitaa asioita. Kysehän on Imatran ajoista joiden osaottajista ja turistien rahoista joista kunnat kilpailevat.
Olen ollut aikoinaan 64 – 86 vuosina ajojen aktiivi osaltani eli palokunnan toimien järjestämisestä sekä poikkeavan tilanteen sattuessa kaupungissa.
Kari Hauhia
palopäällikkö evp.