Pelicansista on muodostumassa todellinen rahasampo lahtelaisille. Seura takoo hyvää tulosta SM-liigakaukalossa ja menestys heijastuu myös kaukalon ulkopuolelle, sillä seuran menestyksestä hyötyy moni taho.
– Vuodesta 2006 lähtien suunta on ollut selvä. Me olemme selvinneet kipeiden aikojen yli, joten tälle kaudelle meillä oli varaa sijoittaa euroja valmennukseen ja pelaajiin, kulminoi tilannetta Pelicansin toimitusjohtaja Ilkka Kaarna.
Kaarna on kotoisin Lappeenrannasta, joten hänessä lienee karjalaista yrittäjähenkeä kuten esimerkiksi evakkoon Lahteen kotiutuneilla Koiviston Autolla, Viipurilaisella Kotileipomolla, Torkkelin Paperilla ja Kääpällä.
– Me toimimme lahtelaisten hyväksi. Tämän yhtiön (Pelicans Oy) omistajille emme jaa mitään osinkoja, vaan saamamme hyöty käänetään suoraksi voitoksi kaikille lahtelaisille, Ilkka Kaarna toteaa.
Pelicansin liikevaihto pyörii jo yli kuudessa miljoonassa eurossa. Rahaa tulee sisään mukavasti, mutta myös menee. Pelicansin palkkalistoilla on lähes sata henkilöä, joista suurin osa on lahtelaisia.
– Me olemme merkittävä työllistäjä tässä kaupungissa. Palkkamenomme ovat reilut kolme miljoonaa euroa vuodessa, joten sitä kautta veroina kaupungin kassaan kilahtaa satoja tuhansia euroja, paljastaa Kaarna.
Pelicansin päätulonlähde on maksavat katsojat. He ovatkin luoneet kaiken mahdollisen ja pääsevät nyt nauttimaan joukkueen myötä menestyksestä.
– Pelipäivien muuttumisen myötä esimerkiksi ravintolatoiminnat ovat lisääntyneet. Lämärissä eli Isku Areenan ravintolassa käy päivittäin syömässä 200 henkilöä. Tämä määrä on meillä joka päivä vakio, joten emme ole arvailujen varassa kuten useat muut ravintolat. Perjantai- ja lauantai-iltoina peleissä tietysti myydään olutta tuplasti verrattuna esimerkiksi tiistaina pelattavaan peliin, mutta pelkällä oluella emme elä. Yleisömäärä on ratkaiseva asia, hän korostaa.
Pelicansilla on hallinnassaan myös valtaosa jäähallin aitioista. 21 aitiosta Pelicans omistaa yhdeksän ja on liisannut lisäksi kolme aitiota Kysyntää on riittänyt, joten markkinointipäällikkö Tomi-Pekka Kolu joutuukin usein myymään ei-oota.
Tärkeää osaa menestyksessä näyttelevät myös sponsorit. Yksi mittavimmista on Urho-TV, joka maksaa SM-liigassa televisio-oikeuksista rahaa.
– Tätä kautta me saamme oman siivumme ja samalla myös sponsoreiden kiinnostus on lisääntynyt. Heidän mainoksensa saavat paremmin näkyvyyttä.
Menestyksestä huolimatta Kaarna ei laske Pelicansia liigan isompien seurojen joukkoon. Hän nimeää niiksi helsinkiläiset HIFK:n ja Jokerit, Oulun Kärpät ja Rauman Lukon.
Vaikka tällä liigakaudella kaikki on näyttänyt menevän paremmin kuin hyvin, lohkeaa Ilkka Kaarnalta vielä säästöjä ajatellen huumorinpilkahdus.
– Ilta-Sanomissa oli ennakoitu seurojen sarjasijoituksia runkosarjan lopuksi. Siinä Pelicans oli samalla sijalla, jolla olemme nyt eli kolmanneksi. Piti soittaa Suikkasen Kaitsulle, että tulee takaisin töihin vasta pudotuspelien alkaessa, letkautti Kaarna.
Harri Hulkko