Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea

kuva: Taloyhtiöidensä hallitusten puheenjohtajat Heikki Känsälä ja Vesa Lempinen myhäilevät tyytyväisinä, kun 1,5 vuoden projekti on nyt maalissa.
– Selvittäkää asiat huolellisesti hallituksessa ennen kuin teette päätöstä sähkölatauspisteiden modernisoinnista


Asunto-osakeyhtiö Lehtikuusen hallituksen puheenjohtaja Vesa Lempinen ja hänen kollegansa Heikki Känsalä viereisestä taloyhtiöstä Lahden Lehmuksesta johtivat sähköautojen latauspisteiden rakentamisprojektin maaliin molempien kerrostalojen parkkipaikoilla. Launeella Tapparakadun varrella olevien uusien kerrostalojen asukkaat olivat myötämielisiä asialle koko 1,5 vuotta kestäneen projektin ajan.
– Olemme tehneet periaatepäätöksen, että toteutamme kaikki suuremmat investoinnit yhdessä, kun taloyhtiömme ovat vierekkäin, hallituksen puheenjohtaja Vesa Lempinen kertoo.

Taloyhtiöiden pihoja ei kuitenkaan vedetty tässä yhteydessä kaapelointien vuoksi auki vaan ratkaisu toteutettiin uuden teknologian avulla hyödyntäen pilvipalvelutekniikkaa.
– Jokainen voi ohjata nyt oman sähkötolpan toimintaa älypuhelimellaan. Enää ei ole pakko mennä ulos parkkipaikalle säätelemään nippeleitä.

Asennusprojekti kesti kolme työpäivää ja se toteutettiin heinäkuun alussa.
– Molemmissa taloyhtiöissä on tällä hetkellä yksi sähköauton omistaja ja muutama suunnittelee sellaisen hankintaa.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aralta on mahdollisuus saada tukea sähkötolppien muutostyöhön.
– Muutostyöt maksoivat taloyhtiömme osalta 14 500 euroa ja saamme vielä jälkikäteen siihen Aralta 35 prosentin tuen.

Paikallinen sähköyhtiö myy väärää tuotetta

Yhä useampi suomalainen haluaa ajaa autoa jo lähitulevaisuudessa ekologisesti kestävällä tavalla. Sen vuoksi asunto-osakeyhtiöt joutuvat myös miettimään, kuinka nopeaan tahtiin ne investoivat uusiin sähköautojen latauspisteisiin.
– Osallistuin Päijät-Hämeen kiinteistöliiton kokouksiin, joissa kerrottiin, kuinka sähköautojen latauspisteet uusitaan taloyhtiöissä. Kokouksista sai paljon hyödyllistä tietoa, jota pystyi hyödyntämään koko projektin ajan, Känsälä viestittää.

Lahdessa paikallinen sähköyhtiö myy erittäin kalliita pikalatausratkaisuja taloyhtiöille ja siksi niiden hallituksilla on iso riski tehdä erittäin kalliita hukkainvestointeja. Launeella urakka vietiin maaliin Tamperelaisen IGL- Technologiesin älytekniikan avulla paikallisen LemKemin toteuttamana.
– Meillä ei ole vielä pikalatausasemia, johon auto ajetaan latauksen ajaksi ja sitten siirretään pois. Kerrostalossa asuvat ihmiset eivät enää suostu toimimaan näin monimutkaisesti. Uutta teknologiaa tulee hyödyntää siten, että se helpottaa ihmisten elämää.

Molemmissa taloyhtiöissä on pohdittu, että vieraspaikoille investoidaan vielä 900 euroa maksavat pikalatauspisteet.
– Ymmärtääkseni tämä on ensimmäinen muutostyö Lahdessa

Tukirahat ovat kuntakohtaisesti korvamerkittyjä ja Lahdessa ei ollut huhtikuussa pelkoa, että ne loppuvat.
– Muita hakemuksia ei ollut Lahdessa vireillä silloin. Haluamme elää ajassa ja siksi teimme tämän investoinnin nyt. Asukkaat ovat olleet tyytyväisiä tähän projektiin.

Sähköä on helpompi säästää

Asemakaava määrittää, että jokaista 50 asuinneliötä kohti taloyhtiössä tulee olla yksi parkkipaikka.
– Älytolppa optimoi sähkön syöttöä eri sähkölähteiden välillä niin, että kuormitusta ei tule liikaa. Tolpasta saa virtaa 3,6 kilowattitunnin verran, Lempinen toteaa.

Samalla älytolppa huomioi ulkolämpötilan ja päättelee täytyykö lämmityssähkön olla päällä kuinka pitkän ajan.
– Näillä kaikilla on yhteys puhtaampaan autoiluun.

Operaattori laskuttaa käytetyn sähkön osuuden käyttäjältä ja tilittää sen summan takaisin taloyhtiölle.
– Kaikki käyttäjät maksavat rasiasta otetusta sähköstä käytetyn sähkömäärän mukaisesti. Uutta teknologiaa hyödyntämällä on mahdollista säästää myös sähköä.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 kommentti “Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea

  1. Jutussa puhutaan 900€ pikalatauspisteistä, vaikka pikalaturilla tarkoitetaan >50kW tasavirtaa antavaa latauslaitetta. Niiden hinnat ovat noin
    10 000€ molemmin puolin tehosta riippuen. Luulen että tässä puhuttiin ihan tavallisesta 3-vaihe latausasemasta.

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Juha Tapiola ja Sirkka-Liisa Papinaho: Suomalaisilla on oikeus laadukkaisiin hyvinvointipalveluihin lähialueellaan tulotasosta riippumatta
Jyrki Joensuu ja Terho Anttolainen: Sosiaali- ja terveysalan osaamista on pakko saada aluevaltuustoon
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2022!
Turvakodin sosiaalityöntekijä Pia Hiekkaranta: Kukaan ei saa jäädä keskelle kriisiä yksin
Kansanedustaja Mika Kari: Lahdessa ja maakunnissa on oltava samanlaiset kriteerit päästä omaishoidon tuen ja resurssien pariin
Osallisuuskoordinaattori Sanna Virta: Lahtelaiset ovat ottaneet hyvin vastaan osallistuvan budjetoinnin
Markkinagallup Päijät-Hämeen aluevaaliehdokkaille
Mato Valtonen: Lahti on potenut aina identiteettikriisiä, mutta se on hieno kaupunki
Kirkkoherra Heikki Pelkonen: Jumalanpalvelukset jatkuvat normaalisti, mutta kirkkosalin tiloja osastoidaan koronaturvallisiksi
Kestävän liikkumisen hankepäällikkö Anna Huttunen: Älypyörätielle asennettiin uudet infotaulut ja niitä lisätään eri puolille kaupunkia
Sote-keskustelu jatkuu: Seppo Korhonen vastaa Marina Erholalle
Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola: Tietämys hyvinvointialueen valmistelusta ei vielä ole riittävällä tasolla
Pasi Tuomaila: Päihteiden helppo saatavuus on suurin ongelma Lahdessa
Valosuunnittelija Mikko Skyttä:
 Perhepuiston linnassa on paljon muotoja ja niiden kanssa on mukava leikkiä valoilla
Kaupunginvaltuutettu Maria Mäkynen: Ylisukupolvinen pahoinvointikierre on katkaistava Lahdessa
Kaupunginvaltuutettu Niko Liukkonen: Lahden kaupungin talousarvion tulisi olla plussalla
Lahden seudun työllisyyden kuntakokeilussa vaikeuksia
Kaupunginvaltuutettu Marju Markkanen: Haluan olla rakentamassa hyvinvoivaa ja elinvoimaista Lahtea
Erkki Nieminen: Liisu on liian kallis ja kehitys menee väärään suuntaan
Kaupunginvaltuutettu Martti Talja: Lahdesta tulee tehdä hyvä ja turvallinen kaupunki asua
ARKISTO