Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea

kuva: Taloyhtiöidensä hallitusten puheenjohtajat Heikki Känsälä ja Vesa Lempinen myhäilevät tyytyväisinä, kun 1,5 vuoden projekti on nyt maalissa.
– Selvittäkää asiat huolellisesti hallituksessa ennen kuin teette päätöstä sähkölatauspisteiden modernisoinnista


Asunto-osakeyhtiö Lehtikuusen hallituksen puheenjohtaja Vesa Lempinen ja hänen kollegansa Heikki Känsalä viereisestä taloyhtiöstä Lahden Lehmuksesta johtivat sähköautojen latauspisteiden rakentamisprojektin maaliin molempien kerrostalojen parkkipaikoilla. Launeella Tapparakadun varrella olevien uusien kerrostalojen asukkaat olivat myötämielisiä asialle koko 1,5 vuotta kestäneen projektin ajan.
– Olemme tehneet periaatepäätöksen, että toteutamme kaikki suuremmat investoinnit yhdessä, kun taloyhtiömme ovat vierekkäin, hallituksen puheenjohtaja Vesa Lempinen kertoo.

Taloyhtiöiden pihoja ei kuitenkaan vedetty tässä yhteydessä kaapelointien vuoksi auki vaan ratkaisu toteutettiin uuden teknologian avulla hyödyntäen pilvipalvelutekniikkaa.
– Jokainen voi ohjata nyt oman sähkötolpan toimintaa älypuhelimellaan. Enää ei ole pakko mennä ulos parkkipaikalle säätelemään nippeleitä.

Asennusprojekti kesti kolme työpäivää ja se toteutettiin heinäkuun alussa.
– Molemmissa taloyhtiöissä on tällä hetkellä yksi sähköauton omistaja ja muutama suunnittelee sellaisen hankintaa.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aralta on mahdollisuus saada tukea sähkötolppien muutostyöhön.
– Muutostyöt maksoivat taloyhtiömme osalta 14 500 euroa ja saamme vielä jälkikäteen siihen Aralta 35 prosentin tuen.

Paikallinen sähköyhtiö myy väärää tuotetta

Yhä useampi suomalainen haluaa ajaa autoa jo lähitulevaisuudessa ekologisesti kestävällä tavalla. Sen vuoksi asunto-osakeyhtiöt joutuvat myös miettimään, kuinka nopeaan tahtiin ne investoivat uusiin sähköautojen latauspisteisiin.
– Osallistuin Päijät-Hämeen kiinteistöliiton kokouksiin, joissa kerrottiin, kuinka sähköautojen latauspisteet uusitaan taloyhtiöissä. Kokouksista sai paljon hyödyllistä tietoa, jota pystyi hyödyntämään koko projektin ajan, Känsälä viestittää.

Lahdessa paikallinen sähköyhtiö myy erittäin kalliita pikalatausratkaisuja taloyhtiöille ja siksi niiden hallituksilla on iso riski tehdä erittäin kalliita hukkainvestointeja. Launeella urakka vietiin maaliin Tamperelaisen IGL- Technologiesin älytekniikan avulla paikallisen LemKemin toteuttamana.
– Meillä ei ole vielä pikalatausasemia, johon auto ajetaan latauksen ajaksi ja sitten siirretään pois. Kerrostalossa asuvat ihmiset eivät enää suostu toimimaan näin monimutkaisesti. Uutta teknologiaa tulee hyödyntää siten, että se helpottaa ihmisten elämää.

Molemmissa taloyhtiöissä on pohdittu, että vieraspaikoille investoidaan vielä 900 euroa maksavat pikalatauspisteet.
– Ymmärtääkseni tämä on ensimmäinen muutostyö Lahdessa

Tukirahat ovat kuntakohtaisesti korvamerkittyjä ja Lahdessa ei ollut huhtikuussa pelkoa, että ne loppuvat.
– Muita hakemuksia ei ollut Lahdessa vireillä silloin. Haluamme elää ajassa ja siksi teimme tämän investoinnin nyt. Asukkaat ovat olleet tyytyväisiä tähän projektiin.

Sähköä on helpompi säästää

Asemakaava määrittää, että jokaista 50 asuinneliötä kohti taloyhtiössä tulee olla yksi parkkipaikka.
– Älytolppa optimoi sähkön syöttöä eri sähkölähteiden välillä niin, että kuormitusta ei tule liikaa. Tolpasta saa virtaa 3,6 kilowattitunnin verran, Lempinen toteaa.

Samalla älytolppa huomioi ulkolämpötilan ja päättelee täytyykö lämmityssähkön olla päällä kuinka pitkän ajan.
– Näillä kaikilla on yhteys puhtaampaan autoiluun.

Operaattori laskuttaa käytetyn sähkön osuuden käyttäjältä ja tilittää sen summan takaisin taloyhtiölle.
– Kaikki käyttäjät maksavat rasiasta otetusta sähköstä käytetyn sähkömäärän mukaisesti. Uutta teknologiaa hyödyntämällä on mahdollista säästää myös sähköä.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 kommentti “Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea

  1. Jutussa puhutaan 900€ pikalatauspisteistä, vaikka pikalaturilla tarkoitetaan >50kW tasavirtaa antavaa latauslaitetta. Niiden hinnat ovat noin
    10 000€ molemmin puolin tehosta riippuen. Luulen että tässä puhuttiin ihan tavallisesta 3-vaihe latausasemasta.

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
ARKISTO