Nikkilä

Jani Oravala: Nikkilä on yhä edelleen julkisen liikenteen motissa

Kuva: Jani ja Maija Oravala eivät ole tyytyväisiä Nikkilän joukkoliikenteeseen


Lahden seudun liikenne sekä kaupungin virkamiehet ovat suunnitelleet uutta linja-autoliikenteen runkoverkostoa Lahdessa. Parhaillaan eri kaupunginosien omakotiyhdistykset antavat asiasta heille palautetta ja kertovat omat mielipiteensä uudesta runkoverkosta.
– Uusi runkolinjaverkosto ei ainakaan paranna linja-autoyhteyksiä Etelä-Lahdessa. Olemme edelleen julkisen liikenteen motissa esimerkiksi Nikkilässä, Jani Oravala sanoo.

Omakotiyhdistysaktiivin mukaan Ajokadun kautta kulkeva linja siirtyy Uudenmaankadulle ja muutamia pysäkkejä on pudotettu pois uudesta suunnitelmasta.
– Päivällä vuorovälit ovat Nikkilässäkin siedettäviä, mutta iltapäivästä lähtien vuorovälit vähenevät ja viiden aikaan yksikään linja-auto ei kulje Nikkilästä keskustaan.

Viikonloppuisin linja-autovuoroja ei ajeta Nikkilästä ollenkaan.
– Omakotialueen ikääntyvä väestö ei pääse asioille kaupunkiin ja lapsiperheet joutuvat operoimaan pääsääntöisesti kahdella autolla.

Oravala tunnustaa, että hän odotti hieman enemmän runkolinjauudistukselta.
– Ympäristökaupungissa tulee olla toimiva julkinen liikenne. Nuorten on päästävä linja-autolla kouluihin ja autottomien työpaikoilleen.

Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi

– Tämä uudistus ei oikein istu ympäristökaupungin imagoon. Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi kansalaisiksi, kun linja-autot eivät kulje säännöllisesti omalta omakotialueelta, sanoo Maija Oravala.

Työmatkaliikenne on hankalaa, jos se tapahtuu niin sanotun virka-ajan ulkopuolella.
– Elokuviin Lahden keskustaan on aina mentävä omalla autolla, koska iltaisin ja viikonloppuisin vuoroja ei ajeta.

Lapset on myös kuljetettava harrastuksiin omalla autolla iltaisin.
– Olemme ehdottaneet ilta ja viikonloppu aikana Ajokadun kautta Orimattilaan suuntautuva liikenne kulkisi esimerkiksi Nikkilän läheltä.

Pienten lasten äiti Maija Oravalan mukaan liikennesuunnittelijoiden perustelut ontuvat, kun he aina vetoavat siihen, että linjoilla ei ole tarpeeksi asiakkaita.
– Haluaisimme aidosti toimivan joukkoliikenteen Etelä-Lahden alueelle ja myös Nikkilään. Kehätien rakentamisen aloittamisen jälkeen poistettuja linjoja ei ole palautettu uudelleen käyttöön.

Kiitos älypyörätiestä

– Kiitos siitä, että meidät on huomioitu älypyörätiesuunnitelmissa. Se ei kuitenkaan paranna nikkiläläisten liikkumisongelmia.

Nikkiläläiset haluavat enemmän omakotialueelleen suuntautuvaa julkista linja-autoliikennettä ja sen vuoksi omakotiyhdistys kirjasi palautteen ylös.
– Aiomme olla kaikissa linja-autoliikenteen runkoverkkoon liittyvissä edunvalvontatilaisuuksissa mukana.

Omakotiyhdistyksen sihteeri Jani Oravalasta tuntuu, että heidän omakotialueen ihmisiä ei oikein arvosteta. Tosin Venetsian ja Renkomäen asukkaat kärsivät samoista asioista.
– Uskon, että kunnon tarvekartoituksella tämäkin lopputulos olisi ollut paljon parempi, kun nyt julkaistu malli.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
ARKISTO