Nikkilä

Jani Oravala: Nikkilä on yhä edelleen julkisen liikenteen motissa

Kuva: Jani ja Maija Oravala eivät ole tyytyväisiä Nikkilän joukkoliikenteeseen


Lahden seudun liikenne sekä kaupungin virkamiehet ovat suunnitelleet uutta linja-autoliikenteen runkoverkostoa Lahdessa. Parhaillaan eri kaupunginosien omakotiyhdistykset antavat asiasta heille palautetta ja kertovat omat mielipiteensä uudesta runkoverkosta.
– Uusi runkolinjaverkosto ei ainakaan paranna linja-autoyhteyksiä Etelä-Lahdessa. Olemme edelleen julkisen liikenteen motissa esimerkiksi Nikkilässä, Jani Oravala sanoo.

Omakotiyhdistysaktiivin mukaan Ajokadun kautta kulkeva linja siirtyy Uudenmaankadulle ja muutamia pysäkkejä on pudotettu pois uudesta suunnitelmasta.
– Päivällä vuorovälit ovat Nikkilässäkin siedettäviä, mutta iltapäivästä lähtien vuorovälit vähenevät ja viiden aikaan yksikään linja-auto ei kulje Nikkilästä keskustaan.

Viikonloppuisin linja-autovuoroja ei ajeta Nikkilästä ollenkaan.
– Omakotialueen ikääntyvä väestö ei pääse asioille kaupunkiin ja lapsiperheet joutuvat operoimaan pääsääntöisesti kahdella autolla.

Oravala tunnustaa, että hän odotti hieman enemmän runkolinjauudistukselta.
– Ympäristökaupungissa tulee olla toimiva julkinen liikenne. Nuorten on päästävä linja-autolla kouluihin ja autottomien työpaikoilleen.

Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi

– Tämä uudistus ei oikein istu ympäristökaupungin imagoon. Opeta nyt lapset sitten hiilineutraaleiksi kansalaisiksi, kun linja-autot eivät kulje säännöllisesti omalta omakotialueelta, sanoo Maija Oravala.

Työmatkaliikenne on hankalaa, jos se tapahtuu niin sanotun virka-ajan ulkopuolella.
– Elokuviin Lahden keskustaan on aina mentävä omalla autolla, koska iltaisin ja viikonloppuisin vuoroja ei ajeta.

Lapset on myös kuljetettava harrastuksiin omalla autolla iltaisin.
– Olemme ehdottaneet ilta ja viikonloppu aikana Ajokadun kautta Orimattilaan suuntautuva liikenne kulkisi esimerkiksi Nikkilän läheltä.

Pienten lasten äiti Maija Oravalan mukaan liikennesuunnittelijoiden perustelut ontuvat, kun he aina vetoavat siihen, että linjoilla ei ole tarpeeksi asiakkaita.
– Haluaisimme aidosti toimivan joukkoliikenteen Etelä-Lahden alueelle ja myös Nikkilään. Kehätien rakentamisen aloittamisen jälkeen poistettuja linjoja ei ole palautettu uudelleen käyttöön.

Kiitos älypyörätiestä

– Kiitos siitä, että meidät on huomioitu älypyörätiesuunnitelmissa. Se ei kuitenkaan paranna nikkiläläisten liikkumisongelmia.

Nikkiläläiset haluavat enemmän omakotialueelleen suuntautuvaa julkista linja-autoliikennettä ja sen vuoksi omakotiyhdistys kirjasi palautteen ylös.
– Aiomme olla kaikissa linja-autoliikenteen runkoverkkoon liittyvissä edunvalvontatilaisuuksissa mukana.

Omakotiyhdistyksen sihteeri Jani Oravalasta tuntuu, että heidän omakotialueen ihmisiä ei oikein arvosteta. Tosin Venetsian ja Renkomäen asukkaat kärsivät samoista asioista.
– Uskon, että kunnon tarvekartoituksella tämäkin lopputulos olisi ollut paljon parempi, kun nyt julkaistu malli.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

SDP:n Pekka Komu: Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita, oikea-aikaisia ja vaikuttavia
Kokoomuksen Hannu Mänty: Talousasioihin on keskityttävä paremmin tulevalla vaalikaudella Lahdessa
Perussuomalaisten Tuomas Sorsa: Seuraavalla valtuustokaudella kaupungin taloutta pitää tasapainottaa ja työllisyyttä parantaa
Juha Tapiola Vihreät: Tavoitteena on pitää kiinni Lahden kunnianhimoisesta hiilineutraaliustavoitteesta
Kristillisdemokraatti Juha-Pekka Forsman: Haluamme edistää kiertotaloutta ja vähentää jätteiden määrää
Laura Hahl Keskusta: Koronan jälkien korjaaminen, tulee olemaan tärkein tehtävä ensi vaalikaudella
Pasi Kousa: Lahdessa tarvitaan edullisia vuokra-asuntoja
Asukkaiden Lahti -ryhmä Seppo Korhonen: Lahtelaiset ovat kyllästyneet hyväosaisen kuntaeliitin kähmintään ja omien hillotolppien pysyttelyyn
Anita Immonen: Vanhat puolueet säilyvät, mutta me olemme uskottava vaihtoehto kuntavaaleissa
Puheenjohtaja Olli-Pekka Villa: Läpinäkymättömyys, vaikeaselkoisuus ja ideologiset jakolinjat etäännyttävät tavalliset kuntalaiset politiikasta
Asukasmäärän ennustetaan kasvavan Etelä-Lahdessa tälläkin vuosikymmenellä
Etelä-Lahti menetti terveysasemansa
Katupäällikkö Mika Lastikka: Kaliumformiaatilla torjutaan liukkautta turvallisesti myös pohjavesialueilla
Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Etelä-Lahteen avautuu uusia ulkoilu- ja hiihtoreittejä ensi vuonna
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Timo Leppänen: Kehätien Nikulan liittymä oli meille hyvä asia, mutta liikennemelu on yllättänyt osassa Metsä-Hennalaa
Siiri Rantanen ja vauhdin hurma
Liipolan asukastupa siirtyy Lähiöseuralta Launeen seurakunnalle
Launeelainen Erkki Yliheikkilä: Kaapelirikko kehätien työmaalla aiheutti ylijännitteen ja rikkoi kiertoilmalämmityslaitteen
Iiris – Mettäsväen kaveri ja kertoja
VT 12 Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle 8.12.
ARKISTO