Katupäällikkö Mika Lastikka: Anttilanmäen kohdalla louhitaan kalliota älypyörätien vuoksi

Kuva: Anttilanmäen kohdalla rautatieaseman eteläpuolella louhitaan kalliota älypyörätien linjauksen vuoksi. Se aiheuttaa jonkin verran häiriötä liikenteelle koko marraskuun ajan.


Lahden rautatieaseman eteläpuolella Anttilanmäen kohdalla tehdään parhaillaan kallioleikkauksia Citicap-pyörätietä varten.

– Kaupunki on tilannut rakentamisen kokonaisurakalla, joten meillä ei ole todellista tietoa kallion muokkauksesta. Suunnitteluvaiheessa laaditussa kustannusarviossa kallion muokkaukselle on arvioitu kustannuksiksi noin 30000 – 50000 euroa, katupäällikkömme Mika Lastikka kertoo.

Hankkeen tavoitteeksi asetettiin tuottaa sellainen muutos tulevalle väylälle, että pyöräilijöille ja kävelijöille kyetään tuottamaan mahdollisimman turvallinen liikkuminen väylällä tulevaisuudessa.

– Pyörätien poikkileikkaukselle on varmasti olemassa erilaisia mitoitusvaihtoehtoja. Näillä käynnissä olevilla muutoksilla saavutetaan myös tasalaatuinen palvelutaso kuitenkin suhteellisin pienin kustannuksin niin, että ajoneuvoliikenteelle joukkoliikenne mukaan lukien ei tuoteta kohtuutonta haittaa
Urakoitsijan on arvioinut, että kallion muokkausvaihe vaatii noin 5 viikon työajan.

– Tämän työvaiheen ennustetaan valmistuvan viikolla 47.
Älypyörätie otetaan käyttöön talvella
 
– Suunnittelussa selvitettiin vaihtoehtoisesti pyörätien siirtoa kulkemaan osittain ajoradan nykyiselle linjaukselle. Tästä luovuttiin koska ratkaisulla olisi ollut ajoneuvoliikenteen sujuvuuteen merkittävää huonontumista.
Myös rakentamisvaiheen haitta liikenteelle olisi ollut tässä toteutustavassa ollut nykyistä suurempi.
– Selvitysten perusteella molemmat ratkaisut osoittautuivat kustannuksiltaan samanlaisiksi.
Valitussa ratkaisussa testataan vaijerisahauksen soveltuvuutta tuleviin hankkeisiin.
– Vaijerisahauksella saavutetaan perinteiseen louhintaan verrattuna kaupunkikuvallisesti parempi lopputulos.
Rakennusurakka tulee jatkumaan kuluva vuoden joulukuulle saakka ja on tiedossa, että vähäisiä viimeistelyitä tulee siirtymään myös vuodelle 2021.
– Urakan kokonaisvalmiusaste on tällä hetkellä noin 80 prosenttia ja on selvää, että väylä tullaan ottamaan käyttöön jo talvella 2021.
Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Erkki Nieminen: Liisu on liian kallis ja kehitys menee väärään suuntaan
Kaupunginvaltuutettu Martti Talja: Lahdesta tulee tehdä hyvä ja turvallinen kaupunki asua
Kaupunginvaltuutettu Anna Kupiainen: Lahdessa on paljon hyvää ja näitä asioita pitää nostaa esille
Kaupunginvaltuutettu Jari Rissanen: Toivon, että päihdeongelmaan on saatu kestäviä ratkaisuja vuoteen 2025 mennessä
Työministeri Haatainen vieraili Lahdessa
Kaupunginvaltuutettu Tuomas Sorsa: Haluaisin, että Lahti olisi Suomen houkuttelevin paikka yksityisille investoinneille
Toimitusjohtaja Jouni Lillman: Kuudennes Ali-Juhakkalan jätevedenpudistamon sähköstä tuotetaan tulevaisuudessa aurinkoenergialla
Kaupunginvaltuutettu Sari Niinistö: Lahti on mainettaan parempi ympäristökaupunki
Kaksi ministeriä vieraili Anttilanmäen koulussa
Puheenjohtaja Anneli Peltokukka: Nikkilän asukas- ja omakotiyhdistys kerää materiaalia historiateosta varten
Launeen keskuspuiston Sorsalampeen istutettiin karppeja
Toiminnanjohtaja Jukka Ihalainen: Jokainen lapsi on aina pelastettava elämälle
Sähkäauto on toiminut partioajossa luotettavasti
Itsepalveluaika lisää Launeen kirjaston käyttömahdollisuuksia
Evakkopatsaan paljastusjuhla oli näyttävä ja upea tilaisuus
Vesa Lempinen ja Heikki Känsälä: Sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen voi saada tukea
Anttilanmäen Kyläjuhlat oli yhteisöllisyyden voimannäyte
Marju Markkanen (sd.): Lahdessa haluttiin kunnioittaa lahtelaisten tahtoa jakamalla paikat solidaarisella prosenttimallilla
Maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol: On luksusta juoda vettä suoraan hanasta ja pulahtaa puhtaaseen järveen uimaan
Omalähiö lomailee 5.7. – 1.8.
ARKISTO