Katupäällikkö Mika Lastikka: Anttilanmäen kohdalla louhitaan kalliota älypyörätien vuoksi

Kuva: Anttilanmäen kohdalla rautatieaseman eteläpuolella louhitaan kalliota älypyörätien linjauksen vuoksi. Se aiheuttaa jonkin verran häiriötä liikenteelle koko marraskuun ajan.


Lahden rautatieaseman eteläpuolella Anttilanmäen kohdalla tehdään parhaillaan kallioleikkauksia Citicap-pyörätietä varten.

– Kaupunki on tilannut rakentamisen kokonaisurakalla, joten meillä ei ole todellista tietoa kallion muokkauksesta. Suunnitteluvaiheessa laaditussa kustannusarviossa kallion muokkaukselle on arvioitu kustannuksiksi noin 30000 – 50000 euroa, katupäällikkömme Mika Lastikka kertoo.

Hankkeen tavoitteeksi asetettiin tuottaa sellainen muutos tulevalle väylälle, että pyöräilijöille ja kävelijöille kyetään tuottamaan mahdollisimman turvallinen liikkuminen väylällä tulevaisuudessa.

– Pyörätien poikkileikkaukselle on varmasti olemassa erilaisia mitoitusvaihtoehtoja. Näillä käynnissä olevilla muutoksilla saavutetaan myös tasalaatuinen palvelutaso kuitenkin suhteellisin pienin kustannuksin niin, että ajoneuvoliikenteelle joukkoliikenne mukaan lukien ei tuoteta kohtuutonta haittaa
Urakoitsijan on arvioinut, että kallion muokkausvaihe vaatii noin 5 viikon työajan.

– Tämän työvaiheen ennustetaan valmistuvan viikolla 47.
Älypyörätie otetaan käyttöön talvella
 
– Suunnittelussa selvitettiin vaihtoehtoisesti pyörätien siirtoa kulkemaan osittain ajoradan nykyiselle linjaukselle. Tästä luovuttiin koska ratkaisulla olisi ollut ajoneuvoliikenteen sujuvuuteen merkittävää huonontumista.
Myös rakentamisvaiheen haitta liikenteelle olisi ollut tässä toteutustavassa ollut nykyistä suurempi.
– Selvitysten perusteella molemmat ratkaisut osoittautuivat kustannuksiltaan samanlaisiksi.
Valitussa ratkaisussa testataan vaijerisahauksen soveltuvuutta tuleviin hankkeisiin.
– Vaijerisahauksella saavutetaan perinteiseen louhintaan verrattuna kaupunkikuvallisesti parempi lopputulos.
Rakennusurakka tulee jatkumaan kuluva vuoden joulukuulle saakka ja on tiedossa, että vähäisiä viimeistelyitä tulee siirtymään myös vuodelle 2021.
– Urakan kokonaisvalmiusaste on tällä hetkellä noin 80 prosenttia ja on selvää, että väylä tullaan ottamaan käyttöön jo talvella 2021.
Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Puheenjohtaja Reijo Salonen: Senioriväestöä houkutellaan sauvakävelylle vanhusten viikolla
Launeen kirjaston kohtalosta päätetään syksyn aikana
Kirjailija Markku Koski: Populismi on demokratian varjo
Kirjailija Kalle Veirto: Säilytetään edes pieni pala hyvinvointiyhteiskunnan kulta-aikaa Launeella
Virve Jämsen: Kieliohjelman kaventaminen vaatii sivistyslautakunnan erillisen päätöksen
Yrittäjä Ville Järvinen: Iän myötä harrastuksista ovat vähentyneet vauhti ja riskit
Saksala-Seura vastustaa periaatepäätöksestä lakkauttaa Saksalan uimahalli vuonna 2028, kerää nimiä kansalaisadressiin
Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Patomäessä pelataan jalkapalloa ensi kesänä
Joukkoliikennepäällikkö Lauri Jokinen: Yhteydet Jokimaalle paranevat, kun Lempi-linjat aloittivat liikennöinnin
Puheenjohtaja Timo Vento: Maanpuolustustyö kiinnostaa kansalaisia yhä enemmän
Aurinko paistoi, väkeä ja hauskuutta riitti Nikkilän Puuhapäivässä
Superhost Leena Holmberg-Koski: Airbnb on yleensä halvempi vaihtoehto kuin hotelli
Yrittäjä Tuua Jäppinen: Laune on Lahden uusi keskusta
Kirjailija Marjo Ahlsten: Valkeakosken naiskaartilaiset näyttivät, että he olivat urheita ja hyviä sotilaista
Muusikko Kaarle Viikate: Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät asiansa, mutta minä olen ehdottomasti kesäihminen
Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen: Lahtelaiset selvästi positiivisempia ja rennompia kesällä
Marja-Leena Vierumäki: Lauluilta Salinkalliolla -tapahtumassa virittäydyttiin juhannus- ja kesälomafiiliksiin
Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
ARKISTO