Liipolan tunnelin louhinta alkaa lokakuussa

Kuva: Liipolan tunnelin läntisen suuaukon louhinta lokakuussa ja se kestää kesään 2019 saakka, kertoo Valtari-allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki.


– Olemme siirtäneet Porvoonjoen väylää kesän aikana Nikulan teollisuusalueen läheisyydessä. Kuiva kesä on ollut hyvä lähtökohta tälle työlle, Valtari-allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki kertoo.

Joenuoma on saanut uuden reitin ja eroosiosuojaukset on tehty nyt tällä alueella.
– Pääsemme hallitusti etenemään tällä kohtaa projektia syksyn aikana.

Patomäen länsipään leikkaukseen lyödään parhaillaan ponttiseinää.
– Erityisesti Patomäen kohdalla työt ovat edenneet hyvin tämän kesän aikana.

Itäpäässä ovat myös paalutustyöt alkaneet.
– Siellä paalut on helppo iskeä maaperään, eikä maanrakennustöistä kantaudu paljoakaan melua lähiympäristöön.

Ajokadun silta on tärkein projekti

– Ajokadun silta on ehdottomasti tärkein projekti tällä hetkellä. Liikenne on saatava sillalle jo alkuvuodesta.

Orvokkitietä rakennettiin koko kesä ja se sai asfalttipäällysteen juuri ennen koulunalkua.
– Muutaman viikon kokemuksella voin sanoa, että liikenne on sujunut tällä alueella ihan mukavasti.

Tosin tienrakentajatkin ovat saaneet palautetta Orvokkitien viikonloppumeiningeistä, koska tien pitkällä suoralla ajetaan ylinopeutta.
– Sen vuoksi olemme asentaneet väliaikaisia hidasteita suojateiden kohdalle, jotta niiden avulla saataisiin edes hieman vauhtia pois.

Tikkamäki kertoi, että Valtari Allianssin väki, Launeen peruskoulu ja poliisi seuraavat aktiivisesti tilannetta.
– Aiomme puuttua yhdessä alueella tapahtuviin ylilyönteihin.

Liipolassa ei kaadeta enää metsää

– Liipolan koiratarhan lähellä kaivetaan syvä monttu, jonne rakennetaan betonitunneli. Siellä joudumme kaivamaan kymmenen metriä savimaata pois.

Ennen betonitunnelin rakentamista joudutaan myös kuntopolun alueella louhimaan kalliota.
– Siellä alkaa kahden viikon päästä louhintatyöt.

Kujalassa moottoritien kohdalla louhintatyöt on jo tehty ja ne eivät siellä enää lähiympäristöä häiritse.
– Kujalassa rakennetaan nyt siltoja sekä ramppeja. Siellä rakennustoiminta on tällä hetkellä todella aktiivista.

Kujalan alueella tehdään parhaillaan myös paalutustöitä ja maamassojen alle valetaan laattoja.
– Hartwallin tehtaan kohdalla on louhittu jo kiviaineista pois ja tämän työn on tarkoitus olla valmiina marraskuussa.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Etelä-Lahteen avautuu uusia ulkoilu- ja hiihtoreittejä ensi vuonna
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Timo Leppänen: Kehätien Nikulan liittymä oli meille hyvä asia, mutta liikennemelu on yllättänyt osassa Metsä-Hennalaa
Siiri Rantanen ja vauhdin hurma
Liipolan asukastupa siirtyy Lähiöseuralta Launeen seurakunnalle
Launeelainen Erkki Yliheikkilä: Kaapelirikko kehätien työmaalla aiheutti ylijännitteen ja rikkoi kiertoilmalämmityslaitteen
Iiris – Mettäsväen kaveri ja kertoja
VT 12 Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle 8.12.
Miestenpiiri rakensi lastenkirkon
Anttilanmäelle kunniamaininta Vuoden Kylä -kilpailussa
Projektipäällikkö Janne Wikström: Kehätien tunneleiden käyttöönottoesitystä valmistellaan parhaillaan
Monipuolinen kuvanveistäjä Mauno Hartman
Launeen seurakunnan aktiivinen ja elinvoimainen Miestenpiiri toimii taas koronan jälkeen
Näyttelijä Ville Haapasalo: Ajatus hatsapurien torimyynnistä syntyi Puumalan mökillä halkoja hakatessa
Sara Etola: Yhdysvaltain presidentinvaalit olivat yllättävän tasaiset
Katupäällikkö Mika Lastikka: Anttilanmäen kohdalla louhitaan kalliota älypyörätien vuoksi
Alijuhakkalan Asukasyhdistys 70 vuotta: Muistojeni Alijuhakkala
Kiinteistöpäällikkö Ossi Leppisaari: Salinkallion koulusta ei ole tehty purkupäätöstä
Alijuhakkalan Asukasyhdistys 70 vuotta ja Alijuhakkala vieläkin vanhempi.
Kansalaisaktivisti Petri Alastalo: Päättäjien tulisi ajaa lahtelaisten etua oman edun sijaan
Karpo oli aikansa ylivoimainen some-vaikuttaja ja kansan syvien rivien viimeinen hätähuuto
ARKISTO