kuva: Liipolan tunnelin läntisen suuaukon kohdalle rakennetaan betonisilta.
Kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen kertoo, että Orvokkitien päähän mutkaan on tarkoitus rakentaa paikoitusalue ulkoilijoille. Tällä hetkellä alueella on jo asfalttipohja ja siksi sinne on helppo rakentaa liittymä. Alkuperäisessä suunnitelmassa tätä ei ollut, koska se oli suunniteltu Liipolan tunnelin huoltoreitiksi.
– Asukkaat ovat toivoneet yleisötilaisuuksissa tätä ratkaisua ja heidän toiveitaan on nyt kuunneltu.
Kaupunginarkkitehdin mukaan tätä paikoitusaluetta voivat hyödyntää Launeelle hieman pidemmältä tulevat ulkoilijat ja retkeilijät.
– Nyt alue kaavoitetaan osaksi Jyrkänrinteenpuiston lähivirkistysaluetta.
Myös Liipolan tunnelin läntisen suuaukon kohdalle rakennettavan betonisillan päälle viedään yksi ulkoilureitti.
– Tunnelin rakentamisen yhteydessä on tehty pieniä tarkennuksia ja sen vuoksi kallioleikkaus menee nyt hieman suunniteltua pidemmälle.
Ulkoilureitistö on kulkenut aiemmin Apilakadun reunassa, mutta se nousee betonisillalle.
– Nousu ei ole kuitenkaan jyrkkä, kaupunginarkkitehti Karvinen-Jussilainen toteaa.
Tontteja yrityksille
Ajokadun ja Apilakadun risteyksessä on yksityisen omistama kiinteistö, mutta muut alueen tontit ovat Lahden kaupungin omistuksessa.
– Apilakadun päähän rakennetaan Liipolan tunnelista johdettavien hulevesien allas. Liipolan tunneliin liittyvä tekninen tila ja allas.
Lahden Ateriapalvelut Oy:n vieressä on mahdollisuus lisärakentamiselle.
– Tämä alue soveltuu hyvien liikenneyhteyksien vuoksi erinomaisesti yritystoimintaan.
Parakkikylä on väylän eteläpuolella olevaa liikennerakennusten korttelialuetta ja se kapenee kehätien puoleiselta sivulta.
– Tähän kohtaan jää maavalli, joka osaltaan myös estää äänien kantautumisen läheiselle omakotialueelle.
Petri Görman