kuva: Sunnuntain vastaisena yönä Patomäessä vaurioitunut sähköjännitepylväs on tarkoitus saada toimintakuntoon mahdollisimman nopeasti.
Korjaustyöt sunnuntain vastaisena yönä myrskyssä vaurioituneen Patomäen suurjännitepylvään osalta käynnistyivät tiistaina. Johtimien teräsvaijerit todettiin tarkastuksessa ehjiksi. Sen vuoksi korjaustöissä keskitytään pylvään latvaosan suojaamiseen lisävahinkojen välttämiseksi.
– Vielä emme tiedä, kuinka kauan suurjännitepylvään korjaus Patomäessä kestää. Selvitämme parhaillaan erilaiset korjausvaihtoehdot, LE-Sähköverkko Oy:n käyttöpäällikkö Pasi Heinonen kertoo.
Sunnuntaina vaurioituneen suurjännitepylvään korjaustoimenpiteet ovat käyttöpäällikön mukaan vielä kesken, koska maaperä turma-alueella on pehmeää.
– Nosturia varten on jouduttu vaihtamaan maamassoja, jotta sen alusta on riittävän tukeva suurjännitepylvään nosto-operaatiota varten. Tämä toimenpide suoritettiin keskiviikkona.
Sähkönjakeluun yhden suurjännitepylvään romahtaminen ei tällä hetkellä vaikuta, koska 110 kilovoltin verkko on silmukoitu.
– Yhden yhteyden poistuminen ei vaikuta sähkönjakeluun millään tavalla. Nämä suurjänniteverkot on suunniteltu niin, että yksi yhteys voi olla aina huollossa.
Nikkilässä vapaana oleva suurjännitepylväs ei välttämättä sovellu Patomäen alueelle, koska maapohja näillä alueilla erilainen.
– Samanlainen masto ei välttämättä sovellu jo olemassa oleville perustuksille, vaikka se pituuden puolesta olisi hyvä vaihtoehto.
Vain yksi osa on vaurioitunut
Käyttöpäällikkö Heinonen toteaa, että LE-Sähköverkko Oy harkitsee, mikä on kustannustehokkain korjausvaihtoehto.
– Vain yksi kohta suurjännitepylväästä on vaurioitunut.
Suurjännitepylväs on rakennettu useasta eri osasta.
– Voi olla, että vain yksi tai kaksi osaa vaurioituneesta pylväästä vaihdetaan.
Suurjännitepylvään johtimia jatketaan panostekniikalla ja se häiritsee Patomäessä asuvien ihmisten arkea muutaman päivän ajan. Räjäytystyöt tehdään päiväsaikaan.
–Torstaista lähtien johtimia on ammuttu yhteen.
Räjähdykset tapahtuvat ilmassa ja sen vuoksi ne kuuluvat kauas työmaa-alueelta.
– Luulen, että tunnelinlouhinta aiheutti alueella enemmän melua. Tästä toimenpiteestä lähtee kuitenkin hieman terävämpi ääni.
Heinosen mukaan Patomäen vikatilanne on yksi muiden joukossa, mutta harvinainen se kuitenkin Suomessa on.
– Olen nähnyt Pohjois-Amerikasta valokuvia, joissa jäätävät sateet ovat niittäneet voimajohtoja polvilleen. En kuitenkaan arvannut, että tällainen onnettomuus omalle kohdalle koskaan osuisi.
Petri Görman