Matkakeskuksen lähistön ulkopysäköintialueet täyttyvät nopeasti aamuruuhkassa. Uusi pysäköintitalo voisi helpottaa erityisesti työmatkalaisten arkea.
Työmatkaliikenteen eli pendelöinnin määrä on Lahdessa kasvussa, mutta pysäköintipaikat erityisesti rautatieaseman ja Matkakeskuksen ympäristössä ovat jo nyt riittämättömät. Lahden Pysäköinti Oy:n toimitusjohtajan Eeva Jauron mukaan kaupungilla on selkeä suunnitelma tilanteen parantamiseksi
– Uusi pysäköintitalo on kaavailtu rakennettavaksi Jaksonkadun tyhjälle tontille.
Pendelöintipysäköinti on tärkeä osa kaupungin liikennejärjestelmää. Moni Lahdessa asuva tai siellä työssä käyvä käyttää yhdistelmää oma auto – juna tai linja-auto, jolloin auton jättäminen aseman läheisyyteen on olennainen osa sujuvaa työpäivää.
– Tällä hetkellä vaihtoehtoja on kuitenkin rajallisesti.
Lahden Pysäköinti Oy:n hallinnoimassa P-Matka-pysäköintitalossa on tällä hetkellä tarjolla jonkin verran paikkoja myös lyhytaikaiseen pysäköintiin, mutta suurin osa pendelöijistä käyttää ulkopysäköintialueita Radanpään, Moisionkadun ja Jaksonkadun varrella.
– Näillä kolmella alueella on yhteensä noin 170 pysäköintipaikkaa. Niitä ei yksinkertaisesti ole riittävästi.
Kaupungin suunnitelmissa on rakentaa uusi pysäköintitalo Jaksonkadulle, mikä helpottaisi tilannetta.
– Hankkeelle on luvattu osarahoitusta valtiolta osana MAL-sopimusta.
Samanhintaisia paikkoja kaikille
Pendelöijille ei ole osoitettu erikseen edullisempia pysäköintivaihtoehtoja.
– Hinnat ovat samat kaikille käyttäjäryhmille, olipa kyseessä työmatkalainen tai satunnainen pysäköijä.
Jaksonkadun alueelle on kuitenkin mahdollista ostaa kuukausilupa 50 euron kuukausihintaan.
– Olemme halunneet pitää hinnoittelun kaikille tasapuolisena. Tällöin kukaan ei koe olevansa epäedullisessa asemassa.
Lahden Pysäköinti Oy pitää silmällä mahdollisuuksia kehittää palveluja esimerkiksi niin, että junalipun oston yhteydessä voisi samalla ostaa pysäköintioikeuden.
– Joissakin muissa kaupungeissa tällaisia malleja on kokeiltu.
Kestävät kulkutavat mukana suunnittelussa
Jos pendelöintipysäköintiä onkin kritisoitu vähäisestä kapasiteetista, niin pyöräilijät on huomioitu jo nyt hyvin.
– Matkakeskuksessa on kaupungin ylläpitämiä katettuja pyöräpysäköintialueita sekä aseman molemmilla puolilla että erillisessä lukollisessa, maksullisessa pyörävarastossa.
Toistaiseksi työmatkapysäköijiltä ei ole saatu erityistä palautetta, mutta kysyntä pysäköinnille on selvästi nähtävissä arjen ruuhkissa.
– Pendelöinti lisääntynee tulevina vuosina.
Uudet investoinnit Lahdessa tuovat mahdollisesti lisää työntekijöitä ja opiskelijoita.
– On todennäköistä, että työmatkaliikenne kasvaa, ja siksi myös pysäköintiratkaisujen on kehityttävä sen mukana.
Uuden pysäköintitalon rakentaminen Jaksonkadulle voi tarjota vastauksen moneen ongelmaan.
– Samalla se olisi mahdollisuus miettiä myös uudenlaisia pysäköintipalveluja, kuten joukkoliikenteen, pyöräilyn ja autonkäytön yhdistäviä ratkaisuja.
Petri Görman


