SAMULI PUTRO – Taitekohdassa

Suomalaisen rockmusiikin yksi hienoimpia musiikintekijöitä on Samuli Putro. Hän tuli 90-luvun lopulla tutuksi Zen Cafe-yhtyeen nokkahahmona. Zen Cafe tunnettiin monista hittibiiseistään, mm. Harri, Mies jonka ympäriltä tuolit viedään, Todella kaunis, Piha ilman sadettajaa, Aamuisin, Eipä tiennyt tyttö ja Rakastele mua. Yhtye teki kaikkiaan 7 studiolevyä ja yhden kokoelman.

Kun Zen Cafe meni telakalle v.2007, Samuli Putro on tehnyt soololevyjä ja sen myötä kiertueita. Soololevyjä on ilmestynyt kaikkiaan neljä. Ensimmäinen levy Elämä on juhlaa ilmestyi v.2009. Helmikuussa 2014 näki päivänvalon uusin ja neljäs soololevy, Taitekohdassa.

Kerro levynteosta ja millainen prosessi se oli, Samuli Putro?
-Kirjoitusprosessina se oli kolmiosainen. Aloitin joulukuussa 2012 Joensuussa, joulu- ja tammikuun tein biisejä siellä. Olin yhden kaverin vanhempien autotallissa, kun siellä oli kaverin piano ja sain sen lainaan. Teippailin peittoja vilttejä autotallin oveen ettei kävisi viima. Soittelin pianoa hansikkaat käsissä, mistä oli leikattu sormenpäät pois. Kun sain lauluja tehtyä, menin Valamon luostariin, josta otin neljäksi päiväksi huoneen ja kirjoitin kappaleet puhtaaksi sieltä käsin.
Tulin Helsinkiin, jossa jatkettiin keikkoja. Maaliskuussa 2013 keikat oli taas ohi ja menin takaisin Joensuuhun, jossa olin huhti-ja toukokuun. Kun kappalemäärä oli kasassa niin syksyllä 2013 ruvettiin tuottaja Eppu Kososen kanssa tekemään sovitus- ja äänitystyötä. Loppuvuodesta otin vielä kolme viikkoa aikaa, jolloin tein lisää lauluja kun tuntui että jotain puuttuu. Tuli kaksi biisiä eli levyn singlebiisi Kuka tahansa kelpaa ja levyn päätösraita Älkää unohtako toisianne. Kolmessa erässä tuo siis tehtiin ja työstöprosessi oli aika pitkä. Masterointi oli valmiina tammikuun puolivälissä 2014.
– Levyllä oli sama tekijätiimi kuin viime levylläkin, tuottajana Eppu Kosonen ja äänitettiin Hip-studiolla Helsingissä. Viisi kuukautta meni kirjoittamiseen, kaksi kuukautta sovittamiseen ja äänittämiseen meni kuukausi, plus miksaukset päälle. Demot ja sovitukset oli aika pitkälle valmiit studioon mentäessä ja tietystikin soittajat toivat oman panoksensa omalla otteellaan ja soittotyylillään. Turha studioon on mennä harjoittelemaan. Ennakkotyöt tehtiin mahdollisemman paljon valmiiksi ja äänittäminen on vain toteuttavaa työtä.

Sun neljä soololevyä ovat kaikki hyvinkin erilaisia. Ensimmäinen oli varsin pelkistetty, toisella soololla mentiin askel eteenpäin ja kaksi viimeisintä levyä ovat olleet bändilevyjä. Onko biisejä tehdessä selvillä tuleeko bändilevy vai jotain muuta?
-Tällä kertaa olin tietoinen siitä ennen biisien tekoa, että tehdään saman bändin kanssa koska se tekeminen meni niin lomittain niiden keikkojen kanssa. Tavallisten hautajaisten-levykiertueen ensimmäinen kolmen kuukauden keikkapätkä oli tehty, kun aloin lauluja tekemään tälle uudelle levylle, ja soittajien naamat oli mielessä biisejä tehtäessä ja soitettavaksi.

Levyn nimi on Taitekohdassa. Onko levyn nimessä kenties symboliikkaa oman uran tiimoilta?
-Levylle päätyi sellaisia kappaleita, joissa eri-ikäiset ihmiset ovat erilaisten oivallusten partaalla. Levyn kappaleissa kertojaminä ottaa sellaisia muotoja, jossa on vanhempi mies jossain pohjois-skandinaviassa tai 5-6 vuotias tyttö joka ensimmäistä kertaa ymmärtää että on olemassa sellainen asia kuin riitelevät vanhemmat, eli fakta ja fiktio alkaa sekoittumaan. Olen ajatellut sen niin, ettei se ole minun päiväkirjaa vaan on olemassa fiktiiviisiä aineksia, jossa kaikki sekoittuu näkemykseni kautta ja laajenee kuulijalle. Ei se mitään Salatut elämät-kuviota ole.Tirkistellä pystyy tuon kautta mun elämää, mutta kaikki mitä sieltä kuuluu, ei ole totta.
Paikat vaikuttaa aina, esim. kun menee kaupunkiin missä ei tunne niin valtavasti ihmisiä niin sitä asettuu pikkuisen erilaiseen rooliin kuin tutussa ympäristössä. Ja se avaa aisteja, aivan samalla tavalla kuin olisi ulkomailla, näkee pikkuisen paremmin ja värit ovat siellä kirkkaammat. Tuo sama asia tapahtuu myös sellaisessa tilanteessa kuin, että menee Joensuuhun ja katsoo tilannetta näkökulmasta, että tiedän täältä 5-6 ihmistä enkä 500-600 niinkuin Helsingissä.
-Ensimmäisen kerran tuon työtavan tajusin v.1998, kun Zen Cafe-hommasta ei meinannut tulla mitään. Ajattelin silloin, että ei perkele, mun on pakko laittaa kaikki peliin ja vuokrasin mummonmökin Alajärveltä, jonne menin kirjoittamaan Ua Ua-levyn biisejä. Silloin tapahtui se, että uskalsin ajatella itseäni lauluntekijänä mutta se vaati sen rimanylittämisen. Siihen piti heittäytyä ja tehdä se niin hyvin kuin ikinä pystyy.

Kysytäänkö sulta biisejä paljonkin muille artisteille?
-On niitä kyselty tasaisin väliajoin. Siinähän käy aina niin, että kun sanoo tarpeeksi monelle A&R-henkilölle ettei onnistu niin sana lähtee kiertämään ettei kannata kysyä siltä. Sitten kun henkilöt vaihtuu ja uudet tyypit tulee kehiin niin tulee uusi kyselykierros, ja tulee taas sanottua että eipäs nyt oikein lähde, edelleenkään.

Vieläkö Zen Cafe-yhtyeen cómeback-keikkojen perään huudellaan?
-Silloin tällöin kysellään. Nyt kun on noiden hallikeikkojen aika Suomessa ja kun on tullut muutamien bändien comebackit ja lopettamisia niin ne tilanteet on sellaisia missä joku muistaa että mites toi ja toi bändi, nehän ei olekaan vielä tehnyt comebackeja. Siinä mielessä Zen Cafe on yhden sortin Eiffelintorni, että siinä on kolme jalkaa ja jos se aikoo kammetta pystyyn niin se on isompi homma kuin se että nyt vaan soitetaan. Jos huomenna aloitettaisiin harjoittelemaan niin me oltaisiin keikkakunnossa vasta 2018. Sen verran jääriä me ollaan. Nostalgia on omalajinsa ja se ei ole lähtökohtaisesti paha asia, mutta se ei nyt tunnu tällä hetkellä käyttökelpoiselta välineeltä, mihin mennä.

Onko sinun mielestä suomalainen musiikkiala-ja kenttä muuttunut miten paljoa?
-Sellaista aaltoliikettähän tämä on ollut. Itse odotan tällä hetkellä uusien bändien voimakasta tulemista ja sellaista jätkäestetiikkaa, joka on ollut pikkuisen aikaa pois. Reilu puoli vuosikymmentä on ollut tuotteistetun musiikin aikaa. Mulla on sellainen olo, että tää on vaan aaltoliikettä eikä mikään ole pysyvää. Tilanne on hyvinkin toiveikas. Aina taantumien kohdalla syntyy uusia bändejä ja kun taantuma taittuu, ja rahaa rupeaa liikkumaan enemmän niin yhtäkkiä ne bändit jotka on tehneet taantuman aikana pohjatyönsä niin ne puhkeaa kukkaan.

Mitä vuosi 2014 tuo tullessaan muuta kuin tämän keväisen levyjulkaisukiertueen?
-Kesä tehdään festarikeikkoja ja ollaan puhuttu, että syksyllä tehtäisiin keikkoja, joku 5-6 viikkoa koska kaikki ne paikat jossa haluttaisiin käydä, ei tule mahtumaan mitenkään tähän kevääseen. Tää on kuin kolmijalkainen hirviö, joka etenee niin se on sellainen ideaali levykiertueen malli. Siihen mahtuu kolme vuodenaikaa ja kolmea erilaista settiä. Aluksihan sitä soittaa pitkiä keikkoja, festivaalit ovat lyhyempiä ja syksylle voi vaihtaa setin sellaiseksi kuin itse haluaa. Siitä olen tykännyt, että voi tehdä kolmea erilaista konserttimallia.
Ei nämä minun keikkamäärät ole mitään verrattuna esim.tanssiyhtyeisiin, jotka tekevät vuositasolla 200 keikkaa. Siinä mielessä olen aika tissiposki, sillä mun keikkamäärät pyörivät 60- 70 keikan välillä/vuosi maksimmissaan. Sen jälkeen alkaa turhautuminen toistoon ja täytyisi löytää joku uusi lähestymistapa asiaan tai alkaa tekemään uutta musiikkia.

Teksti: Vesa Kontiainen

 

AJANKOHTAISTA -arkisto

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011