Lyhyesti vastaten: niin ei käynyt. Uusikunta eli suurkuntahaave sortui kansanäänestyksiin naapurikunnissa, valtuustot joutuivat siunaamaan totuuden. Lahdessa herrat ihmettelivät, miksi näin kävi, vaikka me olemme niin ylivertaisia naapureihin nähden. Ehkä juttu kaatui juuri siihen, varmaa ei ollut kuin kaupunginjohtajan nimi. Palvelut olivat toissijaisia…
Toinen merkittävä asia oli johtajakato niin Lahdessa kuin maakuntaliitossakin. Mikseivät herrat pysy viroissaan, maksetaanko heille vähemmän palkkaa kuin muualla? Vai ovatko työskentelyolosuhteet seudullamme jotenkin pielessä? Pitävätkö Lahden johtavat virkamiehet suitset niin tiukalla, ettei jää mahdollisuuksia toimia mielekkäästi vastuualueilla.
Maakuntakuvioita
Maakuntajohtajakuvioissakin oli näköjään mielenkiintoisia kantoja. Lahden porvaristo ajoi voimakkaasti eräänlaista tulevaisuusvisiota maakuntien yhdistämiselle siten että olisi valittu Hämeen liiton maakuntajohtaja yhteiseksi molemmille liitoille. Tämä ei käynyt Päijät- Hämeen demareille ilmeisesti ”arvovaltaisen takamiehen” vastuksen vuoksi! Olisiko ollut järkevää ennakoida tulevaa ja pohtia asiaa avoimesti. Ei edes kylämme valtalehti tiennyt kertoa moisesta vähäpätöisestä asiasta. Maakuntaliittorintamalla tapahtuu tulevaisuudessa, liittoja yhdistellään ja tehtäviä muutetaan. Uusia johtajia valitaan ja pian tuplamiehitykset ovat päällä henkilöstön suhteen. Korkealtahan ei putoa ketään, alhaalta joudutaan sitten irtisanomaan enemmän.
Miten käy Lahden eteläisen kehätien?
Päijäthämäläiset kuntien ja elinkeinoelämän vaikuttajat kiirehtivät valtateiden 12 ja 10:n kehittämistä. Lahden eteläisen kehätien tiesuunnittelu ja VT 12/10 -linjauksen parannustyöt pitäisi aloittaa pikaisesti. Eikä asia koske vain päijäthämäläisiä: valtatien 12 kehittäminen on Hämeenlinnan, Lahden ja Kouvolan kaupungeille ympäryskuntineen yhteisesti tärkeä hanke.
VT 10:n (VT 12) rooli on merkittävä täydennykseksi E18 tielle (Skandinavia-Suomi-Pietari) sekä näin myös manner-Suomen poikittaissuuntaisen liiketoimintayhteistyön ja valtakunnallisesti tasapainoisemman kehityksen lisäämiselle.
Monia hyviä syitä
Valtatie toisi tullessaan monia parannuksia ja hyviä syitä, joilla on vaikutusta laajan alueen kehittymiseen. Jo kotimaisten tavarantoimittajien kuljetuskustannukset laskevat merkittävästi kun logistiikan jakelukustannukset laskevat ja toimitusnopeus kasvaa.
Valtatie avaa tuontitavaralle useampia reittejä, jolloin myös mm. Pohjanlahden satamien kilpailukyky kasvaa. Tavara varastoidaan heti ”keskipisteeseen” joka vähentää edestakaista kuljettamista.
Ylipäätään valtatien kehittäminen vähentää ratkaisevasti ruuhkia ja infrastruktuurin rakentamistarvetta, kun se samalla hyödyntää paremmin olemassa olevaa infrastruktuuria.
Erityisesti yritystoiminta saa uutta potkua paremmasta kilpailukyvystä.
Puhumattakaan vaikutuksista Lahteen
Valtatie sivuaa nyt koko matkaltaan Lahden ydinkeskusta-aluetta ja kulkee vain 300 metrin etäisyydellä Lahden kauppatorista. Lahden eteläisen kehätien rakentuminen on olennainen osa Lahden keskustan ja asemanseudun. Se muodostaisi pohjan koko kaupunkiseudun mielekkääseen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitteluun.
Lahden rautatieaseman alue on kaupungin vetovoimaisuuden, kilpailukyvyn ja yrityshankinnan kannalta erittäin tärkeä. Maassamme ei missään suuressa kaupungissa ole vastaavan laajuista kaavoittamatonta ja kehittämistään odottavaa yhtenäistä maa-aluetta kaupungin ydinalueella.
Hollolakin mukana
Lahden eteläisen kehätien yleissuunnitelman mukaiset asemakaavat on kaikki tehty ja ne ovat kaikki myös lainvoimaisia. Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut ja se hyväksyttäneen vielä tämän vuoden aikana. Nyt on välttämätöntä saada hankkeen tiesuunnittelu mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Sen kustannukseksi on arvioitu 3-4 miljoonaa euroa.
Lahden kaupunki ja Hollolan kunta ovat yhteisesti ilmaisseet vahvan halunsa edistää hanketta jopa vastoin valtion ja kuntien perinteistä kustannusvastuujakoa, ovathan ne valmiita edistämään suunnittelutyön välitöntä käynnistämistä osallistumalla poikkeuksellisesti tiesuunnitelman rahoitukseen yhteensä noin miljoonalla eurolla.
Varotaan virkamiesten oveluutta
Nyt ei pidä” hötkyillä” liikenneviraston johtajien lupauksilla suunnittelumäärärahojen irrottamisesta ennen kuin uusi liikennepoliittinen selonteko nostaa valtatie 12:n ja nimenomaan Lahden kehätien seuraavan hallituksen ja eduskunnan hyväksymänä hankkeisiin, joiden toteutus alkaa seuraavalla hallituskaudella, siis vuosina 2012-2015. On suuri vaara, että suunnitteluun käytetyt rahat jäävät korottomalle odotustilille, jossa suunnitelmat vanhenevat nopeasti. Tietä ei näy vielä putken päässäkään.
Matti Kauppila
kansanedustaja
kaupunginvaltuutettu
Laune