Kehätien osuus Etelä-Lahden alueella maksaa 170 miljoonaa euroa

Kuva: Sokeritopan alueella joudutaan pohjaveden pintaa laskemaan rakentamisen aikana ja siellä tielinjaus rakennetaankin Uudenmaankadun itäpuolella nykyisestä maanpinnan yli 5 metriä alemmas. Tämä rakennusvaihe toteutetaan pääosin kesällä 2019, projektipäällikkö Janne Tikkamäki kertoo.


Kehätien kallein osuus sijaitsee Lahden alueella. Okeroisista ja Kujalan väliseen tieosuuteen uppoaa 170 miljoonaa euroa rahaa.
– Tällä osuudella kehätie rakentuu perusväylää enemmän rahaa vievistä rakenteista eli lähes pelkästään eritasoliittymistä ja tunneleista. Ensimmäisenä rakentajia odottaa Nikulan eritasoliittymä. Sen jälkeen on vuorossa Patomäen tunneli. Launeen eritasoliittymä sekä Liipolan tunneli ovat seuraavina rakennuskohteina. Kehätie päättyy Kujalan eritasoliittymään, allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki toteaa.

Yhtenä urakkamuodon eli allianssimallin mahdollistamista onnistumisista kertoo se, että Nikulan eritasoliittymä saatiin mukaan urakkaan, koska suunnittelutyön aikana tehdyt innovaatiot ja rakenteiden optimoinnit esimerkkinä Patomäen tunnelin lyhentäminen toivat merkittäviä kustannussäästöjä.
– Säästyneillä rahoilla oli mahdollista toteuttaa paikallisten ihmisten yksi iso toive. Kuuntelemme herkällä korvalla kehätien lähellä asuvia ihmisiä myös koko rakennusajan.

Kehätie kulkee keskellä kaupunkirakennetta, mutta sille on kuitenkin osoitettu kaavoituksen yhteydessä selkeä ura.
– Muutamia taloja on jouduttu purkamaan, mutta mitään suurempia isoja purkukohteita ei ole tämän Lahden kohdan tieosan varrelle osunut.
– Hollolan puolella sitten tehdäänkin lähes koko matkan ajan enemmän perustietä, muutamia pitkiä ja vaativia siltakohteita unohtamatta.

Patomäen hiekkatie katkeaa

– Patomäen 400 metriä pitkän tunnelin kaivaminen alkaa jo kesäkuussa ja sen vuoksi kaupunginosan virkistysaluetta halkova hiekkatie katkaistaan. Sieltä kaivetaan yli 200 000 kuutiota maata pois.

Jalkapallokenttä on pois harrastajakäytöstä kaksi vuotta ja sen jälkeen se on nykytasoa 2-3 metriä korkeammalla.
– Ajokadulta katkaistaan liikenneyhteys 6.6.

Launeen parakkikoulun läheisyydessä tehdään kaikki merkittävää melua aiheuttavat työt kesän aikana. Myös Orvokkitien rakentaminen tehdään pääosin valmiiksi kesän aikana.
– Launeen eritasoliittymän pohjavesialueella työt eivät juurikaan etene kesän aikana, mutta Sokeritopan silta puretaan siitä pois. Ajokatu avaaminen liikenteelle on rakentajien tavoitteena taas joulukuussa.

Liipolan kilometrin pituisen tunnelin kaikki kiviaines hyödynnetään kehätien eri rakennusvaiheissa. Sitä on myös tarkoitus käyttää latupohjien rakennusmateriaalina.
– Liipolan kuntopolun alueella kehätie kulkee nykyisen maanpinnan alla 10 metrin syvyydessä betonitunnelissa.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kalle Aaltonen: ”Päätöksiä tulee tehdä avoimesti ja lahtelaisten etua ajatellen”
Hennala Herää -yhdistys on uusi tuttava
Sonja Falk: Moni arastelee tarjoutumasta ehdokkaaksi ja odottaa, että kysytään
Elisa Lientola: Vasemmistoliitolla on edessä kaikkien aikojen sukupolvenvaihdos Lahdessa
Anttilanmäki on jälleen kylä-ykkönen
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Jenna Koskelo: Tavoittelemme ehdokaslistaa, joka on läpileikkaus lahtelaisista ihmisistä
Lähde mukaan Henkka ja Kivimutka seikkailuun Launeella!
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Rami Lehto: ”Perussuomalaiset tavoittelevat Lahdessa paljon uusia ehdokkaita”
Käytännön kehityshankkeita pyydetty kaupunkilaisilta
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Riina Puusaari: ”Kampanjointia on nykyään helppo tehdä myös täysin nollabudjetilla olemalla aktiivinen somessa”
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Toni Putula: ”Olemme iloisia tällä valtuustokaudella näkyneestä yhteistyön hengestä kaikkien puolueiden kesken”
Valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Komu: Hyvät ja tasapuoliset varhaiskasvatuspalvelut on oltava eri puolilla kaupunkia myös tulevaisuudessa
Harri Koski: Ensi kesänä kellutaan ja nautitaan suomalaisesta järvimaisemasta omalla saunalautalla
Viinintekijä David Cohen: Puhtaat suomalaiset raaka-aineet ovat viiniemme tasapainoisen maun salaisuus
Ohjaaja Jarkko Felin: Henkka & Kivimutka -elokuvan tuotanto näkyy kaduilla ja pihoilla Launeella
Jos suomalaisuus asuisi maisemassa – Järnefeltin jalanjäljissä Kolille
Toiminnanohjaaja Lasse Perttola: Metsäkauriit viihtyvät Launeella, koska siellä on turvallista
Projektipäällikkö Janne Wikström: Porvoonjoentie siirtyy Patomäen tunnelin päälle elokuussa
Hallituksen puheenjohtaja Vesa Koski: ”Juhannus olisi jo mahdollista viettää saneeratussa kodissa”
Ylitarkastaja Mimmi Kaskenpää: ”Palotutkinnan ja onnettomuusselosteen valmistuttua laitoksen toimintaa sekä ennalta varautumista on tarpeen tarkastella”
ARKISTO