Kehätien osuus Etelä-Lahden alueella maksaa 170 miljoonaa euroa

Kuva: Sokeritopan alueella joudutaan pohjaveden pintaa laskemaan rakentamisen aikana ja siellä tielinjaus rakennetaankin Uudenmaankadun itäpuolella nykyisestä maanpinnan yli 5 metriä alemmas. Tämä rakennusvaihe toteutetaan pääosin kesällä 2019, projektipäällikkö Janne Tikkamäki kertoo.


Kehätien kallein osuus sijaitsee Lahden alueella. Okeroisista ja Kujalan väliseen tieosuuteen uppoaa 170 miljoonaa euroa rahaa.
– Tällä osuudella kehätie rakentuu perusväylää enemmän rahaa vievistä rakenteista eli lähes pelkästään eritasoliittymistä ja tunneleista. Ensimmäisenä rakentajia odottaa Nikulan eritasoliittymä. Sen jälkeen on vuorossa Patomäen tunneli. Launeen eritasoliittymä sekä Liipolan tunneli ovat seuraavina rakennuskohteina. Kehätie päättyy Kujalan eritasoliittymään, allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki toteaa.

Yhtenä urakkamuodon eli allianssimallin mahdollistamista onnistumisista kertoo se, että Nikulan eritasoliittymä saatiin mukaan urakkaan, koska suunnittelutyön aikana tehdyt innovaatiot ja rakenteiden optimoinnit esimerkkinä Patomäen tunnelin lyhentäminen toivat merkittäviä kustannussäästöjä.
– Säästyneillä rahoilla oli mahdollista toteuttaa paikallisten ihmisten yksi iso toive. Kuuntelemme herkällä korvalla kehätien lähellä asuvia ihmisiä myös koko rakennusajan.

Kehätie kulkee keskellä kaupunkirakennetta, mutta sille on kuitenkin osoitettu kaavoituksen yhteydessä selkeä ura.
– Muutamia taloja on jouduttu purkamaan, mutta mitään suurempia isoja purkukohteita ei ole tämän Lahden kohdan tieosan varrelle osunut.
– Hollolan puolella sitten tehdäänkin lähes koko matkan ajan enemmän perustietä, muutamia pitkiä ja vaativia siltakohteita unohtamatta.

Patomäen hiekkatie katkeaa

– Patomäen 400 metriä pitkän tunnelin kaivaminen alkaa jo kesäkuussa ja sen vuoksi kaupunginosan virkistysaluetta halkova hiekkatie katkaistaan. Sieltä kaivetaan yli 200 000 kuutiota maata pois.

Jalkapallokenttä on pois harrastajakäytöstä kaksi vuotta ja sen jälkeen se on nykytasoa 2-3 metriä korkeammalla.
– Ajokadulta katkaistaan liikenneyhteys 6.6.

Launeen parakkikoulun läheisyydessä tehdään kaikki merkittävää melua aiheuttavat työt kesän aikana. Myös Orvokkitien rakentaminen tehdään pääosin valmiiksi kesän aikana.
– Launeen eritasoliittymän pohjavesialueella työt eivät juurikaan etene kesän aikana, mutta Sokeritopan silta puretaan siitä pois. Ajokatu avaaminen liikenteelle on rakentajien tavoitteena taas joulukuussa.

Liipolan kilometrin pituisen tunnelin kaikki kiviaines hyödynnetään kehätien eri rakennusvaiheissa. Sitä on myös tarkoitus käyttää latupohjien rakennusmateriaalina.
– Liipolan kuntopolun alueella kehätie kulkee nykyisen maanpinnan alla 10 metrin syvyydessä betonitunnelissa.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
ARKISTO