Kehätien osuus Etelä-Lahden alueella maksaa 170 miljoonaa euroa

Kuva: Sokeritopan alueella joudutaan pohjaveden pintaa laskemaan rakentamisen aikana ja siellä tielinjaus rakennetaankin Uudenmaankadun itäpuolella nykyisestä maanpinnan yli 5 metriä alemmas. Tämä rakennusvaihe toteutetaan pääosin kesällä 2019, projektipäällikkö Janne Tikkamäki kertoo.


Kehätien kallein osuus sijaitsee Lahden alueella. Okeroisista ja Kujalan väliseen tieosuuteen uppoaa 170 miljoonaa euroa rahaa.
– Tällä osuudella kehätie rakentuu perusväylää enemmän rahaa vievistä rakenteista eli lähes pelkästään eritasoliittymistä ja tunneleista. Ensimmäisenä rakentajia odottaa Nikulan eritasoliittymä. Sen jälkeen on vuorossa Patomäen tunneli. Launeen eritasoliittymä sekä Liipolan tunneli ovat seuraavina rakennuskohteina. Kehätie päättyy Kujalan eritasoliittymään, allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki toteaa.

Yhtenä urakkamuodon eli allianssimallin mahdollistamista onnistumisista kertoo se, että Nikulan eritasoliittymä saatiin mukaan urakkaan, koska suunnittelutyön aikana tehdyt innovaatiot ja rakenteiden optimoinnit esimerkkinä Patomäen tunnelin lyhentäminen toivat merkittäviä kustannussäästöjä.
– Säästyneillä rahoilla oli mahdollista toteuttaa paikallisten ihmisten yksi iso toive. Kuuntelemme herkällä korvalla kehätien lähellä asuvia ihmisiä myös koko rakennusajan.

Kehätie kulkee keskellä kaupunkirakennetta, mutta sille on kuitenkin osoitettu kaavoituksen yhteydessä selkeä ura.
– Muutamia taloja on jouduttu purkamaan, mutta mitään suurempia isoja purkukohteita ei ole tämän Lahden kohdan tieosan varrelle osunut.
– Hollolan puolella sitten tehdäänkin lähes koko matkan ajan enemmän perustietä, muutamia pitkiä ja vaativia siltakohteita unohtamatta.

Patomäen hiekkatie katkeaa

– Patomäen 400 metriä pitkän tunnelin kaivaminen alkaa jo kesäkuussa ja sen vuoksi kaupunginosan virkistysaluetta halkova hiekkatie katkaistaan. Sieltä kaivetaan yli 200 000 kuutiota maata pois.

Jalkapallokenttä on pois harrastajakäytöstä kaksi vuotta ja sen jälkeen se on nykytasoa 2-3 metriä korkeammalla.
– Ajokadulta katkaistaan liikenneyhteys 6.6.

Launeen parakkikoulun läheisyydessä tehdään kaikki merkittävää melua aiheuttavat työt kesän aikana. Myös Orvokkitien rakentaminen tehdään pääosin valmiiksi kesän aikana.
– Launeen eritasoliittymän pohjavesialueella työt eivät juurikaan etene kesän aikana, mutta Sokeritopan silta puretaan siitä pois. Ajokatu avaaminen liikenteelle on rakentajien tavoitteena taas joulukuussa.

Liipolan kilometrin pituisen tunnelin kaikki kiviaines hyödynnetään kehätien eri rakennusvaiheissa. Sitä on myös tarkoitus käyttää latupohjien rakennusmateriaalina.
– Liipolan kuntopolun alueella kehätie kulkee nykyisen maanpinnan alla 10 metrin syvyydessä betonitunnelissa.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

SDP:n Pekka Komu: Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita, oikea-aikaisia ja vaikuttavia
Kokoomuksen Hannu Mänty: Talousasioihin on keskityttävä paremmin tulevalla vaalikaudella Lahdessa
Perussuomalaisten Tuomas Sorsa: Seuraavalla valtuustokaudella kaupungin taloutta pitää tasapainottaa ja työllisyyttä parantaa
Juha Tapiola Vihreät: Tavoitteena on pitää kiinni Lahden kunnianhimoisesta hiilineutraaliustavoitteesta
Kristillisdemokraatti Juha-Pekka Forsman: Haluamme edistää kiertotaloutta ja vähentää jätteiden määrää
Laura Hahl Keskusta: Koronan jälkien korjaaminen, tulee olemaan tärkein tehtävä ensi vaalikaudella
Pasi Kousa: Lahdessa tarvitaan edullisia vuokra-asuntoja
Asukkaiden Lahti -ryhmä Seppo Korhonen: Lahtelaiset ovat kyllästyneet hyväosaisen kuntaeliitin kähmintään ja omien hillotolppien pysyttelyyn
Anita Immonen: Vanhat puolueet säilyvät, mutta me olemme uskottava vaihtoehto kuntavaaleissa
Puheenjohtaja Olli-Pekka Villa: Läpinäkymättömyys, vaikeaselkoisuus ja ideologiset jakolinjat etäännyttävät tavalliset kuntalaiset politiikasta
Asukasmäärän ennustetaan kasvavan Etelä-Lahdessa tälläkin vuosikymmenellä
Etelä-Lahti menetti terveysasemansa
Katupäällikkö Mika Lastikka: Kaliumformiaatilla torjutaan liukkautta turvallisesti myös pohjavesialueilla
Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Etelä-Lahteen avautuu uusia ulkoilu- ja hiihtoreittejä ensi vuonna
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Timo Leppänen: Kehätien Nikulan liittymä oli meille hyvä asia, mutta liikennemelu on yllättänyt osassa Metsä-Hennalaa
Siiri Rantanen ja vauhdin hurma
Liipolan asukastupa siirtyy Lähiöseuralta Launeen seurakunnalle
Launeelainen Erkki Yliheikkilä: Kaapelirikko kehätien työmaalla aiheutti ylijännitteen ja rikkoi kiertoilmalämmityslaitteen
Iiris – Mettäsväen kaveri ja kertoja
VT 12 Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle 8.12.
ARKISTO