Viime tiistaina liikenneministeri Merja Kyllönen vieraili Lahdessa. Vierailun yhteydessä ministeri otti vastaan Launeen omakotiyhdistyksen keräämän adressin, jossa allekirjoittaneet vastustavat VT12 Lahden Launeen ohitielinjausta ja vaativat,että ohitietarvetta tarkastellaan uudelleen ja etsitään sille uusia ratkaisuja jotka paremmin vastaavat ilmastomuutoksen hillintää, pohjaveden suojelua sekä asukkaiden ja ympäristön hyvinvointia. Lisäksi Renkomäen linjaus olisi adressin mukaan noin 100 miljoonaa euroa halvempi kuin Launeen vastaava. Adressin oli allekirjoittanut yli tuhat lahtelaista.
Vaikka Lahden poliittinen johto seisookin vakaana Launeen linjauksen puolesta ja on tuonut Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ilkka Viljasen suulla tiedoksi, ettei asiasta enää keskustella, oli liikenneministeri Kyllönen sitä mieltä, ettei mitään peruuttamatonta ole vielä päätetty.
– Lahden eteläinen ohitie on yksi selvityksen alla olevista hankkeista, mutta koska hanke on niin mittava ja kallis ( arvio n.180 miljoonaa euroa) ja kun tiedetään tämän hetkinen taloudellinen tilanne Suomessa, niin ongelmia rahoituksen löytymisessä varmasti on uskoo Kyllönen.
Liikenneministeri Merja Kyllönen ei pitänyt ohitien rakentamista Renkomäen vaihtoehdon mukaisesti pelkkänä toiveajatteluna ja Laune-aktivistien huuhaana, joksi se on joissakin yhteyksissä leimattu.
– Tässä taloudellisessa tilanteessa kaikkia tulevia hankkeita on tarkasteltava aivan uudesta näkövinkkelistä. Kaikki varteenotettavat vaihtoehdot olisi syytä käydä läpi. Siinä vaiheessa vasta kun rahoitus- ja toteutuspäätökset on tehty, voidaan sanoa varmuudella mistä kohtaa tie Lahdessa kulkee ja nythän niitä päätöksiä ei vielä ole tehty. Aikataulullisesti huhtikuun loppuun mennessä tiedetään, mitkä hankkeet budjetissa nousevat ns. ykköslistalle ja mitkä hankkeet siirtyvät pitkän tähtäimen suunnitelmiin.
Valtion budjetissa liikenteeseen varatut rahat eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen ja investointitahti laahaa pahasti jäljessä todellisesta tarpeesta. Ykkösprioriteettinä on nykyisen tiestön ylläpito ja jo se pelkästään vie paljon rahaa. Käytettävien varojen tehokkaammasta käytöstä Kyllönen antoi yhden esimerkin:
– Esimerkiksi Rovaniemen alueella oli tiehanke, jonka hinta-arvio oli alunperin noin 60-80 miljoonaa euroa. Kyseisen hankkeen hinta saatiin puristettua 25 miljoonaan uudelleensuunnittelulla eli mahdollisuuksia kyllä on, jos halua vain löytyy opastaa Kyllönen.
Varmasti liikenneministeri Kyllöselle tuli selväksi, että ohitieasia on tärkeä lahtelaisille, sillä hieman myöhemmin Kyllöselle luovutettiin myös toinen adressi liittyen eteläiseen ohitiehen. Siinä Päijät-Hämeen päättäjien viesti ministerille oli että Lahden eteläisen kehätien suunnittelu tulisi aloittaa heti Launeen linjauksen mukaisesti.
Jos ohitien rahoitusta ei saada aikaiseksi nyt keväällä, tulee asia olemaan erittäin kuuma puheenaihe ensi syksyn kunnallisvaaleissa.
– Kyllä tämä ohitieasia tulee esiin valtuustossa. Kaikkihan on kaavassa laillista, mutta kyse on nimenomaan rahasta. Sitä ei nyt valtiolla yksinkertaisesti ole, eikä ole muuten kaupungillakaan, joten halvemmat tiesuunnitelmat voisivat olla nyt kullan arvoisia, jos tie todella halutaan muistuttaa ex-kansanedustaja Matti Kauppila, joka oli yhtenä mukana luovuttamassa Launeen omakotiyhdistyksen adressia.
Adressia luovuttamasssa olleet Helena Juutilainen ja Seija Nerg olivat tyytyväisiä adressin saamaan vastaanottoon ja lupasivat seuraavaksi ottaa asian tiimoilta yhteyttä ympäristöministeriöön.
– Lahden päättäjät haluavat antaa kuvan, että tien paikka on jo päätetty, mutta liikenneministeri Kyllönen antoi kyllä mielestäni hieman toisenlaista viestiä. Ei tätä tähän jätetä, vaan tehdään jatkossakin töitä, että saataisiin tie pois keskeltä asutusta lupaa Juutilainen.
Tiettävästi Launeen omakotiyhdistys yrittää järjestää kevään aikana yleisötilaisuuden, jossa joku Etelä-Hämeen kansanedustajista olisi kertomassa omia näkemyksiään tieasiasta ja siitä miksi Launeen linjausta pidetään päättäjien keskuudessa parempana kuin Renkomäen vastaavaa ja miksi Renkomäen linjausta ei pidetä edes vaihtoehtona, vaikka sen hinta-arvio on selkeästi halvempi.
– Kovin vaikeaa on vain saada kansanedustajia paikalle tälläiseen tilaisuuteen toteaa Juutilainen lopuksi.
Petri Salomaa