
Etelä-Lahden Sosialidemokraatit ja Omalähiö-lehti järjestivät etelälahtelaisille tulevaisuusillan Salinkallion koululla 3.11. Illan aikana keskusteltiin muun muassa Salinkallion koulun tulevaisuudesta, kehätiestä ja Launeen uimahallista. Eniten keskusteltiin kehätiestä ja sen mahdollisista haittavaikutuksista asukkaille.
– Olen siirtynyt Lahden kaupungin palvelukseen vuodenvaihteen jälkeen Nastolasta. Työnkuvaani on kuulunut hoitaa sivistystoimessa palveluverkkoon liittyviä asioita. Ensimmäiseksi käsittelyyn ovat tulleet eteläiseltä alueelta Launeen uusi monitoimitalo, Salinkallion koulun tulevaisuus ja Mustikkamäen päiväkodin asiat, palvelujohtaja Jaana Suvisilta kertoo.
Suvisilta muistutti siitä tosiasiasta, että Salinkallion koulussa toiminta päättyy muutaman vuoden sisällä.
– Emme tiedä, mitä jatkossa tälle rakennukselle tapahtuu. Ajatuksia käyttötarkoitukseen on, mutta niitä ei vielä julkisteta.
Yhden toivomuksen virkamies Suvisilta esitti, että Salinkallion koulun rakennusta ei purettaisi, koska Hennalan entiselle varuskunta-alueelle ollaan kaavoittamassa suurta asuinaluetta.
– Toivon, että rakennus säilyy, koska voi olla, että sitä tarvitaan myöhemmin. Marraskuun aikana tehdään uudet oppilasvirtalaskelmat. Miten oppilasvirrat rakentuvat tulevaisuudessa? Sen tiedämme aivan lähiaikoina ja asiasta päätetään sivistyslautakunnassa muutaman viikon sisällä.
Alijuhakkalan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Lasse Latvasalo kysyi, koska Salinkallion koulun rakennuksen jatkosuunnitelmista tiedotetaan asukkaille.
– Ehkä saamme tietää asiasta enemmän vuoden sisällä, Lahden Tilakeskuksen toimitilajohtaja Mauri Koistinentotesi.
Kehätie puhutti paljon
Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikström joutui olemaan eniten äänessä Etelä-Lahden tulevaisuusillassa. Wikströmiltä tivattiin muun muassa sitä, että kestääkö pohjavesialueen päälle tulevat vesikaukalot? Kuinka liikennevirasto takaa sen, että pohjavesi ei pilaannu mahdollisen liikenneonnettomuuden yhteydessä? Miten Launeen ja Liipolan virkistysalueiden käy?
– Haluamme kuulla Teitä paikallisia ihmisiä jo tässä suunnitteluvaiheessa. Tiedän, että tieasiat ovat vaikeita ja osa teistä joutuu mahdollisesti kärsimään uuden tien vuoksi, mutta me viemme tätä projektia eteenpäin avoimesti.
Hankekokonaisuuden ensimmäinen osa eli Uudenmaankatu rakennetaan nelikaistaiseksi jo heti alkuvaiheessa.
– Se on ajoittain ruuhkautunut tosi pahasti, mutta nämä ongelmat ratkeavat tien nelikaistaisemisella, Wikström totesi.
Kansanedustaja Ville Skinnari ja Alettin Basboga edustivat tilaisuudessa Etelä-Lahden sosialidemokraatteja.
Jokimaan omakotiyhdistyksen Sari Päivärintaa (oik) huoletti se, aiheutuuko veronmaksajille ylläpitokustannuksia kehätiestä.Projektipäällikkö vakuutti, että kehätien rakentaminen huomioi mahdollisimman tarkasti kaikki ympäristökysymykset.
– Tällä hetkellä mittaamme pohjaveden tasoa Launeella. Seuraamme sen liikkeitä koko projektin ajan. Meluongelmien kanssa projekti on myös hereillä. Pahimmat kohdat suojataan meluvalleilla.
Liikenneviraston projektipäällikkö Wikström muistutti, että yksi projektin kallein osa-alue on Liipolan alittava tunneli.
– Launeen pohjavesialueen betonisuojaukset ja Liipolan mäen alittava tunneli maksavat paljon. On todettu, että tällä ratkaisulla saadaan kuitenkin paras mahdollinen tieratkaisu aikaan.
Yleisöstä kysyttiin, että kuinka paljon ohitie kaikkine palveluineen maksaa lahtelaisille.
– Tämä tiealue kuuluu tulevaisuudessa valtiolle ja kaikki kustannukset siitä maksaa valtio. Nykyinen VT 12 siirtyy Lahden kaupungin hallinnoimaksi ja se antaa mahdollisuuksia sekä Hollolalle että Lahdelle. Liikennemäärien laskun vuoksi VT 12 alue tulee mielenkiintoisemmaksi kaavoituskohteeksi tulevaisuudessa.
Uimahalli Launeelle
Lahden kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä puhuttiin suoraan, että tällä hetkellä paras mahdollinen paikka uudelle 50 metrin altaalle ja uimahallille on Laune. Sen rakentaminen ajoittuisi ensi vuosikymmenen alkuun, mutta toteutus olisi mahdollinen, jos yksityistä pääomaa saisi projektiin mukaan.
– Näin pitkälle emme ole vielä koskaan olleet 50 metrin altaan osalta Lahdessa. Vielä ei kuitenkaan tähän asiaan ole osoitettu yhtään pelimerkkejä. Se on kuitenkin jo suunnitelmankauden esityksissä mukana, Koistinen totesi.
Tilakeskuksen johtajan puheista pystyi kuitenkin aistimaan sen, että uimahalli rakennetaan todennäköisesti vanhan linja-autoaseman alueelle, jos sinne rakennetaan hotelli.
– Messukeskuksen ja Sibeliustalon välinen alue on yksi mahdollinen paikka uimahallille.
Kansanedustaja Ville Skinnari sanoi, että Valtion liikuntaneuvoston kautta on mahdollista saada rahoituspääomaa esimerkiksi uimahallihankkeelle.
– Kansanterveydellisestä näkökulmasta olisi hyvä, että saisimme Lahteen uuden uimahallin. Kun ihmiset liikkuvat, niin he sairastavat vähemmän.
Petri Görman