Erityisavustaja Tuomas Sorsa: Raiteet tulevat tutuiksi sekä työmatkalla että työtehtävissä

Kuva: Erityisavustaja Tuomas Sorsa kertoo, että hän kuuntelee tarkasti myös paikallisia virkamiehiä ja poliitikkoja. – Otamme heidän näkemyksiään huomioon mahdollisuuksien mukaan. Jokaista virkamiestä kiinnostaa aina myös ne asiat, joista keskustellaan omassa vaalipiirissä.


Etelälahtelainen perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu Tuomas Sorsa aloitti liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen erityisavustajana marraskuussa. Sen jälkeen mies on pendelöinyt ahkerasti Lahdesta Helsinkiin joka arkipäivä. Poliittista kokemusta Sorsalla on kohta yhden valtuustokauden verran Lahdesta.
– Ajattelemme asioista samalla tavalla liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen kanssa muutenkin kuin poliittisesti. Sen lisäksi olemme diplomi-insinöörejä koulutukseltamme, erityisavustaja Tuomas Sorsa kertoo.

Erityisavustajan työtehtäviin kuuluu muun muassa erilaiset avustavat työtehtävät ja hallitusohjelman toteutumisen seuraaminen.
– Vastaan ministerin mediasuhteista ja kirjoitan myös hänelle puheita. Silloin tällöin ministeri kaipaa myös sparrausapua asioissa. Vastuulleni kuuluvat erityisesti digi-, data- ja kyberasiat.

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten tukeminen on myös yksi erityisavustajan työtehtävä.
– Asioita tulee katsoa eri näkökulmista ja muodostaa niiden kautta kokonaisnäkemys. Erilainen sidosryhmätyö on myös merkittävässä roolissa tässä työssä.

Erilaiset suomalaisen yhteiskunnan infrastruktuuriin liittyvät kysymykset ja logistiset kokonaisuudet ovat Sorsalle tuttuja S-ryhmästä edellisen työn kautta.
– Uuden työn myötä olen päässyt perehtymään myös digitalisaation etenemiseen ja erilaisiin verkkopuolen asioihin.

Ministerin puheluun reagoidaan heti

– Tässä työssä ei oikein kelloa voi katsoa. Jos ministeri soittaa, niin erityisavustaja vastaa puheluun heti.

Erityisavustaja Sorsa on kiitollinen siitä, että hänelle on annettu mahdollisuus päästä suomalaisen yhteiskunnan yhdelle näköalapaikalle liikenne- ja viestintäministeriöön.
– Minulle tämä on ensimmäinen mahdollisuus työelämässä tutustua julkisen sektorin toimintaan virkamiehenä. Olisi hyvä, jos ihmiset liikkuisivat enemmän julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Uskon, että tässä olisi yksi täsmälääke tuottavuuden kehittämiseen.

Hallitusohjelman toteuttamisen seuraaminen on yksi erityisavustajan keskeisimmistä työtehtävistä.
– Silloin myös koko perussuomalaisten joukkue menestyy, jos onnistumme tässä työssä.

Erityisavustajan mukaan erilaisia rataverkostoon liittyviä digitalisaatiohankkeita on työn alla ministeriössä.
– Myös olemassa olevaa rataverkostoa tulee edelleen kehittää. Taloudellinen tilanne ei mahdollista suuria rataverkkoon kohdistuvia investointeja ilman kuntien merkittävää panostusta.

Liikenne- ja viestintäministerin työpäivät ovat haastavia ja pitkiä.
– Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vie ammattimaisesti ja tarmokkaasti asioita eteenpäin. Ministerin työtahti on välillä aika hurjaa. Henkilökohtaisesti yritän tehdä ministerin arjesta hieman helpompaa oman työni avulla.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Muusikko Kaarle Viikate: Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät asiansa, mutta minä olen ehdottomasti kesäihminen
Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen: Lahtelaiset selvästi positiivisempia ja rennompia kesällä
Marja-Leena Vierumäki: Lauluilta Salinkalliolla -tapahtumassa virittäydyttiin juhannus- ja kesälomafiiliksiin
Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
ARKISTO