Lahti halutaan nostaa pyöräilykaupunkien kärkijoukkoon

Kuva: Ensimmäinen kunnon älypyörätie rakennetaan Etelä-Lahteen vuonna 2019. Älyratkaisut pohditaan yhdessä alueen pyöräilijöiden kanssa.


– Etelä-Lahti valittiin älypyörätien suunnaksi monesta eri syystä. Renkomäestä valmistuu uusi pyörätieyhteys Apilakadulle jo tämän vuoden lopussa. Suunnitelmien mukaan uusi älypyörätie valmistuu Matkakeskukselta Apilakadulle vuoden 2019 lopulla, liikenneinsinööri Kristiina Kartimo kertoo.

Liikenneinsinöörin mukaan Etelä-Lahden uuteen infrastruktuuriin älypyörätie sopii myös hyvin.
– Tällä alueella oli myös kaikki liikennesuunnitelmat kehätien vuoksi valmiina ja siksi hankkeena toteutettava prosessi istui jouhevasti tähän kuvioon.

Citicap -hankkeessa on kolme pääteemaa. Yksi on älypyörätie, Toinen on älypyörätien tietoalusta ja kolmas teema on Lahden kestävä kaupunkiliikkuminen.
– Kesäkuun lopussa päättyy kansainvälinen innovaatiokilpailu, jossa haetaan pilotoitavia älyratkaisuja esimerkiksi Suomen talviolosuhteisiin. Elokuussa pääsemme analysoimaan kilpailun tuloksia.

”Kunnossapito on käyttäjien ykköstoive”

-Liipolan Onnin asukastilaisuudessa toivottiin, että älypyörätien kunnossapitoon kiinnitetään suuri huomio.

Kartimon mukaan älypyörätie saatetaan maalata myös normaalista poikkeavalla värillä, muuta päätöksiä sen suhteen ei ole vielä tehty.

– Älytaulu saattaa kertoa pyöräilijälle, kuinka nopeasti hän on nykyisellä matkavauhdilla rautatieasemalla tai Launeen Prismalla. Sen lisäksi alikulkutunneleissa voi olla erilainen valaistus tai musiikkia, kun pyöräilijä ajaa sinne.

Tällä hetkellä on olemassa vielä olemassa neljä eri reittivaihtoehtoa Etelä-Lahdessa.
– Helsinkiin on rakennettu Pohjoisbaana ja Oulussa on supersuojateitä. Lahdessakin on pieni pyöräbaana Aleksanterinkadulla, mutta Launeen suuntaan rakennetaan jotain ihan uutta.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

1 kommentti “Lahti halutaan nostaa pyöräilykaupunkien kärkijoukkoon

  1. Älypyörätie Launeelta Rautatieasemalle
    Kenelle älytaulusta ja tunnelimusiikista on iloa? Laitetoimittajille ainakin ja ainoastaan ellei sitten ilkivallantekijöille.
    Pyöräilijöillä on kännykät, mistä voi katsoa ajan ja useimmissa myös GPS, mikä näyttää matkan pituuden ja tarvittavan ajan.
    Kuinka paljon nämä älylaitteet tulevat maksamaan kuntalaisille? Kuinka paljon huolto ja uusiminen, kun niille tehdään luultavimmin jossain vaiheessa ilkivaltaa?

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
ARKISTO