Lahden Aleksanterinkadun tulevaisuus sekä keskustan liikenneverkon muut uudistukset mietityttävät Lahden teknistä lautakuntaa. Se ei kokouksessaan tiistaina ollut valmis ottamaan kantaa keskustan yleissuunnitelmaan, jossa linjataan vuoteen 2020 mennessä tehtäviä liikenneratkaisuja.
Erityisesti Aleksanterinkadun tuleva liikenneratkaisu aiheutti keskustelua siinä määrin, että koko liikenneverkko jätettiin ns. pöydälle odottamaan lisäselvityksiä. Liikenneverkkoasia jäi lautakunnassa pöydälle, koska kokoomus ei tiistaihin mennessä saanut pyytämiään lisäselvityksiä. Laskelmia halutaan etenkin siitä, mihin Aleksin liikennettä siirtyy, jos katu muutetaan yksisuuntaiseksi.
Aleksanterinkatua on lähdetty kehittämään ns. shared space- tyyppisenä eli yhteisen tilan katuna. Kadulla sallittaisiin hidas n. 20 km/h ajava autoliikenne. Ajoneuvoliikenteeltä vapautuvaa tilaa voidaan käyttää kävelyyn, kaupan toimintoihin, pyöräilyyn ja huolto- ja saattoliikenteen pysäköintiin. Aleksanterinkadun länsiosa Rauhakadulta lähtien säilyisi kaksisuuntaisena.
Uusien liikennejärjestelyjen tavoitteena on keskustan läpiajoliikenteen vähentäminen ja kehän toteuttaminen. Aleksanterinkatu linjattiin kävely- ja joukkoliikennepainotteiseksi kaduksi vuodesta 2014 lähtien.
Esitettyjä liikenneratkaisuja lähdettäisiin toteuttamaan vaiheittain heti toriparkkihankkeen valmistuttua. Aleksanterinkadun muutostyöt voitaisiin aloittaa keväällä 2015 ja rakentaminen veisi yhdestä kahteen kesäkautta.
Yleissuunnittelu jatkuu liikenneratkaisun jälkeen katukohtaisten periaatesuunnitelmien sekä pysäköinnin opastussuunnitelmien laadinnalla. Lopullinen yleissuunnitelmaraportti tuodaan teknisen lautakunnan päätettäväksi viimeistään alkuvuodesta 2015.