Anttilanmäestä halutaan turvallisempi uusien pihakatujen myötä

kuva: Anttilanmäen Liikenne- ja kaava -ryhmän puheenjohtaja Erkki Rope kertoo, että pihakadun kannatusta kysellään nyt myös paperilomakkeella, koska kaikki eivät vastanneet nettikyselyyn.


– Pihakatu on juuri Anttilanmäen kaltaisia asuinalueita varten luotu liikenneratkaisu. Se tarkoittaa aluetta, jossa ajonopeus on rajoitettu 20 kilometriin tunnissa ja jossa ajoneuvot väistävät kävelijöitä, Anttilanmäen Liikenne- ja kaava -ryhmän puheenjohtaja Erkki Rope toteaa.

Osa Anttilanmäen kaduista on ollut jo vuodesta 2012 pihakatualuetta, ja asukkaat ovat olleet siihen tyytyväisiä.
– Anttilanmäki on mahdollista saada pihakaduksi vain, jos asukasyhdistys pystyy osoittamaan, että 80 prosenttia alueen talouksista kannattaa pihakatua. Tavoite on kova, sillä yleensä kyselyihin vastaa vain puolet asukkaista. Vastaamatta jättäminen tulkitaan pihakadun vastustamiseksi

Asukasaktiivi Erkki Rope muistuttaa, että Anttilanmäestä on mahdollisuus tehdä turvallisempi ja viihtyisämpi pihakadun avulla.

–  Anttilanmäellä tästä ei kuitenkaan lannistuttu, vaan nyt kampanjoidaan aktiivisesti, jotta kaikki asukkaat tavoitettaisiin ja kannatus saataisiin osoitettua myös paperilla. Syksyllä 147 nimeä kerännyt kuntalaisaloite pihakadun saamiseksi ei ollut kaupungille vielä riittävä näyttö pihakadun tarpeellisuudesta.

Kapeille kujille ei voi rakentaa jalkakäytäviä

Anttilanmäki on rakennettu aikana, jolloin kaduilla ei ollut autoliikennettä. Siksi kadut ovat kapeita eikä niille mahdu jalkakäytävää.
– Kapeat, sokkeloiset kadut ovat tärkeä osa alueen viehätystä, mutta liikenneturvan kannalta ne ovat riski, etenkin kun junalla töissä käyvät ovat alkaneet käyttää kadunvarsiamme ilmaisena parkkipaikkana, Rope kertoo.

Talvella aurauksen luomat lumivallit katujen reunoilla kaventavat kujia entisestään.
– Alueella asuu paljon lapsiperheitä ja toisaalta vanhempia ihmisiä, joiden turvallisuutta uudet pihakadut lisäisivät.

Tällä hetkellä ulkopuolisten rajoittamaton pysäköinti haittaa alueen asukkaiden vieraiden parkkipaikan löytämistä sekä huoltoajoa.
– Tiiviillä puutaloalueella paloautojen ja ambulanssien esteetön liikkuminen on ensiarvoisen tärkeää.

Anttilanmäen parkkipaikoista tulisi aikarajoitettuja niin, että ne palvelevat asukkaiden tarpeita:

–  Pihakaturatkaisu olisi tasapuolisempi, koska silloin pysäköinti olisi joka tapauksessa sallittua vain merkityillä paikoilla. Lisäksi välttyisimme lukuisilta liikennemerkeiltä alueen sisällä, kun alueen reunoilla olevat pihakatumerkit riittäisivät kertomaan pysäköintirajoituksesta,

Matkakeskus aiheuttanut pysäköintiongelmia

–  Anttilanmäen kautta kävellään ja pyöräillään töihin. Pihakatu lisäisi myös yleistä turvallisuutta alueella.

Matkakeskuksen rakentamisen jälkeen ihmiset ovat etsineet Anttilanmäen alueelta ilmaisia pysäköintipaikkoja.
– Väärin pysäköidyt autot ovat aiheuttaneet ongelmia varsin talvella, kun lumenauraajat eivät ole päässeet tekemään työtään, kun autot on jätetty kapeiden katujen varsille.

Rope sanoo, että usean anttilanmäkeläisen mukaan pihakadut rauhoittaisi myös tätä tilannetta.
– Anttilanmäellä asuvat ihmiset osaavat ajaa alueella rauhallisesti. Kiireiset pysäköintipaikkaa etsivät työikäiset muualla asuvat ihmiset ajavat taas hieman ronskimmin alueella.
– Se olisi kaikkien etu, jos saisimme rauhoitettua alueen liikennettä pihakaduilla.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kaarikadun päiväkodin rakentaminen alkaa muutaman kuukauden päästä
Launeen keskusteluillassa summattiin alueen hyvät ja huonot puolet
Kirjastopalvelujohtaja Salla Palmi-Felin: Launeen kirjastolle etsitään korvaavia tiloja Hennalasta
vt. kaupunginjohtaja Mika Mäkinen: Lahden tunnettuutta pitää vahvistaa ja mielikuvaa rakentaa yhä vetovoimaisemmaksi
Nikkilän kartanosta Lahden kaupunginosaksi -kirja julkaistaan marraskuun lopussa
Liipolan ”likka” Jonna Hakala Hawaiji Ironman -kilpailun ikäluokkansa paras
Launeelainen Juha-Pekka Forsman: Postilaatikkoihin kohdistuva ilkivalta on loputtava!
Niin maailma muuttuu Eskoseni! – Reunasen Nummisuutarit haastaa katsojat uudella tulkinnallaan
Muusikko Lipa Liukkonen: Nyt haetaan uutta vauhtia soolouralle
Sivistyslautakunta mukaan järjestyssäännöillä voi puuttua kännyköiden käyttöön
Miksi Kisapuiston suunnitelmissa on veronmaksajille halvin ja ainoa UEFA 3 -tason suunnitelma jätetty huomioimatta?
FC Lahden Mika Halttunen: Kisapuisto on äärimmäisen tärkeä koko jalkapalloperheelle
Lahden uudeksi kaupunginjohtajaksi valittiin Niko Kyynäräinen
Toimitusjohtaja Heikki Kaunisto: Valokuitu on kaikista luotettavin ja tehokkain tapa siirtää tietoa
Kirjastovirkailija Päivi Partanen: Jokaisella on erilainen lukukokemus samasta kirjasta
Valokuvaaja Antti Sepponen: Lahden dokumentointi valokuvin on lähellä sydäntäni
Aluevaltuutettu Seppo Korhonen: Aluevaltuutettuja ei kiinnosta pienen ihmisen hätä
ITE-taiteilija Kari Ruotsalainen: Lahtelainen taiteilija olisi kätkenyt selkeän sanoman ympäristötaideteokseen
Puheenjohtaja Anneli Peltokukka Nikkilä on julkisen liikenteen osalta paitsiossa Lahdessa
Reijo Mäki-Korvela: Kisapuiston stadionhankkeessa johtajuuden puute
ARKISTO