Anttilanmäestä halutaan turvallisempi uusien pihakatujen myötä

kuva: Anttilanmäen Liikenne- ja kaava -ryhmän puheenjohtaja Erkki Rope kertoo, että pihakadun kannatusta kysellään nyt myös paperilomakkeella, koska kaikki eivät vastanneet nettikyselyyn.


– Pihakatu on juuri Anttilanmäen kaltaisia asuinalueita varten luotu liikenneratkaisu. Se tarkoittaa aluetta, jossa ajonopeus on rajoitettu 20 kilometriin tunnissa ja jossa ajoneuvot väistävät kävelijöitä, Anttilanmäen Liikenne- ja kaava -ryhmän puheenjohtaja Erkki Rope toteaa.

Osa Anttilanmäen kaduista on ollut jo vuodesta 2012 pihakatualuetta, ja asukkaat ovat olleet siihen tyytyväisiä.
– Anttilanmäki on mahdollista saada pihakaduksi vain, jos asukasyhdistys pystyy osoittamaan, että 80 prosenttia alueen talouksista kannattaa pihakatua. Tavoite on kova, sillä yleensä kyselyihin vastaa vain puolet asukkaista. Vastaamatta jättäminen tulkitaan pihakadun vastustamiseksi

Asukasaktiivi Erkki Rope muistuttaa, että Anttilanmäestä on mahdollisuus tehdä turvallisempi ja viihtyisämpi pihakadun avulla.

–  Anttilanmäellä tästä ei kuitenkaan lannistuttu, vaan nyt kampanjoidaan aktiivisesti, jotta kaikki asukkaat tavoitettaisiin ja kannatus saataisiin osoitettua myös paperilla. Syksyllä 147 nimeä kerännyt kuntalaisaloite pihakadun saamiseksi ei ollut kaupungille vielä riittävä näyttö pihakadun tarpeellisuudesta.

Kapeille kujille ei voi rakentaa jalkakäytäviä

Anttilanmäki on rakennettu aikana, jolloin kaduilla ei ollut autoliikennettä. Siksi kadut ovat kapeita eikä niille mahdu jalkakäytävää.
– Kapeat, sokkeloiset kadut ovat tärkeä osa alueen viehätystä, mutta liikenneturvan kannalta ne ovat riski, etenkin kun junalla töissä käyvät ovat alkaneet käyttää kadunvarsiamme ilmaisena parkkipaikkana, Rope kertoo.

Talvella aurauksen luomat lumivallit katujen reunoilla kaventavat kujia entisestään.
– Alueella asuu paljon lapsiperheitä ja toisaalta vanhempia ihmisiä, joiden turvallisuutta uudet pihakadut lisäisivät.

Tällä hetkellä ulkopuolisten rajoittamaton pysäköinti haittaa alueen asukkaiden vieraiden parkkipaikan löytämistä sekä huoltoajoa.
– Tiiviillä puutaloalueella paloautojen ja ambulanssien esteetön liikkuminen on ensiarvoisen tärkeää.

Anttilanmäen parkkipaikoista tulisi aikarajoitettuja niin, että ne palvelevat asukkaiden tarpeita:

–  Pihakaturatkaisu olisi tasapuolisempi, koska silloin pysäköinti olisi joka tapauksessa sallittua vain merkityillä paikoilla. Lisäksi välttyisimme lukuisilta liikennemerkeiltä alueen sisällä, kun alueen reunoilla olevat pihakatumerkit riittäisivät kertomaan pysäköintirajoituksesta,

Matkakeskus aiheuttanut pysäköintiongelmia

–  Anttilanmäen kautta kävellään ja pyöräillään töihin. Pihakatu lisäisi myös yleistä turvallisuutta alueella.

Matkakeskuksen rakentamisen jälkeen ihmiset ovat etsineet Anttilanmäen alueelta ilmaisia pysäköintipaikkoja.
– Väärin pysäköidyt autot ovat aiheuttaneet ongelmia varsin talvella, kun lumenauraajat eivät ole päässeet tekemään työtään, kun autot on jätetty kapeiden katujen varsille.

Rope sanoo, että usean anttilanmäkeläisen mukaan pihakadut rauhoittaisi myös tätä tilannetta.
– Anttilanmäellä asuvat ihmiset osaavat ajaa alueella rauhallisesti. Kiireiset pysäköintipaikkaa etsivät työikäiset muualla asuvat ihmiset ajavat taas hieman ronskimmin alueella.
– Se olisi kaikkien etu, jos saisimme rauhoitettua alueen liikennettä pihakaduilla.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kaakkois-Turkin nähtävyydet – Kemer Turkin Riviera
Suunnitteluinsinööri Carita Uronen: Tuhkimontieltä ei tule ajoyhteyttä Helsingintielle
Kirkkoherra Heikki Pelkonen: Seurakuntaneuvosto haluaa, että tilaratkaisut on tehtävä välittömästi
Kaavoitusarkkitehti Markus Lehmuskoski: Liian korkeat kerrostalot eivät sovi Liipolaan
Valtuustotukea käytettiin Lahdessa värikkäästi – Vihreät hankkivat kalliin älytelevision ja Kokoomus maksoi vuokrakulujaan valtuustotuella
Filosofian maisteri Elina Salomaa: Some mullisti mediatapahtuman katselukokemuksen, muttei television valta-asemaa
Kristillisdemokraatit ja Perussuomalaiset sekä Ratia suhtautuvat kriittisesti valtuustotukeen
Tutkija Marjo-Riitta Liukkonen: Hennalaan pitäisi perustaa sisällissotamuseo
Keskusta, Vihreät ja Vasemmistoliitto kannattavat kohtuullista valtuustotukea
Kirjailija ja metsätalousinsinööri Juha Inovaara: Halusin tallentaa metsäteollisuuden murrosajat jälkipolville
Lahtelaiset demarit ja kokoomuslaiset ovat myötämielisiä valtuustotuelle
Kirjailija Raija Oranen: Lukijan täytyy saada pala ikuisuutta
Elä terveesti, mutta mistä löytyy apu sairaalle?
Pro Lahti -ryhmän Kalle Aaltonen: Huumeongelma pitäisi reilusti myöntää, eikä vain lakaista sitä maton alle
Mirva Illi-Lampio: Perhekahvilat ovat tärkeitä vertaistuellisia kohtaamispaikkoja
Harri Tele: Vintage-ihmiset ovat tietoisia kuluttajia, joille tavaran laatu merkitsee paljon
Kaupunginjohtaja Pekka Timonen: Lahdessa tilakeskus pohtii, miten palvelut ja tilat sopivat toiminnallisesti yhteen
Muusikko Vesa Haaja: Pääesiintyjät soittaa hyväntuulista rillumareikeskikaljakuppilajazzbillyä
Terve ikääntyminen ja elämäntavat Miestenpiirissä
Toimitusjohtaja Jukka Anttonen: Uudenpellonkadun kevyenliikenteenväylästä on tehty jo suunnitelma
ARKISTO