Francis McCarron: Eteläisen kehätien valmistuminen etuajassa on iso onnistuminen

Älypyörätie on yksi niistä projekteista, joista teknisessä lautakunnassa on jouduttu vääntämään eri näkökantojen välillä


– Kausi Teknisen- ja ympäristölautakunnan puheenjohtajana on ollut mielenkiintoinen. Yhteistyö eri ryhmien kanssa on sujunut kohtuullisen hyvin ja henki lautakunnan jäsenten välillä on säilynyt hyvänä, vaikka välillä on väännetty ja äänestettykin oikein kunnolla, puheenjohtaja Francis McCarron kertoo.

Suurin osa asioista on ollut rutiinipäätöksiä, joista ei ole vääntöä syntynyt.
– Sitten on nämä suurellekin yleisölle näkyväksi tulleet väännöt, liisu, älypyörätie, pyörilyn- ja autoilun yhteensovittaminen, pysäköintiratkaisut, joukkoliikenteen kustannukset- ja reitit sekä Vesijärvenkadun tulevaisuus. Näistä on väännetty oikein tosissaan ja yleensä oikeisto ja vasemmistoakselilla. Kuitenkin niin, että asiat taistelevat, eivät ihmiset.

Eteläisen kehätien valmistuminen etuajassa on puheenjohtajan mielestä iso onnistuminen.
– Maanhankinta ja omakotiasumisen kaavoittaminen on hyvällä tasolla. Lisäksi uusien yritysten sijoittuminen Lahteen on ollut kiihtymään päin ja uusille yritystonteille on nyt hyvää kysyntää.

Pysäköintiratkaisut matkakeskuksen ja sairaalaparkin osalta ovat edenneet puheenjohtaja mukaan liian hitaasti.
– Näihin päätöksiin pitää saada lisää vauhtia.

Lahteen investoivien yritysten toiveita ja tarpeita on kuunneltava herkällä korvalla, koska elinvoima kumpuaa yrityksissä ihmisten tekemästä työstä.
– Seuraavalla lautakunnalla on väistämättä edessään liisu ja sen kehittäminen vastaamaan ajan haasteita. Lahden keskusta tarvitsee kipeästi elinvoimapanostuksia, mutta mitä ja missä järjestyksessä on se iso kysymys.

Autoilun ja kevyen liikenteen yhteensovittaminen enemmistöä tyydyttävällä tavalla on myös keskeinen asia.
– Keskustan viihtyisyys ei lisäänny autoilua kieltämällä, mutta kyllä tavoitteena pitää olla selkeät olohuonemaiset alueet kaupungin ytimessä, joissa ihmiset voivat viihtyä. Onnistuneet pysäköintiratkaisut ja turvalliset kevyenliikenteen väylät ovat myös päätösten keskiössä.

– Olen pitänyt lautakunnan puheenjohtajan työstä, olen valmis jatkamaan, jos äänestäjät minulle sen mandaatin antavat.

– Tahtotila kestävän liikkumisen edistämiseksi ja kaupungin keskustan elinvoiman ja viihtyisyyden parantamiseksi on kaupungin strategiatasolla selvästi ilmaistu, mutta toteuttamisvaiheessa on lautakunnassa lyöty verrattain helposti jarrut päälle, varapuheenjohtaja Sanna Mäkinen toteaa.

Keskustan katumuutokset olisi pitänyt toteuttaa nopeammin

Muutoksen tekeminen vaatii selvemmin tavoitteiden kirkastamista jo heti lautakuntakauden alussa.
– Keskustan katumuutoksia olisi pitänyt pystyä toteuttamaan nopeammin ja jo menneen kauden aikana esimerkiksi useampien kokeilujen keinoin. Periaatetason ohjelma keskustan kehästä, keskustan kävelypainotteisuudesta sekä bussipysäkkien sijoittelusta on tehty kaupunginvaltuuston päätöksellä.

Lautakuntakausi on ollut mielenkiintoinen ja polveileva.
– Yleiskaavatyö on työllistänyt erilaisissa työpajoissa ja keskusteluissa. Lahti on poikkeuksellinen kaupunki jatkuvan yleiskaavatyön suhteen, mutta väitän tämän kierroksen olleen erityisen osallistava ja monipuolisesti erilaisia näkemyksiä sisältävä.

Kaupunkia on kehitetty yritysystävälliseksi tontti- ja maapolitiikan keinoin ja pyöräilyn olosuhteisiin on saatu joitakin parannuksia.
– Samalla liikenneturvallisuutta esimerkiksi pyöräilyn ja jalankulun erottaminen on päästy lisäämään. Myös Nastolan Rakokiveä on kehitetty suurin investoinnein.

Mäkinen muistuttaa, että Liisun erilaiset toimenpideohjelmat tulevat seuraavan lautakunnan päätettäväksi syksyllä.
– Poliittisten luottamustehtävien suhteen valinta on enemmänkin äänestäjien käsissä

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
Lahden tapahtumapalvelut uusiksi – KOKO Lahti muuttuu Eventum Lahti Oy:ksi
Eero Seesvaara: Lahti Energian tuloksenkantokyky ei ole uhattuna lähitulevaisuudessakaan
Stubb vei äänet Liipolassa – Kaksinkamppailu oli muutoin tasaista Etelä-Lahdessa
Jorma Ratia: Perussyy Lahti Energian myynnin tarkastelulle on Lahden talouden tasapainottaminen
Kansanedustaja Mika Kari: Lahti Energian myyntiin tulisi hakea myös valtuuston näkemys
ARKISTO