Etelä-Lahteen Laakso-Nikkilän alueelle on tehty asemakaavamuutos. Se mahdollistaa alueelle omakoti- ja rivitalojen rakentamista. Alueelle voidaan rakentaa 27 omakotitaloa ja 2 rivitaloa. Kaavahanke alkoi jo vuonna 2015 ja silloin oli suunnitelmissa kaavoittaa 29 hehtaarin alue.
Uuden prosessin myötä kaavoitusalueen pinta-ala on supistunut 11 hehtaariin. Se aiheuttaa myös liikennemuutoksia Nikkilän alueella. Peltoalue nykyisen Rengastien ja tulevan Rinnepellonkadun varren talojen eteläpuolelta on rajattu asemakaavasta pois. Syynä kaava-alueen pienentämiseen on meluvallin toteutuksen lykkääntyminen myöhempään ajankohtaan.
– Rengastien katkaiseminen aiheuttaa paljon ongelmia nikkiläläisille, koska silloin katkeaa läpiajoliikenne alueelta, Nikkilän omakotiyhdistyksen hallituksen jäsen Jani Oravala toteaa.
Oravalan mukaan uutta tietä alueelle ei ole näköpiirissä.
– Asemakaavamuutoksessa on huomioitavaa myös se, että suunniteltua meluvallia ei rakenneta alueelle vähään aikaan.
Lahden eteläisen kehätien rakentamisen yhteydessä alueelle jäi paljon maamassoja, eikä niitä hyödynnetä Oravalan ymmärryksen mukaan meluvalleihin.
– En tiedä, miksi näin on tapahtunut, että moottoritieltä suuntautuvan melun annetaan häiritä.
Omakotiyhdistys on ehdottanut, että asemakaavamuutostyön yhteydessä Nikkilän alueen julkisia liikenneyhteyksiä parannettaisiin.
– Odotamme kaupungilta vastausta asiaan ja toivomme parasta.
Kohti kestävää kaupunkirakennetta
Uusi kaava mahdollistaa kestävän kaupunkirakenteen toteuttamisen Nikkilän kaupunginosassa.
– Se edistää asukkaiden hyvinvointia hyödyntämällä lähiluontoa kestävästi. Puistoja ja virkistysalueita uusitaan ja parannetaan, kaavoitusarkkitehti Marja Mustakallio kertoi.
Kaava-alue kuuluu Porvoonjoen valuma-alueeseen.
– Vartio-ojan tulva-alue jää kaava-alueen ulkopuolelle voimalinjan eteläpuolelle.
Alueella on kymmenen yksityisessä omistuksessa olevaa omakotitalon pihapiiriä peltomaiseman keskellä.
– Yhdyskuntarakenne Pohjoispuolella on vanhaa omakotialuetta. Länsipuolella on taas Ala-Nikkilän rivitaloalue.
Liikennemelu aiheuttaa tutkimusten mukaan haittaa alueella. Liikenneinsinööri Juhani Palojärvi kertoi, että liikennemäärät lasketaan uudelleen vielä toukokuun aikana.
– Moottoritien varressa on itäpäässä melusuojavalli Lepomäentien alikulun länsipuolella. Kaava-alueelta on tehty liikennemeluselvitys viime syksynä. Melutasoja on siinä yhteydessä tarkasteltu laskennallisesti nykyisellä ja vuoden 2030 ennusteliikenteellä.
Alue on lähes kokonaan asemakaavoittamatonta lukuun ottamatta osin Sirkantien vartta.
Petri Görman