Kuva: Tarja Lundahl ja Harri Huovilainen eivät ole innoissaan uudesta kehätiestä
– Meillä oli täällä Liipolan ja Nikkilän alueella loistavat ulkoilureitit. Tällä hetkellä ne ovat vain huoltoteinä, nikkiläläinen Tarja Lundahl sanoo.
Lundahl on harmissaan, että luontoarvot on unohdettu tässä hankkeessa.
– Tämä on tyypillistä eteläsuomalaista lehtoaluetta, jossa on erittäin monipuolinen lintulajisto. En tiedä, miten niille käy, kun tie valmistuu. saattaa olla, että ne muuttavat pois jo täältä tien rakennusaikana.
Nikkiläläinen Lundahl kysyy, että miksi halvempi vaihtoehto Renkomäen kautta ei kelvannut päättäjille.
– Tätä kehätietä myydään ihanilla mielikuvilla, jotka eivät ole totta. Haluan tietää, koska ne puut kasvavat tälle reitille, jotka näkyvät tiehankkeen videomateriaaleissa. Minun elinaikana, niin ei ainakaan tapahdu.
Lundhal muistuttaa, että juuri tämä alue, jolle tie rakennetaan Nikkilässä, on ollut viheralue, joka on toiminut kaupungin keuhkoina.
– Tulevaisuudessa täällä saa haistella vain pakokaasuja.
Sokeritopantien aikataulu on epäselvä
– Olen sitä mieltä, että avoimuus pettää tässä hankkeessa. Tästä hankkeesta luodaan vain kaunis ulkokuori Facebookissa, Harri Huovilainen sanoo.
Hän on asunut Nikkilässä vuoden verran.
– Mihin sijoitetaan 150 000 kuutiota kivilouhetta, jotka saadaan Liipolan tunnelin sisältä?
Huovilaisen laskujen mukaan uutta Orvokkitietä, joka kulkee alueen läpi, ajaa ainakin 800 autoa päivittäin.
– Liikennemäärät kasvavat tällä alueella tulevaisuudessa huomattavasti, kun tämä Ajokatu suljetaan liikenteeltä.
Lapsiperheiden turvallinen asuminen on vain muisto menneisyydestä, kun kehätie sekä Orvokkitie valmistuvat Sokeritopan alueelle.
Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wickström vakuuttaa, että suunnitteluvaiheessa alueen asukkaita on kuunneltu tarkasti ja heidän mielipiteitä on otettu huomioon.
– On totta, että kaikki eivät tällaiset tiehankket voi miellyttää.
Wickström kertoo, että he ovat valinneet projektin alusta lähtien avoimen linjan hankkeen tiedotuksen suhteen.
– Sen vuoksi olemme järjestänet alueen asukkaille useamman kerran vuodessa kuulemistilaisuuksia ja joka perjantai julkaisemme viikkotiedotteen tiehanken etenemisestä.
Petri Görman
Halpa ei ole Lahdessa hyvää. Vaikka 600 000€ oli tulossa, se ei kelvannut. Renkomäen vaihtoehto oli liian halpa ratkaisu. Nyt läpiajotie Launeen kautta tuli kyllin kalliiksi ja järjestelyn hankaliksi. Tämä kaikki vain varmuuden välttämiseksi.