kuva: Olimme itse aktiivisia tämän kehittämistoiminnan kanssa ja sen vuoksi olemme nyt osa Lahden palvelutoria, tulosaluejohtaja Corinne Soini myhäilee tyytyväisenä kauppakeskus Trion toisessa kerroksessa.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän asiakasohjaus Siiristä saavat tukea sekä ohjauspalvelua kaikki yli 65-vuotiaat päijäthämäläiset seniorit. Lahden uudella palvelutorilla on mahdollisuus saada henkilökohtaista neuvontaa arjen ongelmatilanteisiin. Siiristä on mahdollista myös saada puhelinneuvontaa ja sähköiset palvelut ovat myös kaikkien senioreiden käytössä. Neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat maksuttomia ja asiakasohjausta on mahdollistaa saada myös anonyymisti.
– Siirissä ohjataan ikääntyneitä ihmisiä erilaisissa arjen ongelmatilanteissa. Jos asiakkaan ongelmaa ei neuvonnankeinoin pystytä ratkaisemaan, niin hänen kotonaan tehdään laaja palvelutarpeen arvio, ikääntyneiden asiakkaiden tulosaluejohtaja Corinne Soini Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhty-mästä kertoo.
Palvelutarpeen arvion yhteydessä tehdään palvelusuunnitelma, jossa määritellään yhdessä asiakkaan kanssa tarvittavat palvelut sekä mahdolliset päätökset tulevista palveluista, joilla seniori pärjää asuessaan kotona.
– Saattaa olla, että asiakkaamme ei pysty ottamaan lääkkeittään turvallisesti tai hän ei kykene valmistamaan itse ruokaansa. Työtehtävämme on ratkaista tällaisia arjen pulmatilanteita.
Lähelle ihmisiä
– On hyvä asia, että erilaisia neuvontapalveluja on nyt samassa yksikössä. Tärkeintä on se, että asiakas saa palvelut helposti ja vaivattomasti.
Senioreille on iso asia, että he pääsevät linja-autolla melkein oven eteen kauppakeskus Trion kohdalla.
– Kauppakeskuksessa on myös parkkihalli, joka palvelee vielä omalla autolla liikkuvia ihmisiä.
Tulosaluejohtaja Soini kertoo, että heidän yksikkö sijaitsi aiemmin Vapauden- ja Saimaankadun kulmassa.
– Tämä toimipiste oli aivan liian etäällä kohderyhmällemme ja sen vuoksi emme välttämättä tavoittaneet kaikkia niitä senioreita, joille palveluohjaus oli tarkoitettu.
Ikäihmisten tulee saada palvelunsa mahdollisimman helposti.
– Olemme saaneet vain positiivista palautetta kahden ensimmäisen päivän aikana. Avarat sekä viihtyisät tilat ovat saaneet asiakkailtamme kiitosta. Tärkeintä on, että asiakas nauttii. Ilo on myös paras palkinto virkamiehelle.
Uuden strategian mukainen palvelukonsepti
Tulosaluejohtaja Corinne Soinin mukaan Lahden palvelutorilta ikäihmisille suunnataan ensisijaisesti neuvontaa ja ohjausta.
– Neuvontapalvelu on keskitetty Lahteen, vaikka toimimme koko maakunnan alueella. Tiedostamme tämän asian ja aiomme toimia aktiivisesti niin, että seniorit saavat palvelujamme myös haja-asutusalueilla.
Siirissä on mahdollista mitata verenpaine ja siellä ohjataan käyttämään myös omakanta-palvelua.
– Nyt on tärkeää, että tieto tästä palvelusta leviää eteenpäin. Meitä on mahdollista pyytää vierailemaan eri tilaisuuksiin. Kerromme mielellämme tästä uudesta palvelukonseptista senioreille.
Espoon palvelutori on ollut esimerkkinä palvelutori konseptille.
– Siirin toiminta-ajatus on päijäthämäläisten ideoima kokonaisuus ja siihen on käyty tutustumassa myös eri puolilta Suomea. Tämä on myös hyvinvointiyhtymän uuden strategian mukaista toimintaa.
Petri Görman