Launeella ei helpolla niellä päättäjien palavaa halua saada VT12 eteläinen kehätie rakennettua tiheästi asutun Launeen asuinalueen läpi. Tiistaina oli viimeinen päivä jättää muistutus tielinjauksesta ELY-keskukselle ja Kuovinkujan asukkaat käyttivät hyväkseen tuon tilaisuuden. Yli 30 henkilöä allekirjoitti muistutuksen, jossa otettiin kantaa kehätielinjaukseen ja sen tuomiin haittoihin asukkaille sekä annettiin vinkiksi myös parempi vaihtoehto Launeen linjaukselle. Alla otteita ja ajatuksia muistutuksesta.
Saasteet ja melu
Muistutuksessa otettiin esiin mm. se tosiseikka, että jo nyt Launeen market-alueella mitataan valtakunnan korkeimpia saastearvoja. Tien toteutuessa saastearvot tulevat moninkertaistumaan. Melusta muistutuksessa todetaan, ettei nykyisillä meluvalli-suunnitelmilla saada meluarvoja millään lain edellyttämälle tasolle. Saasteet ja melu tulevat haitttaamaan myös Launeen tulevaa suurkoulua, joka tulee sijaitsemaan vain 100 metrin päässä tiestä.
Pohjavedet
Pohjavesien suojelu on ollut usein tärkeänä argumenttina tien siirtämisessä Launeelle. Pohjavesistä ovat huolissaan myös Kuovinkujalaisetkin. Asukkaat muistuttavat, että Launeen kuuluisa lähde on lähempänä uutta, suunniteltua Launeen tietä kuin nykyinen VT12. Muistutuksen mukaan se, että tie kulkee muovikalvolla suojatussa betonikaukalossa ei tule olemaan kestävä ratkaisu. mm. Talvivaaran kipsialtaat oli suojattu samalla tavalla ja kuinka kävikään? Asiantuntija Juha Kedon mukaan betonikaukalon tulisi olla pituudeltaan vähintään 250 metriä, mutta rahaa on vain 80 metriä pitkään. Launeen linjaus aiheuttaa siis suuren riskin pohjavesille tunneliratkaisuineen, eikä poista sitä tosiseikkaa, että keskellä kaupunkia kulkeva rautatie on täysin vailla minkäänlaista suojausta.
Tielinjauksen politikointi
Muistutuksessa epäillään myös ns. Turun taudin leviämisessä Lahteen, sillä aikoinaan Renkomäen kautta kulkeva linjaus valittiin Lahden valtuustossa kolme kertaa ainoaksi vaihtoehdoksi. Neljännellä kerralla Launeen linjaus voitti yhdellä äänellä ja sen jälkeen ei asiasta enää äänestetty. Tietyt tahot saivat siis vihdoin oman tahtonsa läpi, epäillään muistutuksessa.
Rahoitus ja työllistävä vaikutus
Kuovinkujan asukkaat muistuttavat, että kehätien hinta (272 miljoonaa euroa) on järjetön. Kyseessä olisi kenties Suomen kallein tienpätkä. Muistutuksessa ei uskota myöskään hankkeen työllistävään vaikutukseen tai ainakaan se ei työllistäisi lahtelaisia. Lahtelaisille olisi parempi, että Launeen linjauksen tilalle kaavotettaisiin tontteja, joiden rakentaminen oikeasti työllistäisi lahtelaisia yrityksiä. Isot tieurakat kun työllistävät lähinnä vain isoja ei-lahtelaisia yrityksiä kerrotaan muistutuksessa.
Paniikin lietsonta ja lobbaus
Muistutuksessa otetaan kantaa myös maaliskuussa sattuneeseen rikkihappokuljetus-onnettomuuteen Kärpäsenmäellä. Kyseistä onnettomuutta käytti keppihevosenaan eräskin kansanedustaja, joka väitti, että miljoonien ihmisten juomavesi oli vaarassa. Onneksi näin ei ollut, sillä Päijänne-tunneli, jolla vettä johdetaan pääkaupunkiseudulle sijaitsee noin 20 kilometrin päässä, eikä vettä oteta Lahden pohjavedestä, vaan Päijänteestä. Kuovinkujalla ihmetellään mitä hyötyä saadaan siitä, että siirretään tie pois keskustan alueelta, kun uusikin linjaus sijaitsisi keskellä tiheää Etelä-Lahden asutusta vaarallisten ja kalliiden tunneliratkaisujen kera. Eikö Launeelaisista ole niin väliä kysellään muistutuksessa.
Paras vaihtoehto
Kuovinkujan asukkaat eivät vastusta suinkaan kehätietä itsessään, ainoastaan riskialtista ja kallista Launeen linjausta. Vaihtoehtoja on, todetaan muistutuksessa. Paras vaihtoehto olisi linjaus, jossa tie kulkisi Soramäki-Okeroinen-Tuomenoja-Renkomäki- linjaa. Tielinjaussuunnitelma on jo valmiina ja hintakin olisi n. 145 miljoonaa euroa halvempi kuin Launeen linjaus.
Eteläisen kehätien rahoituksen kohtalo selviää jo parin viikon sisään, kun eduskunta käy tulevia hankkeita läpi kehysriihessään. Silloin nähdään onko päijäthämäläisten kansanedustajien ja muiden päättäjien hurja lobbaus tien eteen auttanut. Jos ei tielle tälläkään kertaa heru rahaa, voidaan hyvällä syyllä kysyä, olisiko kansanedustajien jo aika alkaa etsimään halvempia vaihtoehtoja tien saamiseksi.
-Petri Salomaa-