Ari ”Semi” Seppälä on onnellinen mies. Hän toteutti monivuotisen haaveensa omasta kalasavustamosta, kun viime vuoden lokakuussa Salpausselän kala sai uudet tilat Jokimaan yrityspuistosta Vasarakadulta. Jokimaan yrityspuistossa homma on lähtenyt hienosti käyntiin, sillä toimivat tilat on suunniteltu ja teetetty täysin Seppälän ohjeiden mukaisesti juuri kalansavustamoa varten, hyvässä yhteistyössä kiinteistönomistajan kanssa.
Löytyipä kalan myyntiäkin varten pieni tila tehtaanmyymälälle, joka avattiin viime viikolla. Tehtaanmyymälää on tarkoitus pitää auki torstaista lauantaihin. Myymälää ja sen ideaa kehitellään vielä ja mm. ulkomainoskyltit saapuvat aikanaan helpottamaan asiakkaiden suunnistusta kohti kalakauppaa.
Vanhimmat kanta-asiakkaat ovat löytäneet Salpausselän kalan jo Sopenkorven aikoihin, josta kauppapaikka siirtyi keskustan Kauppahalliin. Toriparkin työmaa kuitenkin näivetti pahasti kauppahallissa toimimista ja kun kalansavustamolle löytyi oiva tila Jokimaan yrityspuistosta oli muutto uusiin tiloihin selvä asia. Savukala ei ole kuitenkaan yrityksen ainoa tuote.
– Toimitamme paljon tuoretta kalaa valmiiksi fileoituna sekä äyriäisiä kauppoihin ja ravintoloihin aina Helsinkiä myöten selventää Seppälä.
Juuri avattu tehtaanmyymälä ei ole ainoa paikka mistä yksittäinen asiakas voi Salpausselän kalan tuotteita ostaa.
– Meidän kalaa saa myös mm. viidestä Hämeeenmaan Prismasta, keskustan Sokoksesta ja Okeroisten K-Superista. Kalaa ja äyriäisiä toimitamme suoraan myös lahtelaisille laaturavintoloille, sillä asiakkaistamme löytyvät sellaiset ravintolat kuin Roux, Casseli, Lahden Seurahuone, El Toro, Taivaanranta, Mamma Maria ja Jonel Thai.
– Meillä on pari kylmäautoa, joilla toimitukset toimitetaan perille asti. Vahvuutemme on se, että Lahdessa ei ole ole toista yritystä, joka myy takuutuoretta, valmiiksi fileoitua kalaa. Kala, joka tulee meille tänään, fileoidaan meillä heti ja laitetaan yöksi suolaan ja heti seuraavana päivänä se savustetaan. Monessa paikassa savustettava kala tulee pakastimesta, jossa se on saattanut olla parikin viikkoa. Tällöin savustuksen lopputulos ei ole niin mehevä ja maukas, kuin tuoreen kalan savustuksen lopputulos on. Lisäksi käytämme savustuksessa perinteiseen tapaan puruja kertoo Seppälä maukkaan savukalansa salaisuuksista.
Seppälä tuli alalle 15 vuotta sitten tutun kautta. Tällä tutulla oli äyriäisten maahantuontifirma, johon Seppälää pyydettiin mukaan. Työ oli mieleistä, mutta työpari ei niinkään. Niinpä vuonna 2003 hän perusti oman firman, Retsbol Oy:n. Alkuvuodet menivät lähinnä äyriäisten ja kalapakasteiden maahantuonnissa. Toimenkuva laajeni, kun Seppälä osti Hannu Toivoselta Salpausselän kalan.
– Hannu soitteli minulle ja tarjosi firmaa ostettavaksi, koska oli itse jäämässä eläkkeelle. Kun hintakin oli sopiva, niin kaupathan siitä syntyivät. Tilat ja uunit Sopenkorvessa olivat vähän huonossa hapessa, joten niihin olisi pitänyt tehdä isot remontit. Siihen ei silloin lähdetty, joten monta vuotta savustimme kalat Helsingissä asti muistelee Seppälä alkuaikoja.
Seppälä ei ole firmassaan yksin, sillä vaimo Ira on ollut mukana jo vuosia. Lisäksi Salpausselän kala työllistää Jari Apusen ja Janne Salmisen, joka on nykyään myös osakkaana firmassa.
– Janne on ammatiltaan kokki, joten tuotannolinen puoli on hänen käsissään. Minä pyöritän sitten myynti- ja talouspuolta ja vaimo Ira pitää huolen tehtaanmyymälästä. Tosin meillä kaikki tekee kaikkea, jotta loma-aikoihinkin homma pyörii ilman ongelmia selventää Seppälä roolijakoa.
Kalanmyyntipiikit osuvat yleensä juhlapyhiin ja se näkyy myös Salpausselän kalan myynneissä.
– Lohta myydään huonona viikkona ehkä noin 1000 kilon verran, mutta esimerkiksi jouluna menee helposti 3000-4000 kiloa viikossa. Silloin kyllä päivät venyvät aika pitkiksi naurahtaa Seppälä.
Pääosin käytettävä kala on Norjan lohta. Jonkin verran tuotannosta löytyy myös paikallista kalaa mm. kuhaa ja muikkua. - 99 prosenttisesti ihmiset haluavat Norjan lohta, joten kotimainen kirjolohi jää siten selkeästi pienemmälle volyymille. Onhan Norjan lohi rasvaisempaa ja sen takia paljon mehevämpää savustettunakin tietää Seppälä.
Laatu, paikallisuus ja hyvä palvelu ovat Salpauselän kalan valtteja kovassa kilpailussa isoja myyntitukkuja vastaan.
– Asiakkaillemme on ensiarvoisen tärkeää, että kala tulee läheltä ja on tuoretta. Myös palveluun satsataan. Jos esimerkiksi asiakkaaltamme loppuu kala kesken illan ravintolan keittiöstä, toimitamme lisää vielä saman illan aikana. Tähän ei iso tukkumyyjä Helsingistä kykene tietää Seppälä.
Petri Salomaa