Lahtelaisten päättäjien kiima saada uusi eteläinen kehätie pian rakenteille käy kuumana, sillä Lahden valtuusto päätti hyväksyä valtion esityksen eteläisen kehätien kustannusjaoksi. Näin siis Lahti on valmis maksamaan oman osuutensa Lahden eteläisestä kehätiestä eli noin 70 miljoonaa euroa. Hollolan osuudeksi jää vajaat 8 miljoonaa euroa, valtion maksaessa loput 198 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto kävi maanantaina aiheesta keskustelun hyväksyen kaupungin mukaan lähdön tien maksajaksi äänin 50-5, neljän valtuutetun äänestäessä tyhjää.
Sopimuksen hyväksymistä vastaan äänestivät Lahdessa vasemmistoliiton Vuokko Kautto ja Matti Kauppila, kokoomuksen Seppo Hakala sekä perussuomalaisista Raimo Kotala ja Kalle Aaltonen. Tyhjää äänestivät demarien Jari Hartman, Ulla Koskinen-Laine ja Anneli Viinikka sekä vihreiden Onerva Vartiainen.
Koko tiehankkeen hylkäämistä esittänyttä Kauttoa ja Kauppilaa arveluttivat mm. tien korkea hinta sekä tunnelit tulipalovaaroineen. Kauppilan mielestä launeelaiset on tieasiassa unohdettu.
– Tonttien arvo laskee ja tietä lähellä asuvat kärsivät tien melusta totesi Kauppila.
Tien kalleutta arvosteli myös sen vastustajiin kuulunut demarien Jari Hartman, joka laski kaupungin pystyvän satsauksen hinnalla työllistämään kaikki pitkäaikaistyöttömänsä.
Vihreiden Onerva Vartiainen piti etenkin Launeen linjausta huonona.
– Ohitie olisi saatu aikoja sitten paljon halvemmalla, mikäli Renkomäen linjaus olisi säilytetty totesi Vartiainen. Vartiainen tarjosi ehdotusta, jonka mukaan Renkomäkeä tulisi alkaa selvittää uudelleen, jos Launeen kallille linjaukselle ei saataisikaan valtion rahoitusta. Vartiaisen ehdotus hylättiin kuitenkin äänin 50-9.
Myös pohjavesistä keskusteltiin. Toinen vihreiden valtuutettu Kirsti Vaara oli huolestunut pohjavesistä.
– Junarata jättää nykyiselle VT12-linjaukselle edelleen pohjavesiriskin, vaikka tie viedään muualle muistutti demarien valtuutettu Ulla Koskinen-Laine
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta otti kantaa tien erilaisiin linjausvaihtoehtoihin mainitsemalla, että eri vaihtoehtojen tilanteet selvitettiin kertaalleen vuosi sitten Launeen linjauksen ollessa ylivoimainen vaihtoehto. Myllyvirta muistutti jälleen kerran, että tien saamiseksi rakenteille, asia vaatii yksituumaista viestiä Lahdelta valtion suuntaan. Myös päijäthämäläiset kansanedustajat ovat useassa yhteydessä maininneet Lahden eteläisen kehätien olevan seuraavien neljän vuoden tärkein hanke Päijät-Hämeessä.
Petri Salomaa