Kuva: Vahvempia oluita ja viinejä on ollut mahdollista osaa kaupoista maanantaiaamusta lähtien Suomessa.
Suomalaiset ruokakaupat aloittivat aiempaa vahvempien oluiden ja viinien myynnin maanantaina. Lakimuutos mahdollisti sen, että entistä vahvempia alkoholeja voi ostaa nyt ruokaostosten yhteydessä. Uusi laki sallii, että ruokakaupoissa on mahdollisuus myydä enintään 8 prosenttisia käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia.
– Oluet, siiderit ja viinit ovat osa suomalaista ruokakulttuuria. Nyt oli hyvä hetki ottaa yksi askel kohti eurooppalaisempaan alkoholikulttuuria, Launeen Citymarketin kauppias Mikko Puhakka toteaa.
Puhakka ei usko, että uudistus tuo mukanaan lisää alkoholiongelmia.
– Tilastojen mukaan alkoholinkäyttö ei ole kasvanut Suomessa yli 10 vuoteen. Sitä paitsi nuorten juomakulttuuri on aiempaa hillitympää.
Viinien suhteen suomalainen kuluttaja joutuu välimaastoon, mutta markkinoille tulee jo oluita, jotka ovat alkoholipitoisuudeltaan normaaleja erikoisoluttyyleihin sopivia.
– Olemme seuranneet pitkään alkoholilain muutosprosessia ja keskustelleet siitä paljon Keskon kanssa. Viikon siirtymäaika ei aiheuttanut Launeen Citymarketissa ylimääräistä työtä.
Kauppias kertoo, että Kesko oli hoitanut tämän asian kuntoon ja se mahdollisti muun muassa heille joustavan siirtymän.
– Meille jäi vain tilausten tekeminen. Onneksi pääsimme tutustumaan näihin asioihin kevään aikana tukkukauppojen myötävaikutuksella.
Hyllytilaa riittää pienpanimoille
– Pienpanimoiden ei kannata pelätä, että hyllytila vähenisi tämän uudistuksen myötä.
Kotimaisuus ja paikallisuus ovat kuluttajien näkökulmasta vahvuustekijöitä.
– Paikallisille tuotteille löytyy omat kuluttajaryhmät. Sen vuoksi oman kaupungin ja sen lähialueen juomia tulee olla isomman kaupan hyllyissä, koska sillä tavalla on mahdollisuus täyttää asiakkaiden odotusarvot.
Kauppiaan mukaan Citymarket Laune suosii kotimaisia juomia mielellään.
– Kiinnitämme huomiota näihin asioihin, koska haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman monipuolisesti.
Launeella on havaittu, että esimerkiksi kalliimpia oluita ostetaan usein hyvän ruoan kyytipojaksi.
– Uuden lain myötä ruokakaupoista on mahdollisuus saada parempi kokonaisvaltainen tarjonta erilaisia alkoholeja. Sen myötä suomalainen ruokakulttuuri myös kehittyy ja paranee.
Bulkkioluen ostosmäärät vähenevät koko ajan.
– Laatu ja maku ovat suomalaisissa oluissa erinomaisia. Viinien valmistuksessa teknologia on kehittynyt paljon ja sen vuoksi laimeampi viini maistuu alkuperäiseltä.
Ruoka ja juomat kuuluvat kauppias Puhakan mielestä kiinteästi yhteen.
– Saattaa olla, että jo lähivuosina suomalaisista ruokakaupoista saadaan ostaa eurooppalaiseen tyyliin vahvempia alkoholeja.
Petri Görman