Joukkoliikennepäällikkö Rauno Särkkäaho: Puuttuvia sähköbusseja korvataan väliaikaisesti dieselbusseilla

kuva: – Lahden kaupungin tahtotila on saada uudet sähköbussit liikenteeseen mahdollisimman nopeasti, joukkoliikennepäällikkö Rauno Särkkäaho sanoo.


Uuden liikennöintisopimuksen mukaan Lahden seudun liikenteen palvelutuottajien oli määrä tuoda lisää sähköbusseja kaupunkiliikenteeseen heinäkuun alussa. Bus Travel Oy Reissu Ruoti ja Lehtimäen liikenne Oy ovat hankkineet sähköbussit, mutta niitä ei ole vielä toimitettu.
– Sähköbussit on molempien liikennöitsijöiden osalta tilattu ennen liikennöinnin alkamista, mutta kaikkia sähköbusseja ei ole saatu toimitettua valmistajalta operaattorille liikennöinnin alkamiseen mennessä, joukkoliikennepäällikkö Rauno Särkkäaho kertoo.

Lahden kaupungin joukkoliikennepäällikkö vahvistaa, että viivästykset on ollut tiedossa ja ennakoitavissa jo ennen liikennöinnin alkua.
– Olemme selvittäneet yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa viivästymisen syitä.

Särkkäahon mukaan sopimuksessa on huomioitu mahdollisuus kaluston viiveisiin ja viivästyneen sähkökaluston korvaamiseen dieselkalustolla.
– Mikäli viivästys johtuu liikennöitsijästä riippumattomasta syystä ja siitä saadaan riittävä sopimuksen mukainen selvitys, ei kyseessä ole sopimusrike. Silloin voidaan sopimuksenehtojen mukaisesti korvata sähköbusseja dieselbusseilla viivästymisen ajan.

Mikäli todetaan, että kyseessä olisi sopimusrike, niin joukkoliikennepäällikön mukaan sopimuksen mukaisia toimenpiteitä ovat reklamointi, sanktiointi ja sopimuksen purkaminen.
– Se taas riippuu virheellisen toiminnan mahdollisesta korjaamisesta ja sopimusrikkeen vakavuudesta.

Sähköbussit liikenteeseen mahdollisimman pian

– Lahden kaupungin tahtotila on saada liikenteeseen tarjotut sähköbussit liikenteeseen mahdollisimman pian.

Reissu Ruoti on hankkinut ajokohteisiinsa yhteensä 9 sähköbussia.
– Tällä hetkellä liikenteessä on jo 6 uutta sähköbussia, jotka ovat olleet käytössä heti sopimuskauden alussa. Kolmen tilatun konversiosähköbussin toimitus on viivästynyt.

Joukkoliikennepäällikkö kertoo, että, viivästymisistä on saatu riittävä selvitys ja kaupunki katsoo, että viivästyminen ei johdu liikennöitsijästä. Lehtimäen liikenne on tarjonnut kohteeseen yhteensä 5 sähköbussia, jotka kaikki ovat viivästyneet. Liikennöitsijä ei ole vielä rakentanut latausinfrastruktuuria uusille sähköbusseillensa.
– Liikennöitsijän mukaan latausinfrastruktuurin rakentamisajankohtaa on sovitettu bussien toimitusajankohtaan, eikä latausinfrastruktuuri viivästytä liikennöinnin aloitusta, kun sähköbussit saadaan.

Kummallekaan yritykselle ei ole asetettu tarkkaa aikarajaa uusien sähköbussien osalta.
– Tällä hetkellä komponenttien saatavuus ja rahtikapasiteetin puute voi vielä vaikuttaa aikatauluihin. Seuraamme viivästymisen syytä ja aikataulua yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa.


INFO
Lahden seudun liikenteellä on tällä hetkellä yhteensä 94 linja-autoa. Sähköbusseja on 23 ja niiden määrä nousee 31, kun viivästyneet sähköbussit saadaan toimitettua liikennöitsijöille. Kaupunkiliikenteessä on 63 dieselbussia ja näistä 37 linja-autoa käyttää polttoaineena biodieseliä. Palveluliikenteessä operoidaan neljän pikkubussin voimin ja niiden polttoaineena käytetään biodieseliä.


 

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Muusikko Kaarle Viikate: Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät asiansa, mutta minä olen ehdottomasti kesäihminen
Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen: Lahtelaiset selvästi positiivisempia ja rennompia kesällä
Marja-Leena Vierumäki: Lauluilta Salinkalliolla -tapahtumassa virittäydyttiin juhannus- ja kesälomafiiliksiin
Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
ARKISTO