Lahden Urheiluautoilijat juhlivat 50-vuotistaivalta

Lahden Urheiluautoilijat ry. täyttää maaliskuun 12. päivä kunnioitettavan 50 vuotta ja sitä juhlitaan 16. päivä jäsenistön ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kaikki alkoi 1963 kun Lahden Mieskuoron huoneistoon kokoontui 81 autourheilusta kiinnostunutta henkilöä.
Perustavan kokouksen avasi Juhani Meritähti. Kokouksen puheenjohtaja Esko Väinölä käsitteli Urheiluautoilijoiden toimintaa ja toimintamuotoja Helsingissä ja muualla Suomessa. Alustuksen jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa Urheiluautoilijat ry. Lahteen.
Uuden yhdistyksen ensimmäiseen hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Juhani Meritähti, hallituksen jäseneksi Matti Haristo, Jarkko Frisk, Pentti Saarti, Matti Kinnunen ja Arto Arjala. Sihteeriksi valittiin Sulo Jalvanti. Varajäseniksi valittiin Raimo Kurki ja Jarmo Kölli.

60-luvun alussa jäsenet kokoontuivat Kiveriön Yhteiskoululla jossa parhaimpina kertoina kävi toistasataa jäsentä. Alkutaipaleen ohjelmistossa oli mm. toimitsijoiden koulutusta ja esitelmiä eri lajien aloilta. Vuonna 1968 siirryttiin kokoontumaan Tapanilan Hiihtomajalle. Toiminta jatkui aktiivisena, tehtiin retkiä esimerkiksi Keimolan avajaisiin, Sadan Auton Ajoin ja jopa Monte Carloon.

Jari Koiranen voitti PM-SM-mitalleita 80-luvulla Formula 3:ssa. Nykyisin Jari on mukana Koiranen GP:ssä.

Samana vuonna todettiin jäärata-ajoista ja muusta toiminnasta saatu säästymään 10.000 markkaa ja ne päätettiin sijoittaa jämerään paikkaan. Tästä alkoi pitkä aikainen kokoontuminen Kiinteistö Oy Lahden Keskustalossa omassa 38 m2:n kerhohuoneistossa.
Keskustassa sijaitsevasta huoneistosta tuli todellinen autourheilun keskus Etelä-Suomessa ja samalla se tarjosi yhdessä korttelin pysäköintitalon kanssa oivat olosuhteet kilpailujen lähtö -ja keskuspaikaksi.
Ensimmäisellä vuosikymmenellä ST-ajot olivat suosittu laji, vuonna 1964 UA-Lahti toi ensimmäisenä maahan autourheilun vaativan lajin, SJ-ajon. Myös rallia harrastettiin ja ensimmäinen oma ralli I Lahti-Ralli järjestettiin 1967. Rallimme nimi vakiintui myöhemmin vuosikymmeniksi Salpausselkä-ralliksi.

Jäärata-ajoja järjestettiin vuodesta -65 vuoteen 1972 asti. Lahden UA toi myös ensimmäisenä englantilaistyyppiset Auto-Cross kilpailut Suomeen. Vuosina 1970 – 73 crossia ajettiin Laitialan Kartanon mailla. Myös silloisia mikro-auto kilpailujen järjestämiset kuuluivat toimintaan kuten erilaiset liikennekilpailut. 60-luku huipentui urheilutalolla järjestettyyn autonäyttelyyn 1969.

70-luku alkoi surun vuodella kun kerhohuoneisto jouduttiin vuokraamaan talousvaikeuksien takia. Vuonna 1976 huoneisto otettiin taas yhdistyksen käyttöön kun velat olivat maksettu pois. Toiminta jatkui kuitenkin vireänä ja autosuunnistus sai uusia kilpailijoita. Rallissa menestys jatkui, tosin vuoden 1974 jäi hiljaiseksi kun energiariisi takia ralleja ei saanut järjestää. 70-luvulla myös kaupallisuus voitti ja Salpausselkä-rallin nimi muuttui silloisen mehun mukaan Bravo-ralliksi. Onneksi se palasi takaisin pikaisesti perinteiseen nimeen myöhemmin. Koko alku ajan on mukana ollut vahvasti naistoimikunta joka keräsi varoja ja piti ”äijät” ojennuksessa, mutta 1967 toiminta hiljeni. Tosin naiset ovat olleet silti aina vahvasti toiminnassa mukana aina näihin päiviin asti.

80-luku jatkui autosuunnistuksessa vilkkaasti, oli Lahden ST-ajon ja Tiirismaan Talviajon järjestelyllä, myös kilpailijoiden määrän oli kasvu voittoinen. Formula Kartingissa useampi seuran kilpailija otti SM-mitalleja , myös PM -ja EM-mitaleja kilpailijat saavuttivat jopa isommissa formula luokissa.
Jokamiesluokka poti anemiaa vuosikymmen puolen väliin, mutta kannattajat eivät luovuttaneet ja porukkaa löytyi niin että liigajoukkuekin saatiin kasaan.
Edellisenä vuosikymmenenä ajettu Lahden Maastoajo lopetettiin ja tilalle tuli rallisprint joka on säilynyt vielä tähän päivään asti ja se on ajettu Lahden Rallisprintin nimellä. Salpausselkä-ralli jatkoi elämäänsä ja sitä järjestettiin myös SM-osakilpailuina. Historian aika rallin sai kaupallisen nimen kun paikallinen pankki lähti tukijaksi, tehtiin kuitenkin kompromissi ja 1989 nimi oli Salpausselkä SYP-ralli. Suojelijana kisassa oli Markku Alén.

90-luku jatkui vahvasti lähiseurojen kanssa SVUL:n Lahden piirin jaostoissa. Siinä porukalla kerättiin rahaa mm. Päijät-Hämeen Keskussairaalan Lasten osastolle. Näillä tuotoilla sairaalaan luovutettiin 7 televisiota ja videonauhuria sekä 4 ilmankostutinta. Myös seurakuntanuorille esiteltiin eri lajeja ym. toimintaa.
Jokkiksessa porukka jatkoi liigassa Pörssiosa Teamilla nimellä. Ralliprinttiä ajettiin Ämmälässä hienolla kylätiellä, harmi ettei srinttiä voitu jatkaa siellä ja kilpailu siirtyi Messilän laskettelukeskukseen nimellä Messilä Serpenttiinit.
Kartingia pyrittiin pitää voimissa ja seura järjesti kisojakin mm. 1992 Lahti Racingin. Muutenkin pikkuformuloissa menestys jatkui.
1991 seuran ensimmäinen naispuheenjohtaja valittiin ja saamani epävirallisten tietojen mukaan Eija Yrjölä oli koko Suomessa ensimmäinen naispuheenjohtaja.
Rallissa -97 tuli julkisuutta oikein kunnolla kun kaupungin keskustassa Vesijärven kupeessa ajettiin yleisö-EK kaikesta vastuksesta huolimatta. Tämän rallin suojelijana toimi pitkäaikainen jäsenemme Robert Lappalainen.

2000-luvun alussa käynnistettiin Erityistyöprojekti yhdessä lähikuntien kanssa jossa oli tarkoitus saada eristyneitä nuoria autourheiluun mukaan. Projekti sai TV:ssäkin näkyvyyttä mutta ikävä kyllä emme saaneet kuin yhden nuoren innostumaan jokamiesluokasta.

Toinen nuorisotyö, Karting hiipui ja seurassa tehtiin päätös että innokkaat ohjataan Lahdessa toimivalle karting seuralle ja panostetaan ”isoihin” autoihin. Kun autosuunnistuskin hiipui alueella, niin toiminta pyöritettiin jokkiksessa, sprintissä ja rallissa. Lisäksi pienoisautoilu alkoi saada nostetta ja siitä saatiin myös yksi suomenmestaruus.

2001 sai seura toisen naispuheenjohtajan kun Jaana Sarén luotsasi seuraa viisi vuotta. Salpausselkä-ralli jatkoi menestystään ja kilpailija määrä osoitti sen että hyviä ralleja on tehty vuosikymmenien aikana. Vuosituhannen vaihtuminen ei ole toimintaa muuttanut ja seura on puurtanut omien kilpailujen ja tapahtumien lisäksi avustustehtävissä muille seuroille.

Toistakymmentä kertaa Hollolan Miekkiössä ajettu Lahti Rallisprint siirtyy näin juhlavuotena historiaan ja on uuden suorituspaikan etsintä edessä, ehkä ? Juhlavuoden päätapahtuma F.Cupin kolmas osakilpailu ajetaan Hygienialinkki.com Rallina vain kaksi viikkoa ennen juhlaa 2.3.

Lahden UA katsoo tulevaisuutta hyvin mielin koska uusia tekijöitä on riittänyt kun ”vanhukset” alkavat siirtyvät yksi toisen jälkeen taka-alalle.

Arto Sarén
33 vuotta historiaa seurannut jäsen

 

LAHDEN UA:N PUHEENJOHTAJAT VUOSIEN VARRELTA

1963           JUHANI MERITÄHTI

1964-1965    PEKKA TASKINEN

1966           RISTO HALME

1967-1968    PENTTI  LUHTANEN

1969           LAURI ASKO

1970           ISTO LAUNNE

1971           TAISTO PELTONEN

1972-1973   REIJO RUNSAS

1974          AUVO VILKMAN

1975-1978   MATTI  KATAJA

1979-1981   JUSSI SIPILÄ

1982-1985   TIMO NÄRÄNEN

1986          JUKKA KEMPPINEN

1987-1991   PEKKA LEIMU

1992-1993   EIJA YRJÖLÄ

1994-1995   OLLI TOIVONEN

1996-2000   ARTO SARÉN

2001-2006   JAANA SARÉN

2007- 2008  SIMO PALMI

2009-2010   JARI SINTONEN

2011-2013   MARKKU MÄKINEN

AJANKOHTAISTA -arkisto

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011