Lahden Urheiluautoilijat ry. täyttää maaliskuun 12. päivä kunnioitettavan 50 vuotta ja sitä juhlitaan 16. päivä jäsenistön ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kaikki alkoi 1963 kun Lahden Mieskuoron huoneistoon kokoontui 81 autourheilusta kiinnostunutta henkilöä.
Perustavan kokouksen avasi Juhani Meritähti. Kokouksen puheenjohtaja Esko Väinölä käsitteli Urheiluautoilijoiden toimintaa ja toimintamuotoja Helsingissä ja muualla Suomessa. Alustuksen jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa Urheiluautoilijat ry. Lahteen.
Uuden yhdistyksen ensimmäiseen hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Juhani Meritähti, hallituksen jäseneksi Matti Haristo, Jarkko Frisk, Pentti Saarti, Matti Kinnunen ja Arto Arjala. Sihteeriksi valittiin Sulo Jalvanti. Varajäseniksi valittiin Raimo Kurki ja Jarmo Kölli.
60-luvun alussa jäsenet kokoontuivat Kiveriön Yhteiskoululla jossa parhaimpina kertoina kävi toistasataa jäsentä. Alkutaipaleen ohjelmistossa oli mm. toimitsijoiden koulutusta ja esitelmiä eri lajien aloilta. Vuonna 1968 siirryttiin kokoontumaan Tapanilan Hiihtomajalle. Toiminta jatkui aktiivisena, tehtiin retkiä esimerkiksi Keimolan avajaisiin, Sadan Auton Ajoin ja jopa Monte Carloon.
Samana vuonna todettiin jäärata-ajoista ja muusta toiminnasta saatu säästymään 10.000 markkaa ja ne päätettiin sijoittaa jämerään paikkaan. Tästä alkoi pitkä aikainen kokoontuminen Kiinteistö Oy Lahden Keskustalossa omassa 38 m2:n kerhohuoneistossa.
Keskustassa sijaitsevasta huoneistosta tuli todellinen autourheilun keskus Etelä-Suomessa ja samalla se tarjosi yhdessä korttelin pysäköintitalon kanssa oivat olosuhteet kilpailujen lähtö -ja keskuspaikaksi.
Ensimmäisellä vuosikymmenellä ST-ajot olivat suosittu laji, vuonna 1964 UA-Lahti toi ensimmäisenä maahan autourheilun vaativan lajin, SJ-ajon. Myös rallia harrastettiin ja ensimmäinen oma ralli I Lahti-Ralli järjestettiin 1967. Rallimme nimi vakiintui myöhemmin vuosikymmeniksi Salpausselkä-ralliksi.
Jäärata-ajoja järjestettiin vuodesta -65 vuoteen 1972 asti. Lahden UA toi myös ensimmäisenä englantilaistyyppiset Auto-Cross kilpailut Suomeen. Vuosina 1970 – 73 crossia ajettiin Laitialan Kartanon mailla. Myös silloisia mikro-auto kilpailujen järjestämiset kuuluivat toimintaan kuten erilaiset liikennekilpailut. 60-luku huipentui urheilutalolla järjestettyyn autonäyttelyyn 1969.
70-luku alkoi surun vuodella kun kerhohuoneisto jouduttiin vuokraamaan talousvaikeuksien takia. Vuonna 1976 huoneisto otettiin taas yhdistyksen käyttöön kun velat olivat maksettu pois. Toiminta jatkui kuitenkin vireänä ja autosuunnistus sai uusia kilpailijoita. Rallissa menestys jatkui, tosin vuoden 1974 jäi hiljaiseksi kun energiariisi takia ralleja ei saanut järjestää. 70-luvulla myös kaupallisuus voitti ja Salpausselkä-rallin nimi muuttui silloisen mehun mukaan Bravo-ralliksi. Onneksi se palasi takaisin pikaisesti perinteiseen nimeen myöhemmin. Koko alku ajan on mukana ollut vahvasti naistoimikunta joka keräsi varoja ja piti ”äijät” ojennuksessa, mutta 1967 toiminta hiljeni. Tosin naiset ovat olleet silti aina vahvasti toiminnassa mukana aina näihin päiviin asti.
80-luku jatkui autosuunnistuksessa vilkkaasti, oli Lahden ST-ajon ja Tiirismaan Talviajon järjestelyllä, myös kilpailijoiden määrän oli kasvu voittoinen. Formula Kartingissa useampi seuran kilpailija otti SM-mitalleja , myös PM -ja EM-mitaleja kilpailijat saavuttivat jopa isommissa formula luokissa.
Jokamiesluokka poti anemiaa vuosikymmen puolen väliin, mutta kannattajat eivät luovuttaneet ja porukkaa löytyi niin että liigajoukkuekin saatiin kasaan.
Edellisenä vuosikymmenenä ajettu Lahden Maastoajo lopetettiin ja tilalle tuli rallisprint joka on säilynyt vielä tähän päivään asti ja se on ajettu Lahden Rallisprintin nimellä. Salpausselkä-ralli jatkoi elämäänsä ja sitä järjestettiin myös SM-osakilpailuina. Historian aika rallin sai kaupallisen nimen kun paikallinen pankki lähti tukijaksi, tehtiin kuitenkin kompromissi ja 1989 nimi oli Salpausselkä SYP-ralli. Suojelijana kisassa oli Markku Alén.
90-luku jatkui vahvasti lähiseurojen kanssa SVUL:n Lahden piirin jaostoissa. Siinä porukalla kerättiin rahaa mm. Päijät-Hämeen Keskussairaalan Lasten osastolle. Näillä tuotoilla sairaalaan luovutettiin 7 televisiota ja videonauhuria sekä 4 ilmankostutinta. Myös seurakuntanuorille esiteltiin eri lajeja ym. toimintaa.
Jokkiksessa porukka jatkoi liigassa Pörssiosa Teamilla nimellä. Ralliprinttiä ajettiin Ämmälässä hienolla kylätiellä, harmi ettei srinttiä voitu jatkaa siellä ja kilpailu siirtyi Messilän laskettelukeskukseen nimellä Messilä Serpenttiinit.
Kartingia pyrittiin pitää voimissa ja seura järjesti kisojakin mm. 1992 Lahti Racingin. Muutenkin pikkuformuloissa menestys jatkui.
1991 seuran ensimmäinen naispuheenjohtaja valittiin ja saamani epävirallisten tietojen mukaan Eija Yrjölä oli koko Suomessa ensimmäinen naispuheenjohtaja.
Rallissa -97 tuli julkisuutta oikein kunnolla kun kaupungin keskustassa Vesijärven kupeessa ajettiin yleisö-EK kaikesta vastuksesta huolimatta. Tämän rallin suojelijana toimi pitkäaikainen jäsenemme Robert Lappalainen.
2000-luvun alussa käynnistettiin Erityistyöprojekti yhdessä lähikuntien kanssa jossa oli tarkoitus saada eristyneitä nuoria autourheiluun mukaan. Projekti sai TV:ssäkin näkyvyyttä mutta ikävä kyllä emme saaneet kuin yhden nuoren innostumaan jokamiesluokasta.
Toinen nuorisotyö, Karting hiipui ja seurassa tehtiin päätös että innokkaat ohjataan Lahdessa toimivalle karting seuralle ja panostetaan ”isoihin” autoihin. Kun autosuunnistuskin hiipui alueella, niin toiminta pyöritettiin jokkiksessa, sprintissä ja rallissa. Lisäksi pienoisautoilu alkoi saada nostetta ja siitä saatiin myös yksi suomenmestaruus.
2001 sai seura toisen naispuheenjohtajan kun Jaana Sarén luotsasi seuraa viisi vuotta. Salpausselkä-ralli jatkoi menestystään ja kilpailija määrä osoitti sen että hyviä ralleja on tehty vuosikymmenien aikana. Vuosituhannen vaihtuminen ei ole toimintaa muuttanut ja seura on puurtanut omien kilpailujen ja tapahtumien lisäksi avustustehtävissä muille seuroille.
Toistakymmentä kertaa Hollolan Miekkiössä ajettu Lahti Rallisprint siirtyy näin juhlavuotena historiaan ja on uuden suorituspaikan etsintä edessä, ehkä ? Juhlavuoden päätapahtuma F.Cupin kolmas osakilpailu ajetaan Hygienialinkki.com Rallina vain kaksi viikkoa ennen juhlaa 2.3.
Lahden UA katsoo tulevaisuutta hyvin mielin koska uusia tekijöitä on riittänyt kun ”vanhukset” alkavat siirtyvät yksi toisen jälkeen taka-alalle.
Arto Sarén
33 vuotta historiaa seurannut jäsen
LAHDEN UA:N PUHEENJOHTAJAT VUOSIEN VARRELTA
1963 JUHANI MERITÄHTI
1964-1965 PEKKA TASKINEN
1966 RISTO HALME
1967-1968 PENTTI LUHTANEN
1969 LAURI ASKO
1970 ISTO LAUNNE
1971 TAISTO PELTONEN
1972-1973 REIJO RUNSAS
1974 AUVO VILKMAN
1975-1978 MATTI KATAJA
1979-1981 JUSSI SIPILÄ
1982-1985 TIMO NÄRÄNEN
1986 JUKKA KEMPPINEN
1987-1991 PEKKA LEIMU
1992-1993 EIJA YRJÖLÄ
1994-1995 OLLI TOIVONEN
1996-2000 ARTO SARÉN
2001-2006 JAANA SARÉN
2007- 2008 SIMO PALMI
2009-2010 JARI SINTONEN
2011-2013 MARKKU MÄKINEN