Kesä, kukkaset ja kulttuuritapahtumat kuuluvat suomalaiseen kesänviettoon. Kuhmoinen Kuhtuu-viikkoa tiedetään odottaa kotipitäjässä ja naapureissa. Heinäkuisen viikon eräs kohokohdista oli kesäkonsertti Valon aika Kuhmoisten kirkossa. Illan täytti sopraano Johanna Rusanen-Kartanon upeasti soiva sopraano säestäjänään diplomipianisti Ilmari Räikkönen.
Kuhmoisten vaalea, paanukattoinen puukirkko on valmistunut jo 1785 rakennusmestari Matti Åkerblominsuunnittelemana ja rakentamana. Sen piirustukset hyväksyi Ruotsin kuningas Kustaa III Italian matkallaan. Siksipä tämä ulkoasultaan empiretyyppinen, sisältä aumakattoinen ristikirkko on nimetty Kustaa III: n kirkoksi, johon mahtuu noin 800 sanan ja sävelen kuulijaa. Kirkko oli täynnä laulua rakastavia ihmisiä heinäkuun harvinaisen aurinkoisena keskiviikko-iltana.
Sopraano Johanna Rusanen-Kartano aloitti konsertti-illan säveltäjä Toivo Kuulan neljällä sävellyksellä, joista V.A. Koskenniemen Kesäyö kirkkomaalla ja K. Vuokosken sanoittama Purjein kuutamolla sopivat erinomaisesti miljööseen. Oskar Merikannon teoksista kuultiin muun muassa J.H. Erkon sanoihin sävelletyt ”Miksi laulan” ja ”Kevätlinnuille etelässä”. Eino Leinon ja Larin-Kyöstin runot saivat ansaitsemansa aplodit kuulijoilta. Vaikuttavan, yksinkertaisen, suomalaisen tuntemattoman säveltäjän Rukous, Ave Marian kuultuaan kuulijat olivat hetken hiljaa ennen kuin suosionosoitukset täyttivät kirkon.
Antonin Dvokin Rusalkan laulu kuulle oopperasta Rusalka samoin George Gershwinin Summertime oopperasta Porgy and Bess saivat yleisön täysin haltioitumaan. Konsertin lopuksi kuultu Lasse MårtenssoninTeema elokuvasta Myrskyluodon Maija kostutti kuulijoiden silmät, oltiinhan kirkossa, minkä mäeltä nähtynä toisinaan myrskyävä Päijänne on vuosisatojen saatossa näyttänyt mahtinsa.
Taiteilija oli löytänyt yleisöä koskettavat teokset ja yhteistyö säestäjän, pianisti Ilmari Räikkösen kanssa oli lämmin. Läheltä Räikkösen soittoa seuranneena en voinut olla ihailematta kookkaan miehen sormiensa herkkyyttä flyygelin koskettimilla. Lisäksi puurakenteisessa kirkossa on erinomainen akustiikka.
Oskar Merikannon sävellyksiä Johanna Rusanen-Kartano on levyttänyt tänä vuonna yhteistyössä kollegojensa Jyrki Anttilan ja Jaakko Ryhäsen sekä Lohjan kaupunginorkesterin kanssa, kapellimestarina lahtelaisille tuttuEsa Heikkilä. Levyä myytiin konsertin jälkeen perhekeskeisissä merkeissä. Ostavalla yleisöllä oli hymy herkässä hienosta konsertista, mutta se syveni entisestään, kun Kartanon perheen nelivuotias Aleksanteri ryhtyi auttamaan äitiä ja Antti-Pekka isää levyn myynnissä. Ensin pieni mies antoi omalla puumerkillään varustetun Johanna-äidin kuvan ja sen jälkeen hän ilmoitti tyylikkäästi levyn hinnan. Myös äiti sai luvan kirjoittaa nimensä levyn kansilehdelle.
Laulajattaren heleä sopraano on saanut uuden vapautuneen vivahteen. Konsertissa mieleeni nousi muistikuva edesmenneen taiteilija Anita Välkin esityksestä. Sopraano Johanna kertoikin, että Välkki oli hänen ensimmäinen laulunopettaja professori Matti Tuloiselan ohella. Hän totesi vähitellen siirtyvänsä äänilajissa dramaattiseksi sopraanoksi ja Wagner-rooleihin. Äidiksi tulleiden laulajien kuin urheilijoiden fysiikkaan vaikuttaa synnytyksen jälkeinen hormonitoiminnan vapautuminen. Taiteilijan äänen kypsymisestä kertoi Kansallisoopperan viimekeväinen Sofia Oksasen näytelmään perustuvan Puhdistus-oopperan Vanhan Aliden rooli.
Kirkkokonserttien ohella freelancerina olevalla taiteilijalla on ehkä elokuu lomaa, hän ui ja saunoo ja viettää aikaa perheen kanssa, mutta syksyn ohjelma on tiivis. Silloin on veljen, baritoni Ville Rusasen kanssa Helmiä ja timantteja-konserttikiertue samoin Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfonian esitykset, Irlannin Dublinissa pidettävä konsertti sekä joulua kohti mentäessä vanhassa kotikaupungissa Kuopiossa Enkelten matkassa-konsertti. Tänä kesänä Johanna Rusanen-Kartanoa kuultiin lähellä Lahtea, Iitin Musiikkijuhlassa. Kuhmoisissa konsertin järjesti Kuhmoisten Lions Club, joka luovuttaa siitä kertyneet varat perinteen mukaisesti hyväntekeväisyystoimintaan.
Marja-Liisa Niuranen