kuva: Metsä-Hennalan asukasyhdistys toivoo, että nopeusrajoitus olisi tulevaisuudessa pienempi asuinalueen kohdalla, jotta liikennemelu olisi vähäisempää.
Lahden eteläinen kehätie avattiin 8.12.2020 ja sen yksi osuus sivuaa Metsä-Hennalan asuinaluetta. Metsä-Hennalassa asuvat ihmiset ovat odottaneet kehätien valmistumista, mutta osa on samalla pelännyt, kuinka paljon liikennemelua sieltä kantautuu asuinalueelle.
– On hyvä asia, että kehätie valmistui vihdoinkin. Olemme kuunnelleet liikenteen ääniä kehätieltä nyt viikon ajan Metsä-Hennalassa. Osassa asuinaluetta on mitattu yli 50 desibelin liikennemelua, Metsä-Hennalan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Timo Leppänen toteaa.
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja muistuttaa, että joihinkin yksittäisiin kohtiin asuinaluetta liikennemelu kohdistuu enemmän, mutta ei kuitenkaan koko alueelle.
– Varsinkin Lenkkikadun kehätien puoleiselle reunalle kuuluu liikenteen kohinaa yllättävän paljon.
Kaaderikadun kohdalla meluvallissa on aukko, koska sillä kohtaa on korkeajännitelinja, kaukolämpölinja ja jätevesiviemäri.
– Meille tämä selvisi tämä asia vasta kehätieurakan aikana.
Kaaderinkadulta näkee myös suoraan kehätielle.
– Olemme kyselleet, että olisiko tälle kohtaa kehätietä mahdollisuus saada jonkinlainen melueste.
Metsä-Hennalan kohdalle kehätien varteen on rakennettu maa-aineksista isot meluvallit.
– Muistelimme asukasyhdistyksen ihmisten kanssa, että kehätien suunnitteluvaiheessa olisi ollut puhetta, että asuinalueiden kohdalla nopeusrajoitukset olisivat 60 km/h. Se vähentäisi liikennemelua huomattavasti.
Seurataanko liikennemelua?
– Nyt, kun kehätie on valmis, niin kiinnostaisi tietää, että kuinka Väylävirasto mittaa liikennemelua kehätiellä? Onko heillä olemassa minkäänlaista jälkiseurantaa tieprojektille?
Liikennemäärät ovat lisääntyneet merkittävästi Vanhan Helsingintien alueella kehätien avaamisen jälkeen.
– Sen on voinut havaita silmämääräisesti muun muassa ruuhka-aikoina.
Metsä-Hennalan asukasyhdistys on ollut yhteydessä Lahden kaupungin virkamiehiin, että Ulaanikadun ja Vanhan Helsingintien risteykseen rakennettaisiin kiertoliittymä.
– Se on ollut hankala risteys jo ennen kehätietä.
Kiertoliittymä on osa Hennalan alueen katusuunnitelmaa.
– Toivomme, että Ulaanikadun risteys rakennetaan ensimmäisenä, kun rakennustyöt alkavat keväällä.
Metsä-Hennalassa ollaan tyytyväisiä Nikulan liittymään, koska sen myötä koko Hennalan alue pääsee kehittymään jo lähitulevaisuudessa.
– Ilman Nikulan liittymää kehätie ei olisi tuonut minkäänlaista hyötyä tähän osaan Lahtea.
Leppäsen mukaan Lahden eteläisen kehätien viestintä on onnistunut todella hyvin.
– Kaikki oleellinen tieto oli helposti saatavissa ja merkittävät liikenteen sujuvuuteen liittyvät asiat kerrottiin ennakkoon. Sosiaalisen median eri kanaviin tuotettiin jatkuvasti sellaista sisältöä, josta oli tavallisille lahtelaisille paljon hyötyä.
– Asukasyhdistyksenä pääsimme aina keskustelemaan ja tapaamaan kehätieurakasta vastanneiden ihmisten kanssa. Siitä iso kiitos heille.
Petri Görman