Marraskuun alkupuolella pääsee ajamaan uutta tietä pitkin Prismalta Aukeankadulle

KUVA: Uudenmaankatu muuttuu osittain nelikaistaiseksi Prismalta Aukeankadulle asti marraskuun alussa.


Loppuvuoden aikana Uudenmaankatu on tarkoitus avata liikenteelle nelikaistaisena Renkomäen liikennevaloista aina Ajokadun liikennevaloihin saakka.
– Uudenmaankadun urakan toinen rakentamiskausi on lopuillaan ja parhaillaan tehdään kovasti töitä kesän aikana rakennettujen siltojen käyttöönottamiseksi. Vielä loppuvuoden aikana saadaan avattua autoilijoille paljon uutta kaistakapasiteettia ja yhteyksiä Etelä-Lahdessa, projektijohtaja Janne Wikström paljastaa.

Jo aiemmin kesällä Renkomäessä otettiin uutta kaistakapasiteettia käyttöön moottoritien ja Ala-Okeroisten välillä.
– Ajokadun ja Aukeankadun uusien liikennevaloristeysten työt siirtyvät kesälle 2019. Ne valmistuvat samassa aikataulussa Uudenmaankadun muiden viimeistelytöiden kanssa. Kokonaisuutena Uudenmaankadun työt valmistuvat suunnitellusti kesäkauden 2019 aikana.

Kuiva kesä nopeutti tienrakennusta

Kuiva kesäkausi ja syksy ovat edesauttaneet rakennustöiden toteutusta.
– Hankekokonaisuudessa siirretään ja sijoitetaan suuri määrä massoja. Sateet eivät edesauta massojen sijoituksia, joten rakentamiskausi on ollut suotuisa.

Kehätien rakentaminen alkoi maastossa koko tielinjan osalta vuoden 2018 aikana.

– Koko hankkeen toteutusaikataulu näyttää tällä hetkellä hyvältä, ja varsinaiset rakennustyöt saataneen valmiiksi tavoiteaikataulussa. Vähäsateinen kesäkausi on tukenut töiden vauhdikasta etenemistä. Sekä kehätien Hollolan että Lahden pään urakoiden rakennustyöt valmistunevat pääosin vuoden 2020 lopulla.

Uudenlaisia melukaiteita asennetaan jo

Projektijohtaja Wikström kertoo, että työturvallisuuden osalta kaikki on onnistunut hyvin tähän mennessä.
– Työmaalla on työskennelty yli 500 päivää, eikä yhtään poissaoloon johtanutta tapaturmaa ole sattunut. Muutama läheltä piti tilanne on toki ollut tietyömaalla, mutta tapaturmat näissäkin tapauksissa on onnistuttu välttämään.

Uudenmaankadulla asennetaan parhaillaan Venetsian kohdan melukaidetta.
– Venetsian kohdan asennustyöt saataneen loppuun noin viikon kuluessa ja seuraavaksi siirrytään asentamaan Launeen risteyssillalle melukaiteita. Uudenlaiset melukaiteet imevät voimakkaat äänet tienpinnasta, eikä ne pääse leviämään tietä pidemmälle.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Toiminnanohjaaja Lasse Perttola: Metsäkauriit viihtyvät Launeella, koska siellä on turvallista
Projektipäällikkö Janne Wikström: Porvoonjoentie siirtyy Patomäen tunnelin päälle elokuussa
Hallituksen puheenjohtaja Vesa Koski: ”Juhannus olisi jo mahdollista viettää saneeratussa kodissa”
Ylitarkastaja Mimmi Kaskenpää: ”Palotutkinnan ja onnettomuusselosteen valmistuttua laitoksen toimintaa sekä ennalta varautumista on tarpeen tarkastella”
Fysioterapeutti Rosa Hemming: Liiku, niin jaksat paremmin!
Ikääntyvä kansa tarvitsee itsekkyyttä ja rohkeutta, erityisesti naiset
Helsingintie aukeaa jo kesäkuussa
Eteläinen kehätie valmistuu: Mitä hyötyä Lahdelle 70 miljoonan euron sijoituksella?
Matematiikan lehtorit Sari Hautala ja Annika Kinnunen: ”Olemme aivan liekeissä, kun pääsemme uuteen monitoimitaloon”
Rehtori Matti Tuovinen: ”Erityisoppilas voi opiskella Sylvia-koulussa turvallisessa maaseutumaisessa kaupunkiympäristössä”
Omalähiö jää tauolle – seuraava lehti ilmestyy 15.5.
Ylikonstaapeli Ari Pinomäki: Maakuntarajan sulku on suomalaisten viranomaisten yhteistyökyvyn testi
Luokanopettaja Tytti Heikkinen: Positiivinen palaute on tärkeää sekä työkaverille että oppilaalle
Koronavirus siirsi Sylvia-kodin juhlia tuonnemmaksi
Hennalan upseerikerholla juhlittiin talvisodan 80-vuotismuistojuhlaa
Järjestyksenvalvoja Osmo Ruhanen: Kalenteriin merkittiin ensimmäiseksi pelipäivät ja sen jälkeen suunniteltiin muuta elämää
Käsikirjoittaja Timo Taulo: Jokaisella Hennalassa asuvalla ihmisellä oli suuri huoli tulevaisuudestaan syksyllä 1944
Työllisyysasian päällikkö Sami Kuikka: Ohjaamon kautta moni lahtelainen nuori löytää työtä
Käyttöpäällikkö Pasi Heinonen: Yhden suurjännitepylvään romahtaminen ei vaikuta sähkönjakeluun
Avantouimari Siviä Kähkönen: Avantouinti virkistää kehoa ja mieltä
ARKISTO