Marraskuun alkupuolella pääsee ajamaan uutta tietä pitkin Prismalta Aukeankadulle

KUVA: Uudenmaankatu muuttuu osittain nelikaistaiseksi Prismalta Aukeankadulle asti marraskuun alussa.


Loppuvuoden aikana Uudenmaankatu on tarkoitus avata liikenteelle nelikaistaisena Renkomäen liikennevaloista aina Ajokadun liikennevaloihin saakka.
– Uudenmaankadun urakan toinen rakentamiskausi on lopuillaan ja parhaillaan tehdään kovasti töitä kesän aikana rakennettujen siltojen käyttöönottamiseksi. Vielä loppuvuoden aikana saadaan avattua autoilijoille paljon uutta kaistakapasiteettia ja yhteyksiä Etelä-Lahdessa, projektijohtaja Janne Wikström paljastaa.

Jo aiemmin kesällä Renkomäessä otettiin uutta kaistakapasiteettia käyttöön moottoritien ja Ala-Okeroisten välillä.
– Ajokadun ja Aukeankadun uusien liikennevaloristeysten työt siirtyvät kesälle 2019. Ne valmistuvat samassa aikataulussa Uudenmaankadun muiden viimeistelytöiden kanssa. Kokonaisuutena Uudenmaankadun työt valmistuvat suunnitellusti kesäkauden 2019 aikana.

Kuiva kesä nopeutti tienrakennusta

Kuiva kesäkausi ja syksy ovat edesauttaneet rakennustöiden toteutusta.
– Hankekokonaisuudessa siirretään ja sijoitetaan suuri määrä massoja. Sateet eivät edesauta massojen sijoituksia, joten rakentamiskausi on ollut suotuisa.

Kehätien rakentaminen alkoi maastossa koko tielinjan osalta vuoden 2018 aikana.

– Koko hankkeen toteutusaikataulu näyttää tällä hetkellä hyvältä, ja varsinaiset rakennustyöt saataneen valmiiksi tavoiteaikataulussa. Vähäsateinen kesäkausi on tukenut töiden vauhdikasta etenemistä. Sekä kehätien Hollolan että Lahden pään urakoiden rakennustyöt valmistunevat pääosin vuoden 2020 lopulla.

Uudenlaisia melukaiteita asennetaan jo

Projektijohtaja Wikström kertoo, että työturvallisuuden osalta kaikki on onnistunut hyvin tähän mennessä.
– Työmaalla on työskennelty yli 500 päivää, eikä yhtään poissaoloon johtanutta tapaturmaa ole sattunut. Muutama läheltä piti tilanne on toki ollut tietyömaalla, mutta tapaturmat näissäkin tapauksissa on onnistuttu välttämään.

Uudenmaankadulla asennetaan parhaillaan Venetsian kohdan melukaidetta.
– Venetsian kohdan asennustyöt saataneen loppuun noin viikon kuluessa ja seuraavaksi siirrytään asentamaan Launeen risteyssillalle melukaiteita. Uudenlaiset melukaiteet imevät voimakkaat äänet tienpinnasta, eikä ne pääse leviämään tietä pidemmälle.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
Lahden tapahtumapalvelut uusiksi – KOKO Lahti muuttuu Eventum Lahti Oy:ksi
Eero Seesvaara: Lahti Energian tuloksenkantokyky ei ole uhattuna lähitulevaisuudessakaan
Stubb vei äänet Liipolassa – Kaksinkamppailu oli muutoin tasaista Etelä-Lahdessa
Jorma Ratia: Perussyy Lahti Energian myynnin tarkastelulle on Lahden talouden tasapainottaminen
Kansanedustaja Mika Kari: Lahti Energian myyntiin tulisi hakea myös valtuuston näkemys
Launeelaiset tekivät juoksuhautakynttilöitä rintamalle Ukrainaan
Erityisavustaja Tuomas Sorsa: Raiteet tulevat tutuiksi sekä työmatkalla että työtehtävissä
ARKISTO