KUNTAVAALIT 2012 – Ehdokkaan suulla

26.10.2012

Kuihtuuko kirjastopalvelut pois?

Lukeminen on A ja O ja sitä oppii vain lukemalla kirjoja. Samalla kehittyy kirjoitustaito ja sanojen monimuotoisuus. Suomen kielessä on paljon erilaisia murteita. Lähikirjastot ovat monelle ilmainen henkireikä, siellä voi olla yksin tai yhdessä toisen kanssa. Media- ja verkkopalvelut ovat lähellä: sanoma- aikakauslehdet, e-lehdet, tilat ja laitteet sähköiseen asiointiin ja työskentelyyn, yhteisöllisyys- ja hyvinvointipalvelut, esim. terveysmittaukset, omahoitopiste, liikuntaneuvontaa, liikuntavälinelainaus.

Olen tutustunut kirjastoautoon. Maakuntakirjastossa löytyy myös nidottuja Etelä-Suomen sanomia, aikakausilehtiä pitkälle vuosikymmeniä taaksepäin. Niitä saa luettavaksi paikanpäällä, rohkeasti kysymään niitä. On hauska katsoa vaikka lapsensa syntymäpäivänä ilmestyneen lehden. Kirjastoissa on satuesityksiä pienimmille taaperoille, siellä voi tehdä myös sukututkimusta.

Kirjastojen on oltava lähellä niitä, jotka eivät pääse omalla autolla tai bussilla, – lähellä lapsia, ikäihmisiä, syrjäytyneitä, liikuntarajoitteisia. Kaikille avoimet ja ilmaiset kirjastot ovat hienointa, mitä Suomessa on! Ne ovat sivistyksen olohuoneita, joissa voit viipyä lehden, kirjan tai/ja omien ajatustesi parissa. Taataan edelleen kuntalaisille sivistykselliset perusoikeudet.

Kirjasto on jokamiehen oikeus, kirjaston oltava lähellä. Kirjastot on ehdottomasti säilytettävä. ”On kuin tulisi kotiin, mukava henkilökunta ja aina ollaan tuttavallisia.” Aina ei halua ruuhkassa asioida. Lähikirjastoon menemiseen ei tarvita kehätietä, vaan sinne pääsee kävellen, pyörällä, rollaattorilla.

Ehdoton ”STOPPI ” kehätien rakentamiseen Launeelle asutuksen keskelle ja koulun viereen. Vuosikymmeniä sitten tehty päätös ei ole tätä päivää. Ollessani 1,5 vuotta pysäköinnintarkastajan viransijaisena, totesin, että pysäköintipaikoista ei ole pulaa, vaan ilmaisista paikoista. Kolmosvyöhykkeen parkkipaikat ovat vajaalla käytöllä: kirjaston takana hiekka-alue ja linja-autoaseman läheisyydessä olevat paikat on muutettu maksullisiksi. Muista käydä äänestämässä 28.10 sunnuntaina, vain siten voit vaikuttaa, kuka sinunkin asioitasi kuuntelee.

Kivimäki Tuula ehdokas no 31
Kiinteistötoimitusten uskottumies
Käräjäoikeuden lautamies

 

Hennalaan hyvinvointikeskus

Hennalan varuskunnan alasajo on sinällään erittäin valitettavaa. Mutta Lahdessa on katsottava eteenpäin. Miten voimme hyödyntää vapautuvaa Hennalan aluetta?

Keskitetään Lahden seudun hyvinvointipalvelut ja esimerkiksi hierojakoulutus Hennalan varuskunta-alueelle. Alueella voisi tarjota myös kuntoutuspalveluja työikäisille ja ikäihmisille. Hennalan hyvinvointikeskuksen avulla säilytetään asiantuntemusta Lahdessa ja jopa luodaan uusia työpaikkoja. Alueelle voi rakentaa palveluasuntoja hyvinvointikeskittymän lähelle.

Hyvinvointi-ja kuntoutuspalveluja voidaan myydä metropolialueelle sekä erityisesti Pietariin.Kasarmialueelle mahtuisi varmasti myös Etelä-Lahden tarvitsema päiväkoti. Alueella on jo kulttuuriarvoa sisältävät rakennukset ja muistomerkit sekä parkkipaikkoja.

Nyt vaikeassa taloussuhdanteessa Lahdella on mahdollisuus hakea kohdennetusti valtion tukea Hennalan uudelleen valjastamiseksi koko alueen hyötykäyttöön. Kaupungin johdolta toivomme esitystä Hennalan hyvinvointikeskuksesta työministeri Lauri Ihalaiselle.

Heikki  Moilanen (SDP), Esko Sutela (SDP), Niko Viitala (SDP)

 

Vaalilupauksena yhteistyö

Nyt kun vaalitaistot käyvät kuumimmillaan niin ehdokkailla tulee varmaan tietämättäänkin luvattua liikoja. Suomi nimisessä yhteiskunnassa kun on tällä hetkellä sellainen tilanne että kaikissa perustoiminoissa on isoja puutteita ja ainoastaan sen tähden että ei ole rahaa niitten parantamiseen tai edes hyvällä tasolla ylläpitämiseen.

Liian monella alallakin henkilöstöä on liian vähän tehtäviin nähden että ne pystyttäisiin hyvin hoitamaan, eikä niitä kannata tässä luetella kun niitä on niin paljon. Lupauksia on helppo tehdä mutta niitten toteuttaminen onkin jo vaikeampi asia etenkin tässä taloustilanteessa sillä en usko että sitä rahaa on kuitenkaan yhtään enempää vaalien jälkeen kun nytkään.

Mutta Lahdella on toivoa siinä suhteessa että tulevat kunnanvaltuutetut pystyvät lujaan yhteityöhön puoluerajoista välittämättä sillä se on ainoa mahdollisuus selvitä tulevista haasteista. Sillä sitten kun jokaisen Lahtelaisen perusasiat ja tarpeet ovat tasaiset voi Lahteen mielestäni rakentaa vaikka pilvenpiirtäjiä sillä eikö asioilla pitäisi olla kuitenkin tärkeysjärjestys.

Tällä hetkellä kun syrjäytymistä jota muuten ilmenee kaikissa ikäryhmissä ja työttömyyttä vastaan on jo tehty melkein kaikki voitava niin uskon kuitenkin että yhteistyön lujittamisella ja läheisistä välittämällä on jotain viellä tehtävissä itseasiassa aika paljonkin. Toivonkin kaikille äänestäjille hyvää äänestysintoa ja hyviä valintoja sekä ehdokkaille jännittävää vaalipäivää ja valituille yhteistyökykyä oikeisiin päätöksiin.

Terveisin

Antero Parikka Opettaja
LahdenPerussuomalaisten hall. jäsen
Ehdokas numero 138

 

19.10.2012

Kehätiestä ei ole mahdollista säästää!!

Kaupunkimme johtava sanomalehti suorastaan riemuitsee kehätien pelkistetystä ja olennaisilta osin ympäristövaikutuksiltaan karsitusta tielinjauksesta. VT12- hanke on oikea mallinäyttö kunnallisesta päätöksenteosta ja rehllisyydestä! Kaavaa-asiat on ajettu läpi hienolla2004 – luvun”Mersutason” tiesuunnitelmalla ja nyt kun pitää lähteä tosissaan liikkeelle niin esitetään ” vanhaa 90-luvun mersua”tilalle!

Jos kehätie rakennetaan Launeelle niin mennään sen tason mukaan mitä päätettäessä luvattiin!!! Oli tunnelia, betonikaukaloita, siltoja, luxus ramppeja sekä kaikkea mitä sen ajan noususuhdanteen rakentajat lupasivat.
Tiestä oli tulossa oikea rakennusteollisuuden unelma työmaa.. No lähtihän sen aikainen kaupunginjohtaja kunnon hommiin.
Kaava ajettiin läpi keinoja kaihtamatta, silloin tarjottiin ”ilmaisia lounaita ”sillä sun täällä. Oli muutama sankarivaltuutettu jotka tajusivat jotain… Me Launeelaiset petyimme pahasti, olihan jo tiedossa ettei tietä luxus – tasoinena koskaan tehtäisi.

Olemme nyt tilanteessa jossa Lahti ja Hollola joutuvat maksamaan korkean hinnan jos tie rakennetaa Launeelle karsittunakin. Unelma siitä että valtio maksaa meidä sisäisen kehätie 1. ja olisi joskus myöhemmin pakotettu rakentamaan kehätie 2. paljon etelämmäksi.
Toivottavaa olisi että liikennevirasto ja ELY-keskus ottaisivat ohjat : Tekisivät niin kovan tarjouksen Lahdelle ja Hollolalle ettei sitä tietä ole varaa rakentaa! Vaan perusparannetaan Salpakangas – Renkonmäki tie siihen kuntoon että se kestää kovaa rekkaliikennettä. Siihen ei tarvita kuin muutama levennetty ramppi nykyisen tien oheen ja komia silta jolla yhteys moottoritielle hoituisi.

Tehdä uusi puolueeton YVA selvitys liikenneviraston hoitamana , nykyinen selvityshän on ostettu siten että tielinjaus ei saa muuttua! Oli tutut konsultit jotka tekivät maksusta työnsä!! Tämä kaikki maksaisi 50- 70 miljoonaa €, josta kuntien osuus olisi 30 -40 miljoonaa €.

Herätys Launeen asukkaat, on saatava kansalaisliike hoitamaan VT12 tielinjaus oikeaan paikkaan. Uuden valtuusto 30 Laune-liikkeen jäsentä pystyyheittämään” isonjytkyn”valtaapitävien tielle! Kehätie kampanja jatkuu uudessakin valtuustossa jos Etelä-Lahtelaiset äänestävät sellaisia ehdokkaita jotka ovat varmoja Launeen vaihtoehdon vastustajia!!!

Matti Kauppila
Valtuutettu
Laune

Vaalilupauksille hintalappu

Olen ollut aina yhteistyön ja enemmän rakentamisen kuin repimisen kannalla, vaikka olisi helpoin tapa väistää vastuuta sanomalla kaikkeen ”ei”. Sillä tavalla ei kuitenkaan kotikaupunkiamme rakenneta eikä synny mitään valmista. Olisi vastuullista laittaa myös lupausten perään hintalappu.
Tällä hetkellä alkaa Lahden kuntapolitiikassa olla enemmän kysymyksiä kun vastauksia: on homekoulut, päiväkodit, vanhustenhuolto… menikö toriparkkijuna jo? Onko rantakartanon asfalttialue laitettava uuteen valmisteluun? Tuleeko mielekästä matkakeskusratkaisua? Tuleeko suurhallikompleksista torso? Kaatuuko konserttitalo kaupungin syliin? Miten ratkaistaan joukkoliikenne järkevästi? Näillä asioilla on yhteinen nimittäjä: raha, eikä näistä voida tehdä ns. rönttiratkaisua.

Vaikka Lahti ei olekaan omaisuusmassalla mitattuna köyhä kaupunki, ei investointirahat kaikkiin näihin riitä. Eihän kaupunki voi jättää päivittäisiä sosiaalisia velvoitteitaan hoitamatta. Nämä haukkaavat leijonan osan talousarviosta ja suurin osa näistä on lakisääteisiä, järjestämisvastuu on kuitenkin kaupungilla. On erittäin tärkeää että meillä olisi asiansa osaavia virkamiehiä johtavissa tehtävissä jotka eivät ole konsulttien varassa eivätkä rähmällään naapurikuntien edessä, vaan pystyisivät tuomaan päätettäväksi todellisiin laskelmiin perustuvia vertailtuja vaihtoehtoja.
Yhtä viisastenkiveä ei ole olemassakaan jolla kaikki asiat olisivat ratkaistavissa. On harkittava, milloin työ kannattaa tehdä kaupungin omana työnä, milloin teettää ns. kolmannella sektorilla, tilata kuntayhtymältä, ns. yksityisiltä, yhtiöittää tai löytää joku muu tapa palvelun hoitamiseksi edullisimmalla tavalla laadukkaasti.

En ole veronkorotusten fani enkä allekirjoita ajatusta, että on tehtävä niin kuin on ennenkin tehty. Miksi ei saisi tehdä fiksumminkin? Olin Lahti Aquassa päättämässä että v. 2012 ei vesi- eikä jätevesimaksuja koroteta, koska henkilöstöä kouluttamalla ja nykyaikaisilla menetelmillä pystytään toimimaan kustannustehokkaasti.

Olen ollut yli kymmenessä lautakunnassa sekä yhtiöiden hallituksissa, minulle on 24 vuotta tullut valtuutetuille kuuluva posti ja olen osallistunut valtuuston tilaisuuksiin, koulutuksiin, seminaareihin ym. tulevalta valtuustolta toivon kokemusta ja näkemystä tehdä kaupunkilaisten kannalta järkeviä päätöksiä

Pekka Oinonen (kok)

Kilpailutetaan bussiliikenne, ei työntekijöitä

Virkamiesesityksenä olleen nettomallin ja lautakunnasta esityksenä lähteneen bruttomallin välillä ei kaupunginhallituksessa ja joukkoliikennelautakunnassa alustaneiden asiantuntijoiden mukaan ole juurikaan eroa mitä kaupungin kustannuksiin tulee.
Bruttomalli on kaupunkiliikenteeseen paras ratkaisu, koska tällöin kaupungilla on täysin käsissään joukkoliikenteen kehittämisen avaimet. Liikenne on mahdollista suunnitella toimivaltaisen viranomaisen toimesta keskitetysti, vaikka alueella toimisikin useita liikenteenharjoittajia. Tavoitteena on saada aikaan yhtenäinen joukkoliikennejärjestelmä, josta asiakkaat hyötyvät parantuneen palvelutason ansiosta. Kun käyttäjämäärät saadaan kasvamaan ja saa kaupunki lipputulot itselleen bruttomalli tulee huomattavasti halvemmaksi kuin nettomalli.

Bruttomallia on kritisoitu siitä, että se ei kannusta yrityksiä parhaaseen mahdolliseen asiakaspalveluun. Sopimuksissa voidaan kuitenkin huomioida taloudellisen ohjauksen keinoin (bonukset ja sopimussakot), joilla saadaan liikenteenharjoittaja hoitamaan tehtävänsä hyvin. Esimerkiksi ajamattomista vuoroista johtuvan sanktion tulisi olla niin suuri, ettei yrityksen kannata jättää vuoroja ajamatta.
Bruttomallilla voidaan mahdollistaa myös pienten yritysten osallistuminen kilpailuun ja liikenteen hoitoon.

Bruttomallissa voidaan myös varmistaa ammattitaitoisen työvoiman saanti tilanteessa, jossa liikennöitsijä mahdollisesti vaihtuu uudella kilpailutuskierroksella. Työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä uuden liikennöitsijän alaisuuteen. Kuljetusalalla on jo nyt vajetta työvoimasta ja uuden kuljettajan koulutus maksaa helposti 20.000€. Näin toimien ehkäistään myös työttömyyttä, pääkaupunkiseudulla hävinneistä yrityksistä jäi työttömyysputkeen paljon kuljettajia, jotka eläköityivät keskimäärin 53-vuotiaana. Kilpailutetaan siis vain linjat, ei työntekijöitä.
Bruttomallissa liikennöitsijällä mahdollisuus käyttää leasing-kalustoa ja vaihtoehtoa onkin käytetty kunnissa, joissa malli on käytössä. Silloin kilpailuun osallistuvilla ei ole vaikeuksia kaluston hankinnassa eikä sen poistamisessa sopimuksen mahdollisesti loppuessa.

Kokoomuksen riveistä on kuulunut viestiä, että esitys joukkoliikenteen kilpailuttamistavasta olisi käsiteltävä kaupunginhallituksessa vasta vaalien jälkeen. Esitystä perustellaan sillä, että vasemmisto tekee politiikkaa joukkoliikenteen kilpailutuksessa. Politiikkaa on myös omasta näkemyksestä poikkeavan esityksen torpedointi ja vesitys. Perusteluja tiistaisen lausunnon tueksi on edellä ja asiasta voidaan vielä jatkaa keskustelua.
Asiaa Teknisessä lautakunnassa esitellyt virkamies kuten myös toimialajohtaja korostivat asiasta päättämisen kiireellisyyttä. Asiaa on päästävä valmistelemaan pian, että tarjouspyyntö voidaan tehdä mahdollisimman perusteellisesti.

Heikki Moilanen
Tekninen lautakunta-jäsen
Kunnallisvaaliehdokas

 

12.10.2012

Syrjäytymisestä

Valitettavasti liian moni eri-ikäisistä kansalaisista elää jonkinlaisessa syrjäytymiskierteessä. Suomella ei ole varaa eriarvoisuuteen ja pahoinvointiin. Juhlapuheissa on useiden vuosien aikana totutusti puututtu tähän hyvinvointivaltiomme kipeään ongelmaan. Vain teot ovat jääneet puutteelliseksi. Ymmärrystä eivät ole lisänneet esimerkiksi viimeaikaiset määrättyjen herraskaisten toteutukset ylisuurten palkkojen sekä palkkioiden puolella. Ahneus ja piittaamattomuus ovat nostaneet tunteita oikeutetusti. Vaateet kohtuullisuuden ja oikeudenmukaisuuden arvoista ovat lisääntyneet ymmärrettävästi.
Mielestäni kansan jakautuminen häviäjiin ja voittajiin on saatava eri keinoilla poikki. Valo tunnelin päässä alkaa onneksi lähestyä. Näyttää siltä tällä kertaa, että on alettu määrätietoisesti puheiden sijaan tekemään oikean suuntaisia avauksia mm. lasten, nuorten, työtätekevien ja vanhuksien osalta. Tämän työn tulee olla pitkäjänteistä, sillä haasteita toki tulee riittämään jatkossakin. Sitkeyttä vaaditaan jokaiselta, kun markkinavoimat arvuuttelevat talouden raamien kestävyyttä vähän joka puolella.

Sanotaan, että nuorissa on tulevaisuus ja heihin mielestäni nyt pitää erityisesti satsata. Useat hallitukset ja päättäjät ovat vuosien varrella pyrkineet saamaan otetta nuorten yhteiskunnan kelkasta putoamiseen. Edelleen joka vuosi 4000 – 5000 nuorta jää peruskoulun jälkeen tyhjän päälle. Pelkän peruskoulun varassa ei nykyisin meinaa töitä saada. Ammatillisen koulutuksen keskeyttää vuosittain joka kymmenes nuori. Linjatut yhteiskuntatakuuseen liittyvät toimet ovat tarpeen ja tervetulleita. Harmillisesti syrjäytymisen kovassa ytimessä on nuoria, joilla on vakavaa oirehdintaa ja sairastamista. Perusopetuksemme ei näytä pystyvän nykyisin vastaamaan tähän tarpeeksi hyvin. Kaivataan ehkäisevää otetta ja kannustimia. Nuorten luottamusta tähän hetkeen ja tulevaisuuteen onkin vahvistettava.

Mielestäni asiantuntijoiden ehdotelmia on harkittava.
Neuvolatoimintaa on kehitettävä oppimisvaikeuksien varhaisen tunnistamisen osalta. Välineet ovat kuulemma maailman huippua, mutta harvinaisen huonosti käytössä.  Peruskoulun opetuksen teoreettisuutta on vähennettävä. Lähikoulujen iloisuutta ja yhteisöllisyyttä ei saa unohtaa. Koulujen jakautumista hyviin ja huonoihin on pysäytettävä.

Oppivelvollisuusikä on lisättävä kattamaan toisen asteen opinnot. Samalla oppivelvollisuuden määrittelyä on laajennettava oppisopimukseen ja muuhun joustavampaan opiskeluun päin. Sitten on supistettava alueellisia eroja ammatillisen koulutuksen saatavuuden osalta ja varmistettava jokaisen nuoren pääseminen toisen asteen koulutukseen.

Työnantajilla on vastuunsa ja heitä on kannustettava nuorten työllistämiseen. Myös vajaakuntoisille on oltava tilaa työelämässä sekä tukea on panostettava nuoriin työnhakijoihin. Välityömarkkinoita ja työllistämisen järjestelmää on rohkeasti kehitettävä.
Tarvitsemme vahvempaa mielenterveysosaamista. Nyt juuri tänäänkin viisi nuorta siirtyy mielenterveyden häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Käsissämme on moniongelmaisia tapauksia. Annammeko näiden nuorten eläköityä eläkeikäpohdinnan kanssa?
Meidän yhteiskunnan rakentamiseen tarvitaan ihan jokaista ja eri intressiryhmiä. Politiikalla on tehtävä! Vahvemmin kuin pitkään aikaan!

Kari Lempinen
pääluottamusmies
kunnallisvaaliehdokas SDP


VT 12 Laune vai Renkomäki?

Esitän oman mielipiteeni Lahden ohitien rakentamisesta käytävään julkiseen keskusteluun.
Launeen läpi suunniteltu tielinja on yli 40 vuotta vanha suunnitelma, joka oli aikanaan ehkä toimiva ja ajanmukainen, mutta nyt se on vanhentunut , nykyisyyteen sopimaton ja tulevaisuuden kannalta kestämätön.

Lahden kaupungin yhtenäisen ja ehjän yhdyskuntarakenteen kannalta moottoritien rakentaminen keskelle asutusta on typerää.Päättäjillä pitää olla rohkeutta katsoa tulevaisuuteen ja hylätä aikansa elänyt päätös, vanhan linjauksen vaaliminen on jääräpäisyyttä.
Ne maa- alueet jotka jäisivät moottoritien alle tarvitaan tonttimaaksi kaupungin kasvun turvaamiseksi.

Lahden kaupungin päättäjien pitää vaatia Valtion liikennevirastoa tutkimaan Renkomäen linjauksen toteuttamista.

Rakentamisen aloittamiselle ei ole estettä. Tampereen ohitustie tehtiin aikanaan 2-vaiheisena, sama malli toimii täälläkin. Tien alkuosan rakentaminen Hollolan puolella vie aikansa, Okeroinen-Renkomäki osuuden suunnitteluun jää aikaa riittävästi.
Moottoritien rakentaminen muuttaa ympäristöämme pysyvästi. Lahden ohitien linjaus voidaan vielä tehdä ottamalla huomioon asukkaiden tahto ja viihtyisän asuinympäristön asettamat vaatimukset.

Pekka Järvinen, VAS
Kirvesmies
Kaupunginvaltuutettu

Lahti tarvitsee uuden työllisyysohjelman

Lahden työttömyys oli elokuussa 13,5%. Taloudellinen epävarmuus ja uudet irtisanomisuutiset pahentavat tilannetta entisestään. Nykyiseen menoon pitää saada vauhtia tuomalla vaalien jälkeen uusi työllisyysohjelma, jossa on mukana kasvun ajureiden lisäksi myös vaikeat asiat. Julkista taloutta ei saada tasapainoon ilman tulojen turvaamista. Veroista pitää tykätä, mutta tuloja kannattaa jo rakastaa. Menojen jatkuva leikkaaminen ja verojen kiristäminen eivät voi olla Lahden kaupungin talouspolitiikan päälinja. Virkamiehet haluavat nyt kunnostautua menojen leikkaajina. Näköala uusista avauksista ja kasvusta puuttuu. Ilman kestävää, työllisyyttä parantavaa ohjelmaa edessämme on pelkkää alamäkeä: päiväkodit, koulut, kirjastot, terveydenhoito ja ikäihmisten palvelut säästetään hengiltä.

Työllisyysohjema on rakennettava yhteistyössä eri tahojen, kuten elinkeinoelämän, Maakuntaliiton, ELY-keskuksen ja kaupungin kanssa. Tarvitaan yhteinen näkemys ja yhteistyötä yli kunta- ja puoluerajojen. Äkillisen rakennumuutoksen lisämäärärahat antavat mahdollisuuksia uusiin avauksiin. Oulun kaupunki rakensi Nokian irtisanomisten jälkihoitoon 10 miljoonan euron rahaston sijoitettavaksi uuteen kasvuun ja yritystoimintaan – tästä yli puolet on yksityisten sijoittajien rahaa.

Lahden pitää osata hyödyntää erinomainen sijainti Helsingin ja Pietarin talousalueiden ”keskiössä”. Lahti tarvitsee vientituloja eli myyntiä oman alueen ulkopuolelle. Muita kopioimalla emme erotu mistään emmekä kenellekään – parasta on keskittyä omiin vahvuuksiin. Työllisyysohjelman tulee paneutua oikeaan konkreettiseen tekemiseen – strategiapapereita on tehty jo tarpeeksi. Tuloksen tekevät työtä tekevät ihmiset, eivät organisaatiot. Tarvitaan uutta osaamista ja ymmärrystä Lahden todellisista vahvuuksista.

SDP oli vastuussa myös 1995 eduskuntavaalien jälkeen, kun Suomi nousi 1990-luvun lamasta. Nyt tilanne on monella tavoin vaikeampi. Nyt Lahti voi olla edelläkävijä koko Suomessa luomalla uuden laajapohjaisen työllisyysohjelman.

Ville Skinnari
yrittäjä, lakimies (sd.)

Vaikka laiva uppoaa, niin orkesteri jatkaa soittoaan

Heti kunnallisvaalien jälkeen, vanha valtuusto pääsee vielä päättämään ensivuoden talousarviosta, joka varmasti valtuutettujen keskuudessa herättää kiistelyjä, mistä karsitaan ja kuinka paljon, kun on vaalienkin alla luvattu kaikenlaista.

Kaiken kukkuraksi olemme saaneet viimepäivinä lehdistä lukea, kuinka talouden taantuma on viemässä Päijät-Hämeestäkin monia työpaikkoja, tehden Lahteen jälleen lisää työttömiä. Mikä taas tarkoittaa sitä, että kunnan verotulot tulevat supistumaan oleellisesti lähitulevaisuudessa. Työpaikkojen väheneminen merkitsee myös sitä, että kunnan sakkomaksut pitkäaikaistyöttömistä voivat tulla kasvamaan entisestään (kunta maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä arviolta n. 6-7 miljoonaa euroa ensi vuonna). Siksi työllistämiseen onkin satsattava entistä enemmän, jotta myös sakkomaksuihin käytetyt rahat saataisiin käytettyä hyödyllisemmin.

Jotta talous saataisiin tasapainoon, niin tulevina vuosina kaupungin talouden menoista on karsittava ja karsiminen on tapahduttava alueilta, jotka eivät ole välttämättömiä menoja kuntalaisten hyvinvoinnin takaamiselle. Kuitenkin nykyisellään, kun vaaditaan säästöjä kunnan toimintoihin ja peruspalveluihin, niin kaupunginorkesterin ja -teatterin tuet vain kasvavat, tai pysyvät ainakin entisellään. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan lopettaa täysin kunnan kulttuuritarjontaa, vaan suhteuttaa kulttuurin tuki kunnan varallisuuteen ja kohdentaa kulttuurin tukia mieluummin nuoreen väestöön, eli nuorisokulttuuriin.

Myönnän, että meillä on upeasti soittava orkesteri ja hienoja esityksiä tarjoava teatteri, mutta taloudellinen tilanteemme ei pitkällä aikavälillä kestä näin suurta ja kallista kulttuuritarjontaa Lahden kokoisessa kunnassa. Siksi näitä palveluita olisikin kehitettävä niin, että ne tulisivat paremmin toimeen omilla liiketoiminnan tuotoillaan.

Lopuksi pieni laskelma orkesterimme ja teatterimme tukieuroista vuonna 2012. Orkesteri saa tukia ja avustuksia kunnalta noin 4,85 miljoonaa euroa (valtion osuus tästä 1,8 milj.). Teatterin tarvitsema tukisumma taas on 6,56 miljoonaa euroa (valtion osuus 2,74 milj.). Näin nämä kaksi yksikköä saavat avustuksia yhteensä noin 11,4 miljoonaa vuodessa, josta Lahden kaupungin oma osuus on siis 6,9 miljoonaa euroa, ollen näin puoli veroprosenttia kunnallisverotuksessa. Täytyy myös muistaa, että nämä valtionkin maksamat osuudet ovat kerätty meiltä kansalaisilta veroina.

Meidän onkin pohdittava jatkossa, onko meillä halua ja mahdollisuutta tukea näitä kahta yksikkö näin suurilla summilla, kun näillä rahoilla voisi tarvittaessa rakentaa vuoden parin välein kuntaan yhden uuden ja terveen kuntalaisia palvelevan rakennuksen, Esim. palvelutalo vanhuksille, päiväkodin, koulun tai vaikka uimahallin. Olisikin tärkeää kuunnella minkälaisia palveluita kuntalaiset oikeasti haluavat. Minä ainakin haluan kuunnella.

Rami Lehto
Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän pj
Ehdolla uudelleen valtuustoon numerolla 133

 

Harvinaisen vastenmielinen pääkirjoitus ESS:ssa 26.9

KEHÄTIE HUONO VAALITEEMA oli Etelä-Suomen Sanomien pääkirjoituksena. Toimittaja noudatteli päätoimittajan ennen edellisiä vaaleja valitsevaa linjaa. Nyt tosin oli yhden kaupunginosan edustajia kohtaan valittu vaimeammat ilmaisut. Ääniä kalastelleet tuuliviirit oli vaihdettu. Nyt puhuttiin kosiskelusta. Eduskunnassa ministeri epäili edeltäjäänsä lukihäiriöiseksi mutta tässä yhteydessä varmaan on kyseessä muistihäiriö. Lahden valtuustohan  äänesti 3 kertaa Renkomäen puolesta, siis Lahden valtuuston enemmistö. Toimittajalle tiedoksi että enemmistön muodostivat radan pohjoispuolella olevat edustajat, eivät lehden haukkumat etelälahtelaiset. Me suomalaiset olemme herkkiä arvostelemaan itäryhmän maiden vaaleja puolueelisiksi. Nyt alueemme valtalehti on selvästi lähtenyt markkinoimaan yhtä vaihtoehtoa ja samalla harvinaisen ikävin sanakääntein solvaamaan eteläisen kaupunginosan edustajia. Meillä urheiluelämässä tällaisesta käyttääytymisestä saa rangaistuksen epäurheilijamaisesta käytöksestä vastapuolta kohtaan.

Se onko kehätie hyvä vai huono vaaliteema sitä en tiedä mutta Etelä-Suomen Sanomat kyllä pitää huolen että asia pysyy otsikoissa. Olen vuosien mittaan tottunut lukemaan asiallisia pääkirjoituksia mutta em. yhden alueen parjaamiset on kyllä harvinaisen mauttomia rimanalituksia. Eikö toimituksessa ymmärretä etteivät etelälahtelaiset halua valtatietä pois alueeltaan, he vaan tahtovat sen pois taajama-alueelta järkevämmälle linjalle. Tarkoitus on palata alkuperäiseen tavoitteeseen, tarvitaan OHITIE.

Heikki Laine

AJANKOHTAISTA -arkisto

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011