Projektipäällikkö Janne Wikström: Liipolan tunnelin tekniset järjestelmät on rakennettu kesään mennessä

Kuva: Patomäen tunneli alkaa näyttää jo valmiilta. Loppukevään aikana tunneli saa asfalttipinnan


Lahden eteläisen kehätien projektipäällikkö Janne Wikström kertoo, että Liipolan tunnelissa on tällä hetkellä menossa niin sanottu talonrakennusvaihe. Louhintatyöt päättyivät jo loppukesästä ja nyt tunnelissa asennetaan kaapeleita ja turvatekniikkaa sekä rakennetaan yhdyskäytäviä. Teknisten järjestelmien ensimmäiset pistetestit alkavat jo helmikuun lopulla.
– Kaikki tekniset järjestelmät tunnelissa on rakennettu valmiiksi alkukesään mennessä. Niiden testijakso huipentuu elokuun lopussa.

Silloin koko Liipolan tunnelin tekninen järjestelmä testataan ja osoitetaan viranomaisille, että se toimii kokonaisuutena.
– Myös Patomäen tunnelilla työt etenevät kiitettävällä vauhdilla. Tunnelin itäpään otsapalkki on siellä valamatta.

Projektipäällikkö kertoo, että jo puolet Lahden eteläisen kehätien asfalttipinta-alasta on päällystetty.
– Loppukevään aikana asfalttipäällysteen saavat myös Liipolan ja Patomäen tunnelialueet. Kehätien kaksi alinta asfalttikerrosta on jo olemassa Launeen alueella ja lähes koko Hollolan puolen ST -urakassa.

 Kaikki nelostien kaistat käytössä

 Lotilassa Vanhanradankatu jatkuu nelostielle saakka ja siellä ei ole enää ylimääräisiä liikennejärjestelyjä. Kevään aikana alueella joudutaan kuitenkin tekemään pieniä viimeistelytöitä lähinnä yöaikaan, mutta vilkkaiden tuntien liikennettä rakennustyöt eivät enää häiritse.
– Etelään ja pohjoiseen suuntautuvat rampit ovat jo liikenteellä nelostiellä.

Okeroisissa Destian urakka-alueella puretaan vanhoja siltoja.
– Destian urakan kaikki kehätien suuntaiset sillat on jo valettu. Keväällä tällä työmaa-alueella päällystetään tienpintaa asfaltilla ja tehdään muita viimeistelytöitä.

Kukonkosken eteläisempi silta valettiin ennen joulua ja pohjoisempaa siltaa valetaan parhaillaan. Helsingintien sillan muotti- ja raudoitustyöt etenevät kovaa vauhtia ja niiden valu tapahtuu maaliskuussa.
– Kesäkuun aikana on tarkoitus saada tämä kiertotie pois käytöstä ja liikenne palautettua tulevalle Nikulan eritasoliittymän sillalle.

Projektipäällikkö Wikström myöntää, että rakentajat ovat olleet säiden suhteen onnekkaita tänä talvena.
– Betonityöt ovat arkoja koville pakkasille ja silloin myös lämmityskustannukset nousevat. Nollakeli tai korkeintaan viiden asteen pakkanen on paras mahdollinen siltojen valukeli.

Eteläisen kehätien rakennusprojektia on vielä vuosi jäljellä.
– Meillä on tavoitteena ottaa Lahden eteläinen kehätie käyttöön joulukuussa. Sitä ennen monen pienemmän ja suuremman osakokonaisuuden tulee toteutua suunnitelmien mukaan.

Liipolan ja Nikkilän alueen ulkoilureitit palautetaan asukkaiden käyttöön vuoden 2021 aikana.

Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Ilen Hajatelmat

Melastelua

Mika Kari

Papin Palsta

Sporttinurkka

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Projektipäällikkö Janne Wikström: Liipolan tunnelin tekniset järjestelmät on rakennettu kesään mennessä
Kitaristi Mika Jokinen: Lättähatun paluu on monipuolinen ja viihdyttävä levy
Isännöitsijä Eero Vesanen: Luhtikadun palaneen kerrostalon saneeraus valmistunee toukokuun lopulla
Johanna Ruuhijärvi: Keskustelutilaisuus Kerinkallion päiväkodin kohtalosta olisi pitänyt järjestää jo 1½ vuotta sitten
Piispa Seppo Häkkinen: Launeen seurakunnalla on mahdollisuus kasvaa myös tulevaisuudessa
Miestenpiiriaktiivi Reijo Salonen: Tarinat moottoripyöristä lumosivat kaikki kuulijat
Etelä-Lahdessa riittää kaavoituskohteita
Ikääntyneiden asiakasohjaus Siiri muutti Lahden palvelutorille
Kinkkutemppu järjestettiin neljännen kerran
Tutkimuspäällikkö Hannu Takala: Tuskin Hennalan alueella tehdään enää arkeologisia kaivauksia
Kirjastopalvelujohtaja Salla Palmi-Felin: Lukuinnon sytyttäminen on tärkeämpää kuin se, mitä luetaan
Vuonna 2020 Omalähiötä ei enää jaeta mainoskieltoluukkuihin
Lahden turvakodin johtaja Marjo Taipale: Yksikään turvakotijakso ei ole turha
Kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen: Orvokkitien päähän parkkipaikka ulkoilijoille
Rehtori Esko Taipale: Launeen monitoimitalo Lähteessä oppimisympäristöt ovat täysin erilaiset kuin parakeissa
Media-ohjaaja Marita Nuto: Haluamme kehittää Liipolassa maahanmuuttajien kirjastopalveluja
Evakkolapsi Eila Jokinen: Kaikki evakkolapset muistavat Lottien maittavan kauravellin
Toimitusjohtaja Pekka Mäki-Reinikka: Kaurabuumi alkoi jo vuonna 2010 ja se jatkuu yhä
Apoli-tunnustus Svenska Gården i Lahtis -hankeelle
Lahden kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Antti Holopainen: Arkistotutkimuksen avulla selvitetään Hennalan vankileirin uhrien lukumäärä
ARKISTO