Etelä-Saksassa sijaitsevassa piskuisessa Friedrichshafenin kaupungissa pidettiin viime viikolla kolmepäiväiset Eurobike-polkupyörämessut. Paikalla tuhansien muiden lailla olivat työnsä puolesta Lahden polkupyörähuollon Timo Heikkinen ja Jari Virtanen.
– Voidaan puhua todella isoista messuista, sillä näyttelyhalleja oli kaksitoista ja siihen lisäksi ulkoalueet. Pyöräily on Keski-Euroopassa tällä hetkellä todella suosittua ja sen näkee myös pyöräteiden hyvästä kunnosta. Sikäläiset pyörätiet muodostavat hyvän yhtenäisen verkoston, eikä siellä tarvitse hyppiä tien toiselta puolen toiselle puolen kuten meillä Suomessa kertoo Heikkinen.
– Messuilla esillä olleista pyöristä peräti 95% oli eri merkkejä kuin meillä Suomessa on myynnissä. Suomalaiset pyöränvalmistajat, kuten Helkama ja Tunturi loistivat poissaolollaan. Messuilla ei ollut tarjolla kaukoidän halpoja ihmeitä, vaan laadukkaita, hyvin varusteltuja pyöriä.
Jos huonekaluliikkeessä myydään polkupyöriä, niin silloin kannattaa hälytyskellot jo soida. Niin se vain on, että laatua ja kestävää kulutustavaraa saa vain rahalla, halvemmat mallit, kun tuppaavat menemään nopeasti rikki varoittelee Virtanen.
Mitä messuilta jäi sitten käteen? Mikä on se seuraava iso trendi polkupyörämaailmassa?
– Lyhyesti sanottuna sähköpyörä. Erilaisia sähköpyörämalleja oli todella paljon ja Keski-Euroopassa se onkin jo saanut hyvän jalansijan. Suomessa sähköpyöriä on ollut saatavana jo 90-luvulta lähtien ja pikkuhiljaa se on valtaamassa alaa myös Suomessa.
Suurin este kasvulle löytynee hinnasta, sillä hyvä sähköpyörä maksaa noin 2000 euroa, kun laadukkaan normaalipyörän saa jo 500 eurolla.
Lisäksi Suomen ajokausi on lyhyempi kuin Keski-Euroopassa, joten pari tonnia polkupyörästä voi tuntua isolta hinnalta tietää Heikkinen.
– Ei meilläkään liikkeessä ole tällä hetkellä kuin pari sähköpyörämallia esillä, mutta tilaamalla kyllä saadaan helposti, jos kysyntää löytyy.
Pyörien akut ovat kehittyneet viime vuosina, sillä esim. Helkaman uusien mallien akut kestävät peräti 70 -80 kilometrin ajomatkoja yhdellä latauksella. Vastaavasti kiinalaiset halpisakut kestävät vain noin 20- 30 kilometriä, joten tässäkin asiassa kannattaa satsata laatuun.
– Sähköpyörien myyntimäärät ovat Suomessa jääneet pienemmiksi kuin on odotettu, mutta Saksassa ei taas vastaavasti ollut ns. Jopo-kultturia naureskelee Virtanen viitaten Suomessa tällä hetkellä kovin suosittuun kaupunkipyöräbuumiin, joista retromallinen Jopo lienee se tunnetuin.
– Sähköstä puheenollen, myös sähkövaihteet tekevät tuloaan, mutta aluksi vain kilpapyöriin maalailee tulevaisuutta Virtanen.
Messujen ja pyöräilyn suosiosta Saksassa kertoo muuten myös sekin seikka, että hotellit Friedrichshafenin ympäristössä liki 100 kilometrin säteellä ovat varattuja jo hyvissä ajoin ennen messuja.
– Vuotta aikaisemmin pitää hotelli varata, jos mielii saada majoituksen messujen aikana Friedrichshafenista. Meidänkin majoitus oli noin 30 kilometrin päässä naureskelevat Heikkinen ja Virtanen lopuksi.
-Petri Salomaa-