Liipolan kallion uumenissa vietettiin perinteisiä tervajaisia

Kuva: Projektijohtaja Jannne Wikström Liipolan tunnelin tervajaisissa tervaamassa


Louhintaurakoissa järjestetään silloin perinteisesti tervajaiset, kun urakka on saavuttanut syvimmän kohdan. Liipolan tunnelissa juhlittiin tervajaisia 18.5.

– Tämä projekti on edennyt aikataulun mukaan. Onnistuneen suunnittelun vuoksi olemme jopa hieman edellä aikataulua, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman sanoi juhlapuheessaan.

Pääjohtajan mukaan tien siirtäminen eteläisemmälle reitille parantaa merkittävästi liiketurvallisuutta ja sen sujuvuuttaa Lahden seudulla.

– Kehätie ohjaa liikenteen pois Hollolan ja Lahden keskusta-alueilta.

Etelä-Lahdessa rakennetaan kaksi tunneliosuutta kehätien vuoksi. Ensimmäinen osuus on Patomäessä ja toinen osuus on Liipolassa.

– Liipolan kalliotunnelin louhiminen alkoi vuosi sitten. Silloin Liipolan graniittiseen maaperään lähdettiin porautumaan kahden tutkimustunnelin kautta.

Pääjohtaja muistutti, että räjäytystyöt ovat ohi kahden kuukauden päästä.

– Meillä on ollut aktiivinen ja avoin tiedotuslinja tässä projektissa. Olemme halunneet kuulla asukkaita jokaisessa rakennusvaiheessa.

Investointi maksaa itsensä takaisin

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen totesi, että vaikka Hollola ja Lahti yhdessä valtion kanssa sijoittaa kehätien paljon, niin hän uskoo investoinnin maksavan itsensä takaisin.
– Kun liikenne siirtyy reilun vuoden päästä kehätielle, niin sen varteen on mahdollista kaavoittaa uusia teollisuusalueita.

Läpiajonliikenne päättyy Lahden kaupunkialueella vuoden 2020 lopussa ja se mahdollistaa kaupunginjohtajan mukaan uudet investoinnit asuntorakentamiseen radanvarteen.

– Uskon ehdottomasti, että hyvien yhteyksien vuoksi Lahteen on tulossa uusia asukkaita ja yrityksiä. Fazerin ksylitolitehdas on tästä hyvä esimerkki.

Haasteellinen kohde

– Olemme tehneet yli 1000 ihmisen kellarissa töitä vuoden. Meidän on ollut pakko elää sovussa liipolalaisten kanssa tämä vaihe, projektijohtaja Janne Wikström viestitti.

Projektijohtajan mukaan Liipolan tunneli ei ole perinteinen kalliotunneli, vaan se koostuu betoni- ja kalliotunneliosista.

– Tunneli alkaa Patomäessä betonitunnelliosuudella. Sen lisäksi Liipolan tunnelin keskiosa on betonia.

Panostajilla on enää muutama viikko tätä räjäytysprojektia jäljellä.

– Räjäytystyöt tunnellissa päättyvät suunnitelmien mukaan kesäkuun loppuun mennessä.


Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Kirjailija Kalle Veirto: Säilytetään edes pieni pala hyvinvointiyhteiskunnan kulta-aikaa Launeella
Virve Jämsen: Kieliohjelman kaventaminen vaatii sivistyslautakunnan erillisen päätöksen
Yrittäjä Ville Järvinen: Iän myötä harrastuksista ovat vähentyneet vauhti ja riskit
Saksala-Seura vastustaa periaatepäätöksestä lakkauttaa Saksalan uimahalli vuonna 2028, kerää nimiä kansalaisadressiin
Liikuntapalvelupäällikkö Markku Ahokas: Patomäessä pelataan jalkapalloa ensi kesänä
Joukkoliikennepäällikkö Lauri Jokinen: Yhteydet Jokimaalle paranevat, kun Lempi-linjat aloittivat liikennöinnin
Puheenjohtaja Timo Vento: Maanpuolustustyö kiinnostaa kansalaisia yhä enemmän
Aurinko paistoi, väkeä ja hauskuutta riitti Nikkilän Puuhapäivässä
Superhost Leena Holmberg-Koski: Airbnb on yleensä halvempi vaihtoehto kuin hotelli
Yrittäjä Tuua Jäppinen: Laune on Lahden uusi keskusta
Kirjailija Marjo Ahlsten: Valkeakosken naiskaartilaiset näyttivät, että he olivat urheita ja hyviä sotilaista
Muusikko Kaarle Viikate: Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät asiansa, mutta minä olen ehdottomasti kesäihminen
Kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen: Lahtelaiset selvästi positiivisempia ja rennompia kesällä
Marja-Leena Vierumäki: Lauluilta Salinkalliolla -tapahtumassa virittäydyttiin juhannus- ja kesälomafiiliksiin
Kauppias Mikko Puhakka: En usko, että alkoholilain uudistus tuo mukanaan lisähaittoja
Kari Kitunen: Oli iso askel siirtyä näytelmätekstistä proosaan
Harri Pikkarainen: Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikka pitää olla mukana kaikessa päätöksenteossa
Pekka Komu: On vauhditettava alueiden tukemista, jotta voimme panostaa vahvemmin vihreän siirtymän toteuttamiseen
Johanna Ekman: Kaikki Suomen edun mukaiset asiat ovat minulle ykkösprioriteetti
Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
ARKISTO