Liipolan kallion uumenissa vietettiin perinteisiä tervajaisia

Kuva: Projektijohtaja Jannne Wikström Liipolan tunnelin tervajaisissa tervaamassa


Louhintaurakoissa järjestetään silloin perinteisesti tervajaiset, kun urakka on saavuttanut syvimmän kohdan. Liipolan tunnelissa juhlittiin tervajaisia 18.5.

– Tämä projekti on edennyt aikataulun mukaan. Onnistuneen suunnittelun vuoksi olemme jopa hieman edellä aikataulua, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman sanoi juhlapuheessaan.

Pääjohtajan mukaan tien siirtäminen eteläisemmälle reitille parantaa merkittävästi liiketurvallisuutta ja sen sujuvuuttaa Lahden seudulla.

– Kehätie ohjaa liikenteen pois Hollolan ja Lahden keskusta-alueilta.

Etelä-Lahdessa rakennetaan kaksi tunneliosuutta kehätien vuoksi. Ensimmäinen osuus on Patomäessä ja toinen osuus on Liipolassa.

– Liipolan kalliotunnelin louhiminen alkoi vuosi sitten. Silloin Liipolan graniittiseen maaperään lähdettiin porautumaan kahden tutkimustunnelin kautta.

Pääjohtaja muistutti, että räjäytystyöt ovat ohi kahden kuukauden päästä.

– Meillä on ollut aktiivinen ja avoin tiedotuslinja tässä projektissa. Olemme halunneet kuulla asukkaita jokaisessa rakennusvaiheessa.

Investointi maksaa itsensä takaisin

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen totesi, että vaikka Hollola ja Lahti yhdessä valtion kanssa sijoittaa kehätien paljon, niin hän uskoo investoinnin maksavan itsensä takaisin.
– Kun liikenne siirtyy reilun vuoden päästä kehätielle, niin sen varteen on mahdollista kaavoittaa uusia teollisuusalueita.

Läpiajonliikenne päättyy Lahden kaupunkialueella vuoden 2020 lopussa ja se mahdollistaa kaupunginjohtajan mukaan uudet investoinnit asuntorakentamiseen radanvarteen.

– Uskon ehdottomasti, että hyvien yhteyksien vuoksi Lahteen on tulossa uusia asukkaita ja yrityksiä. Fazerin ksylitolitehdas on tästä hyvä esimerkki.

Haasteellinen kohde

– Olemme tehneet yli 1000 ihmisen kellarissa töitä vuoden. Meidän on ollut pakko elää sovussa liipolalaisten kanssa tämä vaihe, projektijohtaja Janne Wikström viestitti.

Projektijohtajan mukaan Liipolan tunneli ei ole perinteinen kalliotunneli, vaan se koostuu betoni- ja kalliotunneliosista.

– Tunneli alkaa Patomäessä betonitunnelliosuudella. Sen lisäksi Liipolan tunnelin keskiosa on betonia.

Panostajilla on enää muutama viikko tätä räjäytysprojektia jäljellä.

– Räjäytystyöt tunnellissa päättyvät suunnitelmien mukaan kesäkuun loppuun mennessä.


Petri Görman

JÄTÄ KOMMENTTI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ajankohtaista

KOLUMNISTIT

Melastelua

Papin Palsta

Rainen Sananen

Ville Skinnari

ARTIKKELIT

Emmi Lintonen: Uskon, että EU-politiikalla pystyy vaikuttamaan ihmisten parempaan ja kestävämpään arkeen
Palveluesihenkilö Mika Kantele: Roinaralli kerää pois kotitalouksien metalliromut, sähkölaitteet ja vaaralliset jätteet
Kirjailija Kalle Veirto: Urheiluesseekokoelma on katsaus lahtelaiseen urheiluun ja sen menneisyyteen
Asemakaava-arkkitehti Markus Lehmuskoski Logistisen sijainnin vuoksi kaupunki on keskittänyt voimavaroja Pippo-Kujalan alueelle
In Memoriam: Juhani Melanen 1948 – 2024
Tappara-baarin omistaja Petteri Lintunen: Suomen ainoassa Tappara-baarissa liputetaan vain Pelicansin puolesta
Vaikuttava dokumentti Ukrainan puolustajista valloittaa maailmaa
Puksu-junalla Laune tutuksi
Petri Saraste kirjoitti kirjan isänsä sotavankeudesta – Sotilaan kuuluu kuolla, eikä antautua
Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen ei esitä Lahti Energian myymistä
Liikenneinsinööri Matti Heikkinen: Katujärjestelyjen osalta liikenteen turvallisuus paranee Renkomäen monitoimitalon läheisyydessä
Elokuvaohjaaja Tia Kouvo: Mummola ei ole perinteinen jouluelokuva
Onko kapitalismi syrjäyttänyt markkinatalouden suurten pääomasijoittajien takia?
Ohjaaja Petri Liski: Kärsimystie-näytelmä on vaikuttava historian oppitunti
Nuoret lähtevät helposti uusiin ilmiöihin mukaan – Sähkötupakka koukuttaa lapsia ja nuoria
Hanna Nikolska: On todella tärkeää, että suomalaiset lähettävät apua Ukrainaan
Palvelupäällikkö Toni Kranttila: Biojätteen lajittelulla on mahdollista säästää keräyskuluissa
Kansanedustaja Ville Skinnari 50 vuotta
Muusikko Marko Haavisto: Baddingin biisit ovat yhä edelleen selkärankani ytimessä
Kunnossapitopäällikkö Pasi Leppäaho: Aikainen talvi on ollut haasteellinen katujen kunnossapidolle
ARKISTO