Jo riittää Niskavuori! Eläköön musiikkiteatteri!

Jostain syystä, jota minä en tajua, Suomen kansa tuntuu rakastavan Hella Wuolijoen kirjoittamia Niskavuori-näytelmiä kuin hullu alushousujaan. Toistuvin välein ne esiintyvät suomalaisten teattereiden ohjelmistoissa kuin pakollinen postimerkki kirjekuoressa. Onko meillä suomalaisilla todella niin suuri rakkaus näihin varsin yksipuolisiin ja ”intohimo, rakkaus ja pettymys”- draamoihin ettei muuta tarvitakaan. Miten vain.

Maarit Pyökärille kiitos siitä, että musiikkiteatteri Suomessa ja erityisesti Lahdessa voi hyvin. Mika Muranenon astunut suuriin saappaisiin ja haastaa Niskavuoren naisilla meidät uuteen tyylilajiin musiikkiteatteriin Lahden uudessa esityksessä. Musiikin sovittanut ja harjoittanut Antti Vauramo on yhtä tärkeässä roolissa. He ovat uskalikkoja ja haluavat aukoa uusia visioita meille lahtelaisille teatterin kuluttajille ja hyvä näin.

Tuttuakin tutumpi kolmiodraama saa mielenkiintoisia perusjännitteitä ja suuret tunteet leiskuvat lavalla lihallisuuden ja suuren rakkauden paatoksena. Musiikki korostaa tätä draaman henkilöiden tunnelatausta oivallisesti ja 13 laulua auttavat katsojia samaistumaan näytelmän päähenkilöiden ajatusmaailmoihin jopa paremmin kuin normaaleissa esityksissä.

Niskavuori tällä kertaa musikaaliversiona. Mukana mm. Anna Vihanto, Maarit_Peltomaa, Maija_Rissanen, Anna Pukkila, Liisa Loponen, Lumikki_Vainamo ja Elsa Saisio

Dramatisointi on silti tehty kunnioittaen Wuolijoen draaman henkilöiden sisäistä dynamiikkaa rikkaiden laulujen siivittämin keinoin. Muranen haluaa oikeasti tuoda henkilöidensä hädän, pelot ja kaikki voittavan puhtaan rakkauden esille herkissä lauluissaan, joissa pelkistyy kaikki oleellinen: yksilö vastaan yhteisö.

Kuulemme esityksessä Eino Leinon runojen lisäksi lauluyhtye Rajattoman sovittamia kappaleita ja kohtauksissa kuljetaan mielenkiintoisessa äänimaailmassa ja instrumentaaliversioiden luomissa jännitteissä, joissa maalataan hieno Niskavuorelainen mielikuvamaailma näyttämölle.
Erityisesti kappaleista jäivät mieleen Simolan isän Aurinkolaulu sekä vanhan emännän Onni viisu. Niissä yhdistyivät draaman parhaat palat ja musiikin voima tunteeseen.

Lauluissa soi rakkaus ja pettymys, mutta myös kaipaus oikealla tavalla. Näin luodaan vahvaa tunnekehystä päähenkilöiden ympärille ja saadaan myös katsoja samaistumaan henkilöiden tunnerekistereihin. Esityksestä paistoi ennakkoluulottomuus ja kyky muovata raakamateriaalista jännitteinen näyttämökuva, jossa oli mukana ”kyyneltakuu” elementti.

Vahvat näyttelijät varmistivat lopputuloksen. Minni eli Mirja Räty tekee nyt elämänsä roolin Niskavuoren vanhana emäntänä. Hän on tavoittanut
rooliinsa elämää ylhäältä katsovan tahtoihmisen, jolle pysyvyys ja omaisuus ovat arvoja sinänsä, muut toisarvoista. Mirja polkee kovalla sykkeellä ja rajulla teknisellä osaamisella muut hajuraon päähän. Siistiä!

Kai Vanne Aarne Niskavuorena on komea ilmestys, joka osaa myös laulaa. Marttana häärii Elsa Saisio, joka puristaa rooliinsa aitoa mustasukkaista hehkua tulikiven katkuisella vyörytyksellään. Tarkka työ. Rakastuneena opettajana Maija Rissanen työstää vaikean roolin Ilonana selkeästi ja vaivattomasti.Myös muut näyttelijät onnistuvat hyvin.

Tärkeintä on, että lavastus, koreografia ja valosuunnittelu tukevat esitystä mainiosti. Tästä on helppo jatkaa, vaikka Maarit Pyökäri siirtyykin Tamperelle!

Juhani Melanen

AJANKOHTAISTA -arkisto

marraskuu 2024

lokakuu 2024

syyskuu 2024

elokuu 2024

kesäkuu 2024

toukokuu 2024

huhtikuu 2024

maaliskuu 2024

helmikuu 2024

tammikuu 2024

joulukuu 2023

marraskuu 2023

lokakuu 2023

syyskuu 2023

elokuu 2023

kesäkuu 2023

toukokuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

toukokuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

elokuu 2021

heinäkuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

heinäkuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

huhtikuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

tammikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

toukokuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

marraskuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

elokuu 2018

kesäkuu 2018

toukokuu 2018

huhtikuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

lokakuu 2017

syyskuu 2017

elokuu 2017

kesäkuu 2017

toukokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

helmikuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

marraskuu 2016

lokakuu 2016

syyskuu 2016

elokuu 2016

heinäkuu 2016

kesäkuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

heinäkuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

maaliskuu 2014

helmikuu 2014

tammikuu 2014

joulukuu 2013

marraskuu 2013

lokakuu 2013

syyskuu 2013

elokuu 2013

kesäkuu 2013

toukokuu 2013

huhtikuu 2013

maaliskuu 2013

helmikuu 2013

tammikuu 2013

joulukuu 2012

marraskuu 2012

lokakuu 2012

syyskuu 2012

elokuu 2012

kesäkuu 2012

toukokuu 2012

huhtikuu 2012

maaliskuu 2012

helmikuu 2012

tammikuu 2012

joulukuu 2011

marraskuu 2011

lokakuu 2011

syyskuu 2011

elokuu 2011

heinäkuu 2011

kesäkuu 2011

toukokuu 2011

huhtikuu 2011

maaliskuu 2011

helmikuu 2011

tammikuu 2011