kuva: Liikenneinsinööri Matti Heikkisen mukaan katujärjestelyjen osalta turvallisuusedellytykset paranevat Renkomäessä. -Tienkäyttäjät luovat turvallisuuden omalla liikennekäyttäytymisellään.
Lahden kaupungin liikenneinsinööri Matti Heikkinen kertoo, että katujärjestelyjen osalta turvallisuusedellytykset paranevat Renkomäen monitoimitalo Auran kohdalla tämän vuoden aikana. Hankesuunnitelma esiteltiin asukkaille monitoimitalon kaavahankkeen yhteydessä vuonna 2019. Monitoimitalon hankesuunnitelman yhteydessä laadittiin liikenteen yleissuunnitelma, jossa tarkasteltiin parannuskohteita.
– Katusuunnitelman mukaiset kohteet toteutetaan tämän vuoden aikana. Työ alkaa 1.6.ja urakoitsijat projektiin on jo valittu.
Orimattilankadulla kaksi korotettua suojatietä uusitaan.
– Siellä korjataan rakenteet ja uusitaan päällysteet, levennetään nykyistä jalkakäytävää ja pyörätietä sekä uusitaan linja-autopysäkit odotustiloineen
Myös Lakkitehtaantielle on suunniteltu korotettu suojatie.
– Kadun tasausta on tarkoitus muuttaa, jotta liittyminen Orimattilankadulle on sujuvampaa ja liikennettä on helpompi havainnoida.
Myös Miilunmäenkadulla tehdään pieniä muutostöitä erityisesti koulun saattoliikenteen osalta.
Heikkisen mukaan liikenteen ohjauksen osalta uudistuksia tehdään uuden tieliikennelain mukaisiksi.
– Nopeusrajoitus on jo tällä hetkellä 40 km/h. Se on turvallinen nopeus tällä alueella.
Liikenneturvallisuusasiat ovat kouluhankkeissa aina mukana
– Tilakeskuksen käynnistäessä hankesuunnittelun, niin kaupunkisuunnittelu osallistuu projektiin yhtenä osapuolena.
Etelä-Lahden alueella koulujen liikenneturvallisuusasioita on pohdittu muun muassa Lähteen monitoimitalon rakentamisen yhteydessä ja Länsiharjun koulun saneerauksen aikana.
– Koululaisille ja heidän saattajilleen tulee olla turvallinen ympäristö liikenteen osalta. Liikenneturvallisuusasiat ovat tärkeitä asioita, joihin on mahdollisuus vaikutta muun muassa kaavoituksen kautta.
Heikkisen mukaan viranomaiset tekivät yhteistyötä koko hankkeen ajan.
– Seuraamme onnettomuustilastoja ja keskustelemme liikenneturvallisuusasoista muun muassa poliisin kanssa.
Hankkeen päättymisen jälkeen liikennesuunnittelun vastuulle kuuluu vielä saadun palauteen hoito.
– Otamme aina palautetta vastaan. Monitoimitalon henkilökunta sekä vanhempainyhdistys antanee meille palautetta tämänkin hankkeen yhteydessä, jos he niin kokevat, että korjaustoimenpiteitä tulee vielä tehdä.
Petri Görman
Olisittepa nähneet 60 ja 70 luvulla jolloin vanhaa Orimattilantietä suhasivat betoniautot ja linja-autot ei ollut jalkakäytäviä vain noin puolen metrin kaistale jossa kuljettiin. Hyvä että nopeudet on laskettu koskaan ei tehdä turvallisuuden eteen liikaa.
Kyllä nähtiin ja koettiin. Kun pidettiin mossipoikanakin tolkku päässä, niin ei ollut mitään hätää. Tosin liikennemäärät ja kuljettajien asenteet olivat aivan toisella tasolla kuin nykyään. Tänä päivänähän aikuiset näyttävät oivallista esimerkkiä kuten se yksi heppu, joka sivulaukullisella pyörällään ajelee aamulla kahdeksan kahta puolta ympäri Renkomäkeä ja jonka olen nähnyt ajavan kevyenliikenteen väylää pitkin vain yhden käden sormilla laskettavan määrän kertoja. Talvellakin punnersi 15 sentin hangessa ajokaistalla autojen jäljiltä olevissa urissa vaikka vieressä oli aurattu pyörätie.
Nykyinen suojatie seurakuntakodin kohdalla toimii patona, jonka kahta puolen on melkoiset aavat jo muutaman millin vesisateen jäljiltä. Toivon mukaan tilanne korjaantuu uusien järjestelyjen myötä.